شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
چراغ تنها کتابخانه مستقل تربت جام هنوز روشن است

«محمدرضا قصاب‌زاده» مدیر کتابخانه مستقل عمومی «نصر» در شهرستان تربت جام که تنها کتابخانه مستقل این شهرستان است، می‌گوید: خوشحالیم که نام تربت جام را در پیوند با کتابخوانی و فرهنگ در سطح کشور مطرح کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، «تربت جام» یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی و در فاصله حدودی 170 کیلومتری مشهد و هم‌مرز با کشورهای افغانستان و ترکمنستان است. مزار شیخ احمد جام یکی از مکان‌های تاریخی این شهر و به نوعی اسم شهر نیز برگرفته از همین محل است. این شهر از روزگار باستان تاکنون به نام‌های گوناگونی چون پوژگان، بوزگان، بوزیگان، بوزجان، پوچکان، زام، سام، جام، تربت شیخ جام و تربت جام خوانده شده‌ است. احمد جامی آنچنان شهرت داشته است که در پایان سده هشتم امیر تیمور قبر وی را زیارت کرده است. تربت‌جام جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر دارد که اکثر آن را اهل سنت تشکیل می‌دهند و مابقی شیعه هستند، بیشتر مردم این شهر فارسی‌زبان با لهجه هراتی هستند. رقص محلی و موسیقی تربت جام قدمت و پیشینه‌ای طولانی در فرهنگ ایران دارد. دانشکده پزشکی، مجتمع آموزش عالی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی و مؤسسه آموزش عالی وحدت در این شهر فعال هستند. 9 باب کتابخانه در سطح شهرستان تربت جام دایر است که از این تعداد 3 باب نهادی، 5 باب مشارکتی و یک کتابخانه به صورت مستقل در حال فعالیت است.
 
«محمدرضا قصاب‌زاده» مدیر کتابخانه مستقل عمومی نصر شهرستان تربت‌جام در گفتگو با خبرنگار ایبنا در مورد چگونگی شکل‌گیری این مجموعه می‌گوید: کتابخانه مستقل عمومی نصر، یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی است که زمین این بنا توسط روانشاد «حاج خواجه سیف‌الدین جامی‌الاحمدی» و به یادبود فرزند مرحومش «سعید جامی‌الاحمدی» دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اهدا شد.
 

 
وی ادامه می‌دهد: هزینه‌ اولیه ساخت بنای کتابخانه مستقل عمومی نصر تربت‌جام نیز با سرمایه روانشاد «حاج خواجه سیف‌الدین جامی‌الاحمدی» و همت جمع دیگری از کتاب دوستان و خیرین با ذوق تأمین شد.
 
مدیر کتابخانه نصر تربت‌جام یادآور می‌شود: ساختمان کتابخانه در سه طبقه شامل بخش کودکان، آقایان و بانوان با ۱۶۰ صندلی و میز مناسب برای مطالعه و سه مخزن کتاب (بخش کودکان، مرجع و عمومی) و در مجموع به مساحت تقریبی 750 مترمربع، در سال 1387 با تعداد 5000 جلد کتاب افتتاح شد و در حال حاضر حدود 19 هزار جلد کتاب در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
 

 
قصاب‌زاده می‌گوید: موسس این کتابخانه حاج محمد ناصر جامی الاحمدی و مدیریت این مجموعه به صورت افتخاری اداره است و دو کتابدار از ساعت 8 صبح تا 8 بعد از ظهر (در شش ماه اول سال) و 7 صبح تا 7 بعد از ظهر (در شش ماه دوم سال) به صورت تمام وقت به خدمات‌دهی به مراجعه کنندگان می‌پردازند.
 
وی یادآور می‌شود: در حال حاضر 1400 نفر در کتابخانه مستقل عمومی نصر شهرستان تربت‌جام عضو فعال هستند و ماهیانه بیش از ۲۰۰۰ کتاب به امانت داده می‌شود.
 
مدیر کتابخانه نصر تربت جام با اشاره به اینکه بخش عمده کار این مجموعه در حوزه کودکان بوده است، اضافه می‌کند: با راه‌اندازی انجمن کفشدوزک از سال 1396 فعالیت‌های حوزه کودک این کتابخانه افزایش و مقام‌های خوبی هم در سطح کشور به دست آوردیم.
 

 
قصاب‌زاده یادآور می‌شود: به عنوان نمونه در پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی از بین 27 هزار باشگاه با 450 هزار عضو که در 1960 شهر و روستا تشکیل شده بود، باشگاه کتابخوانی کفشدوزک در مقطع دبیرستان به عنوان باشگاه برگزیده کشوری معرفی شد.
 
وی با بیان اینکه باعث افتخار است که نام تربت جام را در پیوند با کتابخوانی و فرهنگ در سطح کشور مطرح کردیم، می‌گوید: پیگیری، تلاش و عشق و علاقه بخش کودک نوجوان کتابخانه عمومی مستقل نصر و نوجوانان پر شور و کتابخوان باشگاه و البته کتابداران والدین همراه در موفقیت انجمن کفشدوزک تاثیر فراوانی داشته است.
 
مدیر کتابخانه نصر تربت جام با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جنبی این مجموعه تجهیز کتابخانه‌های روستایی است، افزود: در این طرح کتابخانه نصر با مشارکت داوطلبان و خیرین علاقمند، کتابخانه کودک در روستاهای شهرستان تربت جام راه‌اندازی می‌کند.
 

 
قصاب‌زاده با اشاره به اینکه این طرح با شعار «هر روستا یک کتابخانه» اجرا می‌شود، ادامه می‌دهد: اگر در روستایی فضایی برای کتابخانه حتی به اندازه قرار دادن چند کمد در گوشه راهروی مدرسه وجود داشته باشد، تیم تجهیز کتابخانه عمومی مستقل نصر در برنامه‌ای هماهنگ شده به روستا سفر و بعد از پاکسازی، رنگ‌آمیزی قفسه‌ها، نصب تزئینات مختلفی روی در و دیوار برای جذابیت بچه‌ها کتابخانه تجهیز و بهره‌برداری می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در قالب همین طرح تاکنون شش روستا از نظر کتابخانه تجهیز شده است، می‌گوید: روستاهای «المجوق»، «شهرستانک»، «قلعه گک»، «محمدآباد»، «میانسرا» و «خلیلی» این روستاها هستند.
 

 
قصاب‌زاده یادآوری می‌کند: کلاس آموزش خوشنویسی بصورت رایگان و کلاس قصه‌گویی کودکان 4 تا 7 ساله و توسط باشگاه کفشدوزک برای کودکان ۹ سال به بالا این کتابخانه دایر و فعال است، اما سایر کلاس‌ها به دلیل کرونا فعلا تعطیل است.
 
مدیر کتابخانه نصر تربت‌ جام همچنین در توضیح طرح دیگری در مسیر ترویج کتابخوانی تاکید می‌کند: تشویق به کتابخوانی در آرایشگاه و در زمان‌هایی که مراجعان در نوبت انتظار هستند، طرحی بود که به خوبی در چند آرایشگاه مردانه و به تازگی در یک آرایشگاه زنانه تربت‌جام راه‌اندازی کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها