چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کتاب «روایت سرخ» رونمایی شد

کتاب «روایت سرخ»، روایتی از لحظات تلخ و شیرین رزمندگان و جانبازان شاغل در شرکت توزیع نیروی برق تبریز است که به زبانی ساده نگاشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌‌شرقی، آئین رونمایی از کتاب روایت سرخ حاصل خاطرات جانبازان، آزادگان و رزمندگان سرافراز مجموعه شرکت توزیع نیروی برق تبریز در دوران هشت سال دفاع مقدس به مناسبت ایام دهه فجر و قیام 29 ‌بهمن، صبح امروز در فرهنگسرای شهید بهشتی تبریز برگزار شد.
این کتاب در ۲۸۰ صفحه و در قطع وزیری به‌چاپ رسیده است.
 

راویت‌های کتاب ساده و واقعی‌اند‌، بدون ذره‌ای شاخ و برگ
 
مسعود رفیعی، نویسنده کتاب روایت سرخ در آیین رونمایی از این کتاب، نقطه قوت کار خود را روایت لحظات ناب زندگی جانبازان و ایثارگران بدون دادن کوچکترین شاخ و برگ و فضای عاطفی اضافی دانست.
 
رفیعی در رابطه با محتوای کتاب حاضر گفت: این کتاب، تحت عنوان روایت سرخ؛ شامل خاطرات جانبازان، آزادگان و رزمندگان سرافراز مجموعه شرکت توزیع نیروی برق تبریز در دوران هشت سال دفاع مقدس است که اعضای کمیته رسیدگی به امور ایثارگران این شرکت بنده را لایق نگارش آن دانستند.
وی ادامه داد:  در این کتاب سعی شده است خاطرات ایثار گران همانگونه که از زبان این عزیزان روایت شده، عینا با ملاحظاتی چون درج دقيق رویدادها و زمان عملیات‌های رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس، نگارش شده و در اختیار مخاطبان و خوانندگان قرار گیرد.
 



وی گفت: با توجه به گذشت مدت زمان زیادی از سال‌های جنگ و به منظور تطبیق گفته‌های ایثارگران عزیز از نظر زمانی و مکانی رویدادها، بارها و بارها با نهادهای مرتبط با حوزه دفاع مقدس از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران مکاتبه و تعامل داشتم تا مبادا گذشت زمان باعث ایجاد اشتباهی در ذکر رویدادها شود.
 
رفیعی افزود: کتاب حاضر مشتمل بر بخش‌های مختلفی از قبیل عملیات، حوادث اردوگاه‌های رژیم بعثی از جمله انواع و اقسام شکنجه‌ها، نحوه شرکت در عملیات‌ها، پروسه مجروحیت تا بهبودی جانبازان و در کل تمام خاطرات تلخ و شیرین آن ایام است و حاصل گفتگوی چندین ساعته با ۶۹ نفر از ایثارگران مجموعه شرکت برق تبریز است.
 
وی گفت: روایت سرخ یادآور پرچم سه رنگ ایران است که سبز؛ نماد اسلام محمدی، سفید؛ نماد صلح و دوستی و رنگ سرخ؛ رنگ خون شهدا و دفاع از خاک کشور است.
 
این نویسنده با اشاره به این که قبلاً سه کتاب به‌نام‌های «اصول تشریفات»، «جلوه‌های ایمان و ایثار» و «شیفتگان خدمت» نیز به نگارش درآورده است، ادامه داد: ملت قهرمان ایران، آرامش و آسایش امروز خود را مدیون دلاورمردی‌ها، جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های شهدای والامقام، جانبازان، آزادگان و رزمندگان سرافرازی است که تفسیرگر واقعی معنای ژرف ایثار هستند.
 


 
 
 
مشاور وزیر نیرو در این مراسم با بیان اینکه شهیدان استان آذربایجان‌شرقی برای همیشه در تاریخ ماندگار هستند، گفت: آذربایجان لاله‌زار شهیدان است.
 
یعقوب مرادی افزود: اکنون دشمن از مبارزه نظامی و رو در رو با ما ناامید شده است؛ چراکه به قدرت و توان نظامی ما واقف است اما در مقابل در جبهه فرهنگی فعالیت گسترده‌ای انجام می‌دهد و ما باید با تقویت حوزه‌های رسانه‌ای و فرهنگی بتوانیم جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان را در برابر هجمه دشمن ایمن کنیم.
 
مرادی مهمترین هدف و انگیزه دشمن را ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه دانست و افزود: می‌توان با معرفی و شناساندن توانمندی‌های کشور مانع از تحقق اهداف دشمن شد.
 
وی در خاتمه از بارگذاری کتاب روایت سرخ در موزه وزارت برق خبر داد.
 



 
 
مدیر عامل شرکت توزیع برق تبریز ضمن تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی گفت: با اشاره به اینکه نگارش این کتاب از حدود دو سال قبل آغاز شده است، این کتاب برای نسل‌های آتی اثری ماندگار است. با این حال مطمئنم هیچ یک از لحظه‌های سخت و دشوار ایثارگران در قالب کتاب نمی‌گنجد و دشواری‌هایی که رزمندگان طی دوران دفاع مقدس و اسارت کشیدند با هیچ زبانی قابل وصف نیست.
 
عادل کاظمی افزود: همانطور که می دانید نسل‌ها در حال تغییر هستند و نگارش چنین کتابی رسالت ما برای انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی است، گرچه اگر تنها شمه کوچکی از رشادت‌های این عزیزان بیان شود.
 
صابر سقندل، رئیس کمیته ایثارگران شرکت توزیع برق تبریز نیز با اشاره به اینکه نام کتاب اشاره به سرخی پرچم ایران و خون شهیدان دارد، افزود:  نگارش این کتاب از نیمه نخست سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و با همت و تلاش بی‌وقفه مسعود رفیعی که به صورت شبانه‌روزی با تک تک ایثارگران به گفت‌و گو نشسته بود به سرانجام رسیده است.
 
 وی در تشریح جزئیات کتاب گفت: روایت سرخ مشتمل بر سه بخش است؛ بخش نخست در رابطه با خاطرات آزادگانی است که در اسارت به شهادت رسیدند. بخش دوم مربوط به خاطرات جانبازان شرکت توزیع برق تبریز و بخش سوم در رابطه با خاطرات رزمندگان شرکت توزیع برق تبریز است.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها