شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
حاصل به‌کارگیری بزرگ‌ترین دستگاه سورتینگ کشور در نمایشگاه مجازی کتاب: تجزیه 8000 مرسوله در یک ساعت

مقصودی، درباره ظرفیت بزرگترین دستگاه هوشمند سورتینگ شرکت ملی پست کشورکه نخستین‌بار همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهره‌‌برداری شده است، گفت: سرعت پردازش دستگاه سورتینگ مکانیزه مرکز تجزیه و مبادلات کشور، 8 هزار مرسوله در ساعت است.

مهدی مقصودی، مدیر‌کل مرکز تجزیه و مبادلات کشور در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره بهره‌برداری از دستگاه سورتینگ مکانیزه این مرکز همزمان با  برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: این دستگاه به‌طور رسمی، دهه فجر رونمایی خواهد شد اما نخستین‌بار ویژه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، فعال شده است. سورتینگ مکانیزه، براساس سسیتم الکترومکانیک طراحی شده و بخشی از فرآیند آن نرم‌افزاری است که با خوانش بارکد‌‌ مرسوله‌ها و شناسایی نشانی مقصد، تجزیه می‌شود. استفاده از سورتینگ مکانیزه در افزایش سرعت، دقت و ایمنی مرسوله تاثیر قابل توجهی دارد.
 
وی با تاکید بر استفاده از کد‌پستی در جریان ثبت سفارش مشتری‌های نمایشگاه کتاب تهران به بهره‌مندی از دستگاه سورتینگ مکانیزه مرکز پردازش هوشمند در دیگر مراکز پستی اشاره کرد و افزود: در مرکز پردازش هوشمند خلیج فارس واقع در شهرک استقلال و پنج مرکز استان کشور از سیستم سورتینگ مکانیزه اما در مقیاس کوچک‌تر استفاده می‌شود. سیستم سورتینگ مکانیزه مرکز تجزیه و مبادلات کشور واقع در چهار‌راه لشکر، بزرگترین سورتینگ هوشمند مرسولات پستی است که در کشور بهره‌برداری شده است.
 
فرآیند ارائه خدمات پستی شامل چهار مرحله پذیرش، پردازش، رهسپاری و در نهایت تحویل یا توزیع مرسوله است. استفاده از فناوری به‌عنوان ابزار، برای تسریع و تسهیل فرآیند چهار مرحله‌ای خدمات پستی باید دو هدف‌ را دنبال کند تا مشتریان، دو نیاز اساسی و ویژه دارند؛ نخست اینکه مرسوله «سریع» همچنین سالم  ارسال شود. 


وی با طرح این پرسش که فناوری چگونه می‌تواند مولفه سرعت و ایمنی را برای شرکت ملی پست به‌عنوان یک بنگاه کسب‌و‌کاری به نحوی جلوه دهد تا مشتریان راضی باشند؟ گفت: هرچند شرکت ملی پست، به‌عنوان یک نهاد دولتی شناخته می‌شود، اما حیات این شرکت به رضایت مشتری وابسته است؛ علاوه‌براین با توجه به‌اینکه رقبا در این عرصه قابل توجه هستند، نگاه چندان حاکمیتی در این حوزه وجود ندارد.
 
مدیر‌کل مرکز تجزیه و مبادلات کشور با تاکید بر اهمیت «پردازش» در فرآیند چهار‌‌‌گانه خدمات پستی ادامه داد: پردازش به‌معنای تجزیه شدن مرسوله با توجه به مقاصد و در نهایت بارگیری است. پردازش به دو شیوه دستی و مکانیزه انجام می‌شود. در شیوه نخست، نیروی انسانی با مشاهده نشانی سفارش‌دهنده به تقسیم مرسوله‌ها اقدام می‌کند؛ اما در شیوه مکانیزه که در کشور‌های صنعتی و پیشرفته به آن توجه شده، فرآیند تجزیه به‌شیوه اتوماسیون انجام می‌شود.
 
مقصودی افزود: سیستم اتوماسیون یا سورتینگ مرکز تجزیه و مبادلات کشور شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران واقع در چهار‌راه لشکر، ویژه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیش‌بینی و بهره‌برداری شده، بیش از 70 درصد آن ساخت متخصصان جوان ایرانی است.

وی گفت: دستگاه سورتینگ در افزایش سرعت و همچنین تسهیل فرآیند تجزیه بسیار موثر است. سرعت پردازش دستگاه سورتینگ مکانیزه مرکز تجزیه و مبادلات کشور، 8 هزار مرسوله در ساعت است؛ درنتیجه شاهد افزایش سرعت سیر و ایمنی مرسوله‌ها خواهیم بود. استفاده از دستگاه سورتینگ با باید حرکت نظام پست کشور به سمت صنعتی شدن ارزیابی کرد؛ به‌عبارت دیگر مصادیق صنعتی شدن در حوزه خدمات پستی کاملا مشهود شده است.
 
مدیر‌کل مرکز تجزیه و مبادلات کشور با اشاره به دیگر اقدامات شرکت ملی پست، ویژه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: ترولی‌های چرخدار، جایگزین کیسه‌های پستی نامرتبط برای جابه‌جایی مرسوله‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها