دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
نوقابی‌ها میزبان ملانصرالدین بودند

ویژه برنامه کودکانه برای آشنایی با فرهنگ و ادبیات کهن به کودکان از سوی محفل ادبی سیمرغ کتابخانه عمومی حاج عبدالهی نوقاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، پنجمین جلسه از ویژه برنامه «بر بال سیمرغ»؛ آشنایی با متون کهن با موضوع ملانصرالدین برای کودکان، در محل کتابخانه عمومی حاج عبدالهی نوقاب برگزار شد. در این برنامه ابتدا کودکان با شخصیت ملانصرالدین آشنا شدند و سپس حکایت‌هایی شیرین از این شخصیت دوست داشنی را شنیدند.

آرزو اسماعیلی اول، مسئول کتابخانه عمومی حاج عبدالهی نوقاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور پرشور کودکان و همراهی والدین در این مراسم گفت: کودکی بهترین دوران یادگیری با آموزه‌های اخلاقی، دینی و تربیتی است که گذشتگانمان نسل به نسل و سینه به سینه نقل کرده‌اند.

اسماعیلی در ادامه این برنامه به توضیح شخصیت ملانصرالدین پرداخت و گفت: ملا نصرالدین، شخصیتی داستانی و بذله‌گو در فرهنگ‌های عامیانه ایرانی، افغانستانی، ترکیه‌ای، عربی، قفقازی، هندی، پاکستانی و بوسنی است که در یونان هم محبوبیت زیادی دارد و در بلغارستان هم شناخته شده‌است. ملا نصرالدین در ایران بیش از هر جای دیگر به عنوان شخصیتی بذله گو، اما نمادین محبوبیت دارد.

وی ادامه داد: او را در افغانستان، ایران و جمهوری آذربایجان، ملا‌نصرالدین، در ترکیه نصرتین هوجا (خواجه نصرالدین) و در عربستان جُحا (خواجه) می‌نامند و مردم کارها و حرکات عجیب و مضحکی به او نسبت می‌دهند و به داستان‌های او می‌خندند. قصه‌های ملا از گذشته در شرق رواج داشته و مشخص نیست ریشه آن‌ها از کدام زبان است.

در ادامه برنامه، فاطمه صفری، حکایت‌های جذاب و شیرین ملانصرالدین  تسهیلگر قصه‌گویی برای کودکان بیان شد و کودکان نیز داستان‌هایی که از بزرگترهای خود شنیده یا خوانده بودند را برای دوستانشان، نقل کردند.

به گزارش ایبنا؛ این چهارمین هفته از ویژه برنامه «بر بال سیمرغ» است که با هدف آشنا کردن کودکان با میراث مکتوب ادبی گذشتگان برگزار شد. در برنامه‌های گذشته، کودکان با داستان‌های گلستان، کلیله و دمنه و ضرب‌المثل‌ها آشنا شدند و لحظات شادی را تجربه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها