پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران بیداد می‌کند

بهروز سپیدنامه جامعه‌شناس گفت: ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران و مخصوصاً نزد شاعران جوان بیداد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، دو مجموعه  شعر کُردی «که‌لیمه و که‌مووته‌ر» و «هۊچ بی هچان» سروده ظاهر سارایی شاعر پیشکسوت ایلامی توسط بهروز سپیدنامه جامعه‌شناس و منتقد ادبی در کانون ادبی هانا در حوزه هنری ایلام نقد و بررسی شد.
 
سپیدنامه ضمن برشمردن انواع نقدهای ادبی، با بیان اینکه روش نقد معرفت‌شناختی را برای بررسی این دو اثر ظاهر سارایی انتخاب کرده گفت: انسانی که مبانی جهان بینی و ایدئولوژیکش شکل گرفته باشد، نوع نگاهش به هستی تغییر می‌کند و برایش سؤالاتی مطرح می‌شود که شاید برای دیگران مطرح نباشد.
 
وی با بیان اینکه ضعف معرفت در ادبیات امروز ایران و مخصوصاً نزد شاعران جوان بیداد می‌کند، توضیح داد: هنرمند و شاعر کسی است که جهان را تفسیر می‌کند و مبانی و ایدئولوژی او شکل گرفته و لذا به سؤالات بزرگ جهان می‌تواند پاسخ بدهد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: از این منظر و در دو مجموعه شعر «که‌لیمه و که‌مووته‌ر» و «هۊچ بی هچان» با شاعری مواجهیم که هم مبانی هستی شناسی و هم معرفت‌شناسی او شکل گرفته. او کسی است که هم سؤال دارد، هم دغدغه، هم آرزو، هم اندیشه و هم توصیه دارد.
 
سپیدنامه داشتن سؤال را برای هنرمندان بسیار مهم دانست و گفت: سارایی در این دو مجموعه شعر سؤالاتی دارد که خیلی ارزشمند هستند منجمله سؤالات اجتماعی، فلسفی و هستی شناسی، هویت قومی و سؤالاتی درخصوص ارزش‌ها.
 
او به «عنوان» مجموعه دوبیتی «که‌لیمه و که‌مووته‌ر» اشاره کرد و گفت: کلمه اساس هستی است و در اینجا کلمه معادل کبوتر است و به نوعی کلمه عامل رهایی است و می تواند انسان را رها کند.
 
وی با اشاره به اینکه هر کس با زبان مادری فکر می‌کند، خواب می‌بیند و اجتماعی می‌شود، افزود: وقتی زبان مادری از بین برود، همه چیزهای دیگر نیز از بین می‌رود و ما امروز در ایلام با دوزبانگی جامعه مواجهیم که دارد ساختار خانواده‌ها را از بین می‌برد و با نوعی بی توجهی به نغمات و موسیقی‌های بومی ایلام مواجهیم که باعث گرایش مردم استان به موسیقی کُردی دیگر نواحی شده است.
 

سپیدنامه ضمن تأیید بر قوام و مهارت ظاهر سارایی در شعر فارسی، دو غزل فارسی و کردی از این شاعر با مضمون عشق را با هم مقایسه و تاکید کرد: پرداخت مفهوم عشق در شعر فارسی ظاهر سارایی، محافظه کارانه و در لایه‌های بیرونی عشق قرار دارد، اما در غزل کردی او شاعری بی پروا و بی تعارف است و در متن عشق رسوخ کرده و از این منظر اهمیت زبان مادری قابل بررسی و تحقیق است.
 
او به آرزوهای شاعر در این دو مجموعه شعر پرداخت و گفت: سارایی در این اشعار آرزوی دنیایی را دارد که در آن شادکامی وجود داشته باشد و دنیا را زیبا و بهارگونه ترسیم می کند، اما به خاطر ناملایمات نیز توصیه به قوی بودن و گرگ بودن نیز دارد.
 
این منتقد ادبی ریختن محتواهای مخصوص به رباعی در قالب دوبیتی‌های کردی را در این اشعار ستود و گفت: جدا از زبانی که شاعر به آن به عنوان اشعارش را سروده و شاید زبان معیار مدنظر او باشد، سارایی گاهی که از گذشته‌ها می‌سراید، به زبان گذشته و دایره واژگانی آن دوران اشعار قدرتمندی در این زمینه سروده است که نشان از توانمندی وی دارد.
 

حوزه هنری استان ایلام، با مدیریت «محمدعلی قاسمی» شاعر و نویسنده نام آشنا و همت همکارانش با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌‌های داستان و شعر، برگزاری کارگاه‌ های فن نویسندگی، آیین پاسداشت هنرمند برتر سال رونمایی از آثار تازه منتشرشده و حمایت‌ از تولیدات فرهنگی، ادبی و هنری و... گام‌ های موثر و جریان سازی در اعتلا و بالندگی عمومی و تحصصی فرهنگ و ادب و هنر استان ایلام بر می‌دارد.

دو مجموعه شعر کُردی «که‌لیمه و که‌مووته‌ر» و «هۊچ بی هچان» سروده «ظاهر سارایی» در انتشارت زانا منتشر شده‌اند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها