سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
نویسندگان نبوی ادامه‌دهنده سیره پیامبر اسلام هستند/ جشنواره خاتم مصداقی برای واستبقوالخیرات

علی اکبر اشعری، رییس شورای راهبردی هشتمین جشنواره خاتم در آیین رونمایی پوستر فراخوان این جشنواره تاکید کرد که نویسندگان حوزه نبوی ادامه‌دهنده سیره پیامبر اسلام (ص) هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی اکبر اشعری در این مراسم که امروز (24 اردیبهشت) در کتابفروشی زیتون برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: امیدواریم جشنواره هشتم نیز مانند دوره‌های پیش با روال منظم و به بهترین شیوه برگزار شود.

رییس شورای راهبردی هشتمین جشنواره خاتم با تاکید بر اینکه امروز بیش از گذشته نیازمند تبیین و الگوسازی رفتار پیامبر اسلام در ابعاد فردی، سیاسی و اجتماعی هستیم، افزود: در دوره‌های پیش همواره در کنار برگزاری جشنواره، کارگاه‌ها و نشست‌های نقد و بررسی داستان با موفقیت برگزار شده که سرپرستی بخش کودک و نوجوان بر عهده مصطفی رحماندوست و اداره بخش بزرگسال نیز توسط مجید قیصری بوده است. همچنین در دوره‌های مختلف جشنواره برنامه‌های آموزش داستان‌نویسی را در سطوح مقدماتی و تکمیلی داشته‌ایم و از جمله اواخر هفته جاری کارگاهی را با حضور نویسندگان سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در مشهد برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به گردآوری 50 مقاله باارزش توسط اهالی قلم درباره سیره نبوی در راستای برپایی این جشنواره، عنوان کرد: امیدواریم پژوهشگران هر چه بیشتر به تالیف و پژوهش درباره سیره و رفتار نبوی بپردازند.

اشعری افزود: نویسندگان در نگارش داستان کوتاه نبوی می‌توانند حتی بدون پرداختن مستقیم به حضرت محمد(ص) به داستان‌نویسی درباره کسانی بپردازند که مکتب و رسالت ایشان را الگو قرار داده‌اند. به عنوان نمونه سردار سلیمانی مانند پیامبر اسلام (ص) در نبردها خود جلوتر از سایر همرزمانش حرکت می‌کرد و پرداختن به این بعد رفتاری سردار می‌تواند در زمره داستان‌نویسی نبوی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تمام کسانی که در حوزه نبوی دست به قلم می‌شوند ادامه‌دهنده رسالت ایشان هستند.

حجت‌الاسلام محمدرضا جوان، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی نیز در این مراسم با بیان اینکه شرکت در مسابقه خاتم مصداق واستبقوالخیرات است، گفت: هیچ خیری برای نویسندگان بالاتر از داستان‌نویسی در حوزه نبوی نیست که برشی از رفتار و زندگی آن حضرت را به شکلی باورپذیر در قالب داستان بیان کنیم.

همچنین مجید قیصری،‌ دبیر جشنواره خاتم در این مراسم با تاکید بر اینکه هر واقعه بزرگ، ادبیاتش را تولید می‌کند و انسان‌های بزرگ منشا تولید ادبیات هستند، عنوان کرد: تاثیرگذارترین انسان تاریخ پیامبر اسلام (ص) است که متاسفانه در ادبیات داستانی به ایشان چنان که باید پرداخته نشده است.

وی افزود: فلسفه وجودی جشنواره خاتم پاسخ به این نیاز بزرگ یعنی شناساندن شخصیت پیامبر اسلام (ص) در قالب داستان به جامعه بوده و امیدوارم تمام نویسندگان ما این توفیق را بیابند که حتی برای یک بار در حوزه نبوی دست به قلم شوند.

محسن چینی‌فروشان، مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه در هفت دوره برپایی جشنواره خاتم 4000 اثر به دبیرخانه رسیده و بیش از 2000 نفر سابقه شرکت در این جشنواره را داشته‌اند، گفت: جشنواره شعر خاتم باید از صورت یک اتفاق خارج و به جریان تبدیل شود.

وی افزود: برای تحقق این امر باید جشنواره صاحب شاخه‌های مختلف شود و قالب‌های مختلف هنری در آن شرکت داده شوند.

چینی‌فروشان تصریح کرد: امروز که بیش از گذشته با هجمه توهین به ساحت اسلام و پیامبرمان مواجهیم باید بیش از گذشته و به طور جدی‌تر در معرفی درست ایشان اقدام کنیم و همه احساس داشته باشیم.

در پایان این مراسم از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها