یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
معیارهای فعلی سرانه مطالعه به صورت کامل قابل استناد نیست

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان گفت: میزان و سنجش قابل اطمینانی در خصوص سرانه مطالعه در سطح کشور و استان وجود ندارد و معیارهای فعلی به صورت کامل قابل استناد نیست.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حجت الاسلام مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در جلسه شورای فرهنگ عمومی که در دفتر وی برگزار شد، بیان کرد: کارشناسان و صاحب‌نظران پیشنهادها و نظرات خود را در ارتباط با سند مکتوب راهبرد حوزه کتاب ارائه کنند.‌
 
وی افزود: تغییر انقلابی فرهنگ نکته قابل توجه در بیانات رهبر معظم انقلاب است و تاکید ایشان بر انقلابی بودن این تغییر بدان علت است که فرهنگ صحیح جایگزین فرهنگ غلط گذشته شود.‌
 
امام جمعه سمنان تصریح کرد: میزان و سنجش قابل اطمینانی در خصوص سرانه مطالعه در سطح کشور و استان وجود ندارد و معیارهای فعلی به صورت کامل قابل استناد نیست.‌
 
مرتضی مطیعی یادآور شد: پیشنهاد می‌شود به منظور ارتقاء فرهنگ‌ مطالعه با انتخاب کتابی مفید مسابقه‌ای برای عموم مردم استان طراحی و اجرا شده و به موازات آن صدا و سیمای مرکز سمنان نیز جلسات نقد و بررسی پیرامون آن کتاب را ارائه کند. 
 
نماینده ولی فقیه در سمنان تصریح کرد: برگزاری جشنواره کتاب و کتابخوانی به عنوان انگیزه‌ای مناسب به منظور توسعه و گسترش فرهنگ توجه به کتاب و مطالعه است. 
 
وی گفت: یکی از اقدامات قابل توجه رهبر معظم انقلاب تقریظ‌نویسی بر کتب حوزه جبهه، جهاد و شهادت است که موجب توجه و اقبال عمومی به آن کتاب و تولیدات فرهنگی حوزه ایثار و شهادت شده است.‌

آمارزدگی موجب عدم‌ موفقیت در تحقق برنامه‌های حوزه فرهنگ خواهد شد
مطیعی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد تا کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی در سبد خانوارهای ایرانی و هم استانی قرار گیرد، اضافه کرد: آمارزدگی و توجه صرف به عدد و آمار موجب عدم‌ موفقیت در تحقق اهداف و برنامه‌های حوزه فرهنگ خواهد شد.
 

سیدمحمدرضا‌ هاشمی استاندار سمنان گفت: در تمامی حوزه‌ها طرح‌ها و برنامه‌هایی با موفقیت به انجام خواهد رسید که دارای پیوست فرهنگی باشد.‌

وی افزود: همه مکلف هستیم به وظایف فرهنگی تعریف شده توسط شورای فرهنگ عمومی برای دستگاه‌های اجرایی پایبند بوده و عمل کنیم‌.

هاشمی تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان ضمن احصاء و عملیاتی نمودن وظایف فرهنگی محول شده به دستگاه تحت مدیریت خود نتایج حاصله را اعلام کنند.‌

استاندار سمنان اظهار کرد: مدیران‌ دستگاه‌های اجرایی استان برای اجرای طرح پیشنهادی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با هدف توسعه فرهنگ نهضت تفسیر قرآن کریم اهتمام ورزند.

علاوه بر سمنان، شاهرود نیز به عنوان نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب معرفی خواهد شد
در ادامه فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از انجام تلاش‌های گسترده‌ای در یک سال و نیم اخیر در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این استان خبر داد و گفت: برای سال آینده علاوه بر سمنان، شاهرود نیز به عنوان نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب معرفی خواهد شد.

فرشید فلاح ضمن بیان اینکه سمنان امسال به عنوان یکی از پنج شهر خلاق کتاب از بین 190 شهر کشور معرفی شده است تاکید کرد: سمنان از استان‌های شاخص در خصوص خرید کتاب پائیزه، مطالعه و ... بوده است.
 

وی استقرار دبیرخانه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در یک موسسه مردمی را یادآور شد و ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت سمنان در امر کتاب که مورد تایید مقامات نیز قرار گرفته همین مساله است که تشکل‌های مردمی وارد این عرصه شده‌اند.

رضا شمس‌خانی مسئول دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی استان سمنان افزود: این دبیرخانه تنها دبیرخانه مردمی دانش بنیان در جشنواره پایتخت کتاب بین 195 شهر کشور است و این امر مورد تمجید مقامات ملی نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش دولتی در این برنامه تنها حامی، تسهیل‌گر و ناظر بوده است، تصریح کرد: این دبیرخانه برای کسب این عنوان مهم بیش از 143 نشست ستادی را در سمنان و سایر شهرستان‌ها برگزار کرده است و به رغم وجود کرونا با رعایت مسایل بهداشتی میزبان 250 نفر از جوانان و نوجوانان کتابخوان بوده است.

شمس خانی صدور کارت هوشمند کتاب را از دیگر اقدامات مهم این دبیرخانه بیان کرد و ادامه داد: برای دستیابی به عنوان مهم پایتختی کتاب که دارای ثمرات بسیاری برای سمنان در صورت کسب این عنوان است 20 طرح ابتکاری و خلاقانه نیز طراحی و ارائه شده است.

مسئول دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی استان سمنان ابراز امیدواری کرد: با پشتیبانی و حمایت مسئولان استان سمنان و تلاش این دبیرخانه موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب جهان برای سمنان در سال‌های آینده شویم.
 

ضرورت تلاش مسئولان برای رساندن کتاب به همه نقاط استان
یوسف رضایی سفیر نوجوان کتاب استان سمنان از امام جمعه، استاندار و مسئولان این استان خواست تا به پشتوانه مردم به خصوص جوانان و نوجوانان هر کاری که در توان دارند برای گسترش واقعی کتابخوانی و رساندن کتاب به همه نقاط استان از جمله روستاها و چادرهای عشایری انجام دهند.

یوسف رضایی از امام جمعه سمنان درخواست کرد به عنوان بزرگ همه مسئولان مردم را به انجام واجب دینی کتابخوانی توصیه کند.

وی ضمن بیان اینکه شما مسئولان در این دوران و در سال 1400 برای کشوری تصمیم می‌گیرید که در سال 1410 یعنی 10 سال آینده توسط نسل ما باید حفظ و اداره شود، اظهار کرد: پیوند بین ما و شما فرهنگ، هنر و کشوری است که میراث شما برای ما و امانت ما در دستان شما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها