یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
دومین جشنواره « میراث مکتوب رضوی» در یزد به ایستگاه پایانی رسید

اختتامیه دومین جشنواره « میراث مکتوب رضوی» با معرفی برگزیدگان در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، اختتامیه دومین جشنواره «میراث مکتوب رضوی» با معرفی آثار برگزیده در یزد برگزار شد.

محمودرضا برازش، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در این مراسم گفت: هنر ما باید این باشد برای طیف مختلفی از مخاطبین کالا و محتوای علمی و فرهنگی تولید کنیم تا بتوانیم جذب کنیم.

وی افزود: محصولات فرهنگی و هنری نیز طیف‌های مختلفی دارد که برخی با فیلم و برخی با نمایشو کتاب و داستان جذب می‌شوند باید توجه داشته باشیم که در این میان انواع مخاطبین و انواع محصولات فرهنگی داریم که برای هر کدام از آن‌ها بایستی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

برازش ادامه داد: ما در بنیاد امام رضا(ع) این وظیفه را در کشور پخش کرده‌ایم و هر استانی بر اساس مسئولیتی و ظرفیتی که دارد یکی از این بخش‌ها را اجرا می‌کند و رشته‌های فرهنگی و هنری و استان‌ها را برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری معرفی می‌کنیم.

وی با اشاره به حمایت‌ها از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و علمی در مسیر رضوی گفت: ما از پایان‌نامه‌هایی که در ارتباط با امام رضا(ع) باشد و همچنین از هنرمندانی که آثار فاخری تولید می‌کنند حمایت می‌کنیم.

برازش گفت: یکی از محوری‌ترین تولیدات فرهنگی تولید مکتوب است زیرا وقتی داستان خوبی باشد از آن فیلم نامه در می‌آید و اگر متن خوبی باشد نمایشنامه از آن استخراج می‌شود.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های میراث مکتوب رضوی است که توجه ویژه‌ای به آن داریم.

وی گفت: استان یزد جایگاه ویژه‌ای در قلب ایران دارد زیرا از نظر جغرافیایی و معنوی جایگاه آن‌ها ویژه است.

احسان عابدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به استقبال نویسندگان و ناشران از این دوره جشنواره میراث کتوب رضوی، گفت: این جشنواره در سه بخش نشر کتاب، پایان‌نامه و مقاله در دو موضوع امام رضا(ع) و امام جواد(ع) برگزار شد.

وی گفت: از سوی دبیرخانه جشنواره ۴۸۰ عنوان کتاب مربوط به امام رضا(ع) و ۵۸۰ عنوان کتاب مرتبط با امام جواد(ع) دریافت شد و در بخش پایان‌نامه نیز ۲۸ عنوان پایان‌نامه در موضوع امام رضا(ع) و ۲۰ عنوان پایان‌نامه در موضوع امام جواد(ع) به این دوره ارسال شد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش مقاله تعداد ۹۰ مقاله مربوط به امام رضا(ع) و ۱۱۰ مقاله با موضوع امام جواد(ع) به این جشنواره ارسال شد که داوری آن‌ها توسط خانه کتاب و دانشگاه میبد انجام شد.

عابدی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره کتاب سال استان یزد نیز گفت: این جشنواره به همت خانه فرهنگ شهید صدوقی از سال ۱۳۹۴ به صورت دو سالانه شروع شده است که چهارمین دوره آن به دلیل شیوع کرونا از سال گذشته به امسال موکول شد.

وی با اشاره به راهیابی ۴۷۰ اثر به این دوره، عنوان کرد: ۲۹ اثر به مرحله داوری این دوره رسید که پس از بررسی، چهار اثر برگزیده و شش اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، در سال گذشته ۶۱۳ عنوان کتاب توسط ۲۵ ناشر یزدی چاپ شده است ولی با وجود فعالیت ۱۱۴ کتابخانه در استان، بیش از ۹۰ درصد آن‌ها در سایر استان‌ها جاپ شده که علت آن کمبود نیروی متخصص و قیمت ارزانتر چاپ در دیگر استان‌ها بوده است.

وی افزود: متأسفانه شاهد کاهش تیراژ کتاب‌ها به ۲۰۰ نسخه هستیم که گرانی کاغذ و هزینه‌های بالای چاپ از عوامل این کاهش تیراژ است و این در حالیست که کاهش مطالعه را نیز در جامعه شاهدیم.

وی یادآور شد: متأسفانه شرکت تعاونی ناشران یزد تعطیل شده که لطمه زیادی به این حوزه وارد کرده است ولی‌امیدواریم مجدداً آن را راه‌اندازی کنیم و نفس تازه‌ای را به بخش نشر استان بدمیم.

عابدی در پایان بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ پروانه فعالیت نشر در استان داریم و همه شهرستان‌ها حداقل یک ناشر دارند ولی ضعف عمده‌ای در انتشارات کودک و نوجوان استان با سهم کمی از حوزه نشر کتاب داریم که با توجه به ظرفیت‌های استان نیازمند تقویت این حوزه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط