یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
تشکیل کارگروه ویژه فرهنگ و هنر در استانداری یزد

نشست اصحاب فرهنگ و هنر یزد با استاندار یزد برگزار شد که درباره دغدغه‌ و مشکلات اقشار مختلف فرهنگ و هنر و به‌ویژه شاعران و نویسندگان بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، نشست دیدار استاندار یزد با اصحاب فرهنگ و هنر استان یزد با حضور مهران فاطمی، استاندار یزد، احسان عابدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و اکبر قلسیاه، رئیس انجمن اهل قلم یزد در محل تالار یزد و با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر استان برگزار شد.

در این دیدار هنرمندان درباره فعالیت‌های انجمن‌های هنری و فرهنگی استان و همچنین مشکلات هنرمندان در زمان کرونا بحث و تبادل نظر شد و هنرمندان به بیان مشکلات خود در این خصوص پرداختند.

تشکیل شورای ویژه پیگیری موضوعات فرهنگی و هنری در استانداری یزد
مهران فاطمی، استاندار یزد در این نشست ضمن گرامی‌داشت ایام ماه مبارک رمضان گفت: از ابتدای ماه مبارک با اقشار مختلف گفت‌و‌گو کردیم که هیچ جلسه‌ای به‌اندازه این جلسه درد و دل نداشت و اگر حال اصحاب فرهنگ و هنر خوب نباشد، به‌طور طبیعی حال استان در حوزه‌های دیگر نیز خوب نخواهد بود.


وی افزود: در حوزه مسائل مهم و لازم، شورای ویژه‌ای تشکیل دادیم که گردشگری، میراث فرهنگی، علم و فناوری ازجمله این مسائل بود و شخصاً فارغ از کارگروه‌ها این مسائل را پیگیری می‌کنم اما حتماً لازم می‌بینم که کارگروه مجزایی برای فرهنگ و هنر شکل گیرد.

استاندار یزد بیان کرد: تراز هنر استان در جایگاهی است که اقدامات انجام شده افاده آن را نداشته بنابراین شورای ویژه هنر ناظر بر مشکلات مطرح شده در این جلسه تشکیل می‌شود.

فاطمی ادامه داد: شورای ویژه‌ای که به‌صورت ماهانه با حضور مدیران، ذی‌نفعان و اصحاب فرهنگ و هنر تشکیل می‌شود.

استاندار یزد گفت: برای پروژه‌های فرهنگی برای سفر رئیس جمهور پول گذاشته‌ایم که برخی از آن‌ها تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: تکریم اهل هنر به‌عنوان سرفصلی است که در داخل این شورا تشکیل می‌شود.

فاطمی افزود: در بحث یک درصد فروش معادن حدود یک هزار میلیارد تومان می‌شود که صندوق فرهنگی ورزشی را با همین پول تشکیل خواهیم داد تا از رویدا‌های فرهنگی هنری و ورزشی حمایت کنیم.

استاندار یزد گفت: مسأله هنر باید به مسائل استان، به ارزش‌ها و آرمان‌ها، گره بخورد و پاسخگوی مسائل استان باشد.

وی ادامه داد: مطالبه، هنر متعهد است و در این راستا ورود هدفمند هنرمندان به مسائل اصلی استان یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌ها است.

فاطمی ادامه داد: هنرمندان مسئولیت اجتماعی دارند که باید زمینه این مسئولیت اجتماعی را برای آن‌ها فراهم کنیم تا در این مسیر گام بردارند.

وی گفت: اگر جمعیت و همچنین گسست نسلی به‌عنوان مسأله مطرح است، هنر باید پاسخگو باشد و بحث جهاد تبیین هنرمندان ورود پیدا کنند.

استاندار یزد بیان کرد: امروز سیاستی که عین دیانت ما است را مورد توجه و تأکید قرار داریم و جهاد تبیین باید در این حوزه صورت گیرد.

فاطمی بیان کرد: زیرساخت‌ها و حمایت‌ها را انجام می‌دهیم و در این زمینه وظیفه داریم. امسال همه بودجه پژوهشی استان را در حوزه فرهنگ و هنر قرار دادیم و در این راستا نیز مطالبات اداری دستگاه‌های فرهنگی، به‌طور ویژه دیده شده است.

وی افزود: در استان سهم فرهنگ را احصا می‌کنیم و با نظر شورا نیز توزیع خواهیم کرد و به ادارات نیز می‌گوییم که بایستی چگونه با هنرمندان برخورد کنند.

استاندار یزد گفت: ظرفیت‌های بزرگی در استان وجود دارد که باید هماهنگی داشته باشیم و جایگاه ویژه آن نیز شورای ویژه فرهنگ و هنر است. حال خوب استان، منوط به حال خوب فرهنگ و هنر به‌مثابه هوایی است که تنفس می‌کنیم.

هنرمندان بایستی در عرصه جهاد تبیین در حوزه‌های ملی و بین‌المللی اثرگذار باشند
عابدی، در  ادامه این نشست گفت: امروز در شرایطی هستیم که اقتصاد و معیشت بیشتر از گذشته بر شمول زندگی سایه افکنده و افکار را درگیر خود کرده است.


وی افزود: بیماری کرونا موجب تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها در جامعه شد که رکود نیز به همراه داشت اما در این میان قشر فرهنگ و هنر بیشتر از اقشار دیگر جامعه متضرر شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: بسیاری از این مشکلات و ناملایمتی‌ها موجب نشد که هنرمندان از راه خود صرف نظر کنند و راهشان را ادامه دادند و امروز نیز هنر مسئولان حمایت از این قشر است. امیدواریم بتوانیم با تعدد رویداد‌های فرهنگ و هنری بار دیگر شاهد رویش در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشیم.

عابدی بیان کرد: هنرمندان در عرصه جهاد تبیین می‌توانند اثر‌گذار باشند؛ چراکه دل در گرو فرهنگ انقلاب دارند. آن‌ها می‌توانند بسیاری از اتفاقات و ثبت آثار با کیفیت را در سطح ملی و بین‌المللی رقم بزنند.

در این نشست نیز اصحاب فرهنگ و هنر مطالبی را ارائه کردند که بخشی از آن‌ها به شرح زیر است؛

بخش زیادی از ثبت جهانی یزد به دلیل تلاش‌های اهالی فرهنگ، هنر و اهالی قلم بوده است
اکبر قلم‌سیاه، رئیس انجمن اهل قلم یزد در ابتدای این نشست گفت: اهل فرهنگ و به‌ویژه اهل قلم در استان در این مدت کرونا، واقعاً آسیب دیده‌اند و در این راستا با یک سری عقب‌افتادگی‌ها مواجه هستیم که تنها برنامه‌ریزی فوق‌العاده می‌تواند به ما کمک کند.

وی افزود: در حوزه نویسندگی مهمترین مشکل، باز نبودن دستمان است و نبودن امکانات مانع پیشرفت جدی شده است.

قلم‌سیاه با اشاره به اهمیت حمایت مسئولان گفت: در دوره‌هایی که مقامات استانی علاقه‌مندی جدی به فرهنگ و هنر داشته‌اند، رشد کرده‌ایم و آثار گرانبهایی ثبت شده است.

وی گفت: استان یزد که ثبت جهانی شده به دلیل تلاش‌های اهالی فرهنگ، هنر و اهالی قلم بوده که این شهر را معرفی کرده‌اند و طرح آن به‌عنوان جهانی شدن آسان کرده‌اند و هرچه در این حیطه کار کنیم، اثرات بهتری خواهد داشت.

قلم‌سیاه گفت: آیا وقتی یزد دارای معادن و درآمد‌ قابل توجه است آیا درست است که اهل فرهنگ این میزان با بن بست‌های متعدد روبه‌رو شوند؟

متأسفانه تنها نامی از شاعران یزدی بر جای مانده است
عالیه مهرابی، چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ و شاعر یزدی نیز در این نشست گفت: هنر می‌تواند نقطه وفاق و همدلی و پیام‌آور عشق باشد.

وی افزود: ظرفیت عظیم شعر و ادبیات در یزد وجود دارد که نام‌هایی مانند ریاضی یزدی و.. را در خود جای داده است؛ اما متأسفانه نام‌ آن‌ها خاک می‌خورد در‌حالی که می‌توانند در حوزه گردشگری مبدع اتفاقات خود باشد.

مهرابی با اشاره به قرار گرفتن یزد در مسیر جاده ولایت گفت: ریاضی یزدی، ملک الشعرا و بارگاه حضرت معصومه(س) یزد می‌تواند در این حوزه سرآمد باشد.

مهرابی گفت: برای انتشار کتاب در حوزه ادبیات جوان،  مشکل داریم؛ زیرا هزینه‌های آن بسیار بالا است و احتیاج به حمایت دارند. شعر و ادبیات عفیف است که می‌تواند جریان ساز باشد.

مسئولان به هنر و هنرمندان نگاه ویترینی نداشته باشند
محمد‌علی جعفری، نویسنده یزدی نیز در این نشست گفت: من سابقه چندین ساله نویسندگی در یزد و چاپ ۲۰ عنوان کتاب را دارم.

وی افزود: در این مدت، آثاری دیده شده که نسبتی به یزد نداشت و این کار‌ها کمترین توجه و اتفاقات فرهنگی برای آن افتاد.

این نویسنده یزدی گفت: اگر موفقیتی داشتم از زمانی است که از مسئولان قطع‌امید کردم زیرا غیر از گرفتن انرژی و زمان عایدی دیگری نداشتم. در هجوم  همه مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی باید به هنر و هنرمند بها دهیم و نباید نگاه ویترینی به هنر و هنرمند داشته باشیم.

این نویسنده یزدی گفت: باید به هنرمند با چشم بازوی توانمند در تمامی مسائل حتی غیر فرهنگی نگاه شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط