یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
رقابت فروش اینترنتی ناشران با کتاب‌فروشان در پاییزه کتاب

مدیر کتاب‌فروشی پاراگراف کرج می‌گوید؛ فروش اینترنتی کتاب توسط ناشران شرایط کار را برای کتاب‌فروشان سخت کرده؛ زیرا این فروش در طرح‌های فصلی هم ادامه دارد و باید راهکاری برایش پیدا شود.

فرید فضل‌زاده، مدیر کتاب‌فروشی پاراگراف کرج در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری هفته کتاب، گفت: معتقدم که با وجود برخی نقص‌ها در شیوه برگزاری، این طرح‌ها باعث می‌شود کتاب‌فروشی‌ها دیده شوند و مردم در این بازه زمانی حضور پررنگ‌تری در کتاب‌فروشی‌ها داشته باشند. از سوی دیگر مشتری به عنوان یک کتابخوان، مشتاق به خرید کتاب می‌شود و بازار تکان می‌خورد.
 
فضل‌زاده با بیان اینکه طرح‌های فصلی خرید کتاب معمولا باعث ایجاد شور و هیجان در کتاب‌فروشی‌ها می‌شود، عنوان کرد: مساله‌ای که در این میان وجود دارد این است که از ابتدای شیوع کرونا، بسیاری از ناشران به صورت مستقیم و اینترنتی اقدام به فروش کتاب کرده‌اند.
 
وی تاکید کرد: اکنون بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند کتاب را به صورت مستقیم از سایت ناشران خریداری کنند زیرا برخی از آن‌ها گزینه ارسال رایگان را فعال کرده‌اند و مخاطبان هم از این موضوع استقبال می‌کنند.
 
فضل‌زاده با بیان اینکه چنین موضوعی شرایط کار را برای کتاب‌فروشان سخت کرده است، زیرا این فروش اینترنتی در طرح‌های فصلی هم ادامه دارد، گفت: رقابت ناشران با کتاب‌فروشان که معمولا کتاب را با 25 درصد تخفیف می‌گیرند، کار آسانی نیست و به‌نظرم مسئولان فرهنگی باید برای این موضوع راهکاری بیندیشند.
 
وی تاکید کرد: ناشران از فرصت برگزاری پاییزه کتاب استفاده می‌کنند و بعضا به تخفیف پاییزه پنج درصد هم اضافه می‌کنند و تبلیغ آن را در سایت یا صفحه‌های مجازی خود قرار می‌دهند که این موضوع اصلا خوب نیست.
 
فضل‌زاده همچنین با اشاره به ناراضی‌بودن برخی مشتریان درباره تفاوت درصد تخفیف تالیف و ترجمه نیز توضیح داد: بسیاری از مخاطبان نسبت به این موضوع گلایه دارند و خواهان تخفیف یکسان در این حوزه هستند؛ هرچند این موضوع باعث شده است که الان استقبال از آثار تالیفی بیشتر شده باشد.
 
به گفته وی، در این دوره اگرچه سقف خرید افزایش داشته است؛ اما به دلیل افزایش قیمت 40 تا 50 درصدی کتاب‌ها طی ماه‌های اخیر این میزان جوابگوی کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان نیست؛ زیرا برخی کتاب‌ها 450 تا 500 هزار تومان است.
 
فضل‌زاده با بیان اینکه حمایت از تولید کتاب و ناشران باید افزایش پیدا کند، گفت: به‌نظرم یارانه‌ها باید به سمت ناشران در حوزه تولید هدایت شود تا قیمت کتاب‌ها ثابت نگه داشته شود تا در هر چاپ جدید کتاب‌ها شاهد افزایش قیمت نباشیم.
 
وی در پایان درباره چگونگی اطلاع‌رسانی پاییزه کتاب نیز با ذکر نکته‌ای، عنوان کرد: معمولا از یک هفته قبل درباره این طرح‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود که همین موضوع موجب خلوتی کتاب‌فروشی‌ها می‌شود. در این زمینه معتقدم اگر اطلاع‌رسانی و تبلیغات یکی دو روز قبلِ اجرای طرح باشد، موثر‌تر است.
 
طرح پاییزه کتاب 1400 با مشارکت 980 کتاب‌‌فروشی از 29 آبان آغاز شده و تا سوم آذر‌‌ماه ادامه دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها