دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
بازسازی دراماتیک از زندگی برونته‌ها

کتاب «برونته» نوشته پالی تیل با موضوع زندگی خواهران برونته، با ترجمه‌ای از مزدک بلوری و به همت نشر نی راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ نمایش‌نامه «برونته» نوشته پالی تیل، با ترجمه مزدک بلوری و به همت نشر نی به کتاب‌فروشی‌ها رسید. این کتاب 16مین شماره از مجموعه جهان نمایش در این نشر را به خود اختصاص داده است.

پالی تیل در کتاب «برونته» به بازسازی دراماتیک زندگی آشفته درونی و بیرونی برونته‌ها می‌پردازد. او از خواهران اسطوره‌ای برونته برای مخاطبان سرتاسر دنیا می‌گوید که بدون تجربه عشق در زندگی شخصی‌شان، خالق داستان‌هایی عاشقانه و دراماتیک بودند.

نویسنده در این کتاب به برخی از پرسش‌هایی که اغلب برای دوستداران آثار برونته‌ها پیش می‌آید، پرداخته است؛ چرا باید این زنان ساده و گوشه‌نشین که در انزوای روستایی زندگی می‌کردند، چنین داستان‌هایی را اختراع می‌کردند؟ و یا چه چیزی در زندگی آن‌ها بود که به نوشتن مجبورشان می‌کرد؟ و یا شور، هیجان و قدرت داستان‌های برونته از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «در همه‌ی زندگی‌ام آرزو کرده‌ام تحسین شوم. آرزو کرده‌ام برای موفقیتی چشمگیر ستوده شوم. و با این حال هرچه بیشتر زیسته‌ام، بیشتر به این نتیجه رسیده‌ام که خوشبختی را نمی‌توان در ستایش‌ها و تمجیدهای دیگران یافت. اگر خاص باشی، اگر استثنایی باشی، از دیگران جدا می‌مانی، اصلا شاید همین علت تنهایی ما باشد. رضایت در معمولی بودن‌مان است، در کامل نبودن‌مان و در جزئیات کوچک زندگی. دست‌کم امیدوارم که این‌طور باشد.»

در توضیح ناشر آمده که جهان نمایش مجموعه‌ای است از متن‌هایی که برای صحنه‌ی نمایش یا درباره‌ی آن نوشته شده‌اند. انواع نمایش‌نامه، چه برای اجرا و چه صرفا برای خوانده شدن، از جمله نمایش‌نامه‌هایی با اقتباس از آثار ادبی یا سینمایی، و نیز متن‌های نظری در حوزه‌ی درام و نقد آثار نمایشی، در این مجموعه جای می‌گیرند.

کتاب‌های «فرصت‌های بزرگ»، «فرانکنشتاین»، «بانویی از تاکنا»، «غرور و تعصب»، «ببر پشت دروازه»، «جنون جرج سوم» و «آخرین غول» از جمله آثاری هستند که پیشتر در این مجموعه به چاپ رسیده است.
پالی تیل، کارگردان تئاتر و نمایش‌نامه‌نویس بریتانیایی، متولد دسامبر 1962 است. «جین ایر»، «پس از خانم روچستر» و «برونته» از آثار تیل هستند که کارگردانی نمایش این آثار را نیز برعهده داشت.

مزدک بلوری، مترجم، پژوهشگر ترجمه و استاد دانشگاه، متولد سال 1355 در کرمانشاه و عضو هیئت علمی گروه مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبایی است. «جین ایر»، «باتلاق شنی»، «آری ای پیشگامان!»، «عمه میم»، «نقاب»، «زنِ اسیر»، «تابستان»، «تخم‌مرغ چهارگوش» و «پادشاه» از آثار ترجمه‌ای بلوری به شمار می‌آید.

کتاب «برونته» نوشته پالی تیل، در 124 صفحه، به قیمت 36 هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز و با ترجمه مزدک بلوری، از سوی نشر نی راهی بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها