دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
سومین جشنواره ملی نشر دانشگاهی و نهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در هفته کتاب

حسینی‌نیک از برگزاری سومین دوره جشنواره ملی نشر دانشگاهی در قالب همایش اقتصاد و حقوق نشر همچنین دومین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قرار است بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی امسال نیز آبان ماه در آستانه روز کتاب و کتابخوانی از 22 تا 28 آبان ماه در سراسر کشور در قالب برنامه‌های متنوع برگزار شود.
 
به طور معمول در این هفته همانند بیست و هشت دوره گذشته برنامه‌های متنوع و مختلفی مرتبط با کتاب توسط سازمان‌ها، مجموعه‌ها و ادارات مختلف برگزار می‌شود، انجمن‌ها و تشکل‌های صنف نشر از جمله انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی نیز امسال برنامه‌های مختلفی را برای این ایام در نظر گرفته است.
 
به همین بهانه با سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی دقایقی به گفت‌وگو نشستیم تا مجموعه فعالیت‌های این تشکل صنفی را برای ما تشریح کند؛ برگزاری سومین دوره جشنواره ملی نشر دانشگاهی، دومین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی و نهمین نمایشگاه مجازی کتاب دانشگاهی از جمله خبرهایی بود که او در این گفت‌وگو به آن اشاره کرد.
 
طی دو سال قبل جشنواره ملی نشر دانشگاهی برگزار شد، آیا امسال هم برنامه‌ای برای آن دارید؟
بله، امسال قرار است سومین دوره جشنواره ملی نشر دانشگاهی را در هفته کتاب برگزار کنیم، سه بخش برای این جشنواره در نظر گرفته شده است. برگزاری همایشی با محور و موضوع اقتصاد و حقوق نشر یکی از این برنامه‌ها است زیرا موضوع اقتصاد نشر با توجه به وضعیت کرونا و مسائل اقتصادی کشور،‌ گرانی کاغذ و .. آسیب دیده است. در ادامه نیز به بحث نقض حقوق پدیدآورندگان و ناشران در فضای مجازی می‌پردازیم، زیرا این موضوع زیاد شده و لطمه زیادی به اقتصاد نشر وارد می‌کند.
 
برنامه‌های همایش چند روزه و چطور خواهند بود؟
ما طی سه روز همایش را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم و سه موضوع برای آن در نظر گرفته شده است؛ روز نخست همایش 23 آبان است که موضوع جلسه (تولید حرفه‌ای، قیمت‌گذاری، تخفیف، بازاریابی و توزیع) است، در این پنل چهار نفر از متخصصان حوزه نشر به طرح موضوع می‌پردازند. 24 آبان نیز نشست (تبلیغات و معرفی کتاب و رویکرد تولید محتوا در تبلیغات کتاب) برگزار خواهد شد و تلاش داریم با حضور سه ناشر و کارشناس موفق ابزارها و اپلیکشین‌های جدید معرفی کتاب را به مخاطبان معرفی کنیم. نشست (قراردادهای منصفانه و برخورد و حمیات قضایی) نیز برای 25 آبان پیش‌بینی شده است که موارد پیشگیری از تخلفات و جرائم این حوزه، همچنین روش‌ها و آیین دادرسی و پیگیری قضایی را به ناشران آموزش خواهیم داد.
 
سال گذشته اولین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی برگزار شد،‌ امسال هم فراخوان دومین دوره برگزار شد، ‌درباره این برنامه برایمان بگویید.
بله. حدود یک ماه پیش فراخوان ارسال اثر برای ناشران دانشگاهی ارسال شد و تاکنون بیش از 300 عنوان کتاب دانشگاهی به دبیرخانه ارسال شده است. تلاش شده است در همه حوزه‌ها اثر داشته باشیم و کتاب‌ها به شش حوزه تقسیم‌ شده است که شامل علوم انسانی و اجتماعی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم کشاورزی و دامی و هنر و معماری می‌شوند. هدف اصلی ما حمایت از آثار تالیفی خوب است و ملاک اصلی این جایزه این است که کتاب‌ها منتشر شده سال 1399 بوده، چاپ اول هر اثر باشند و تالیفی باشند.  بررسی‌های اولیه برگزار شده و برخی آثار به دلیل اینکه یکی از این سه شرط را نداشتند کنار گذاشته شدند و کتاب‌های باقی مانده به کارشناسان گروه‌های مختلف برای داوری سپرده شده است و تلاش می‌شود در هفته کتاب از آثار برگزیده تقدیر شود.

نتایج و ثمرات برگزاری اولین دوره چه بود؟
باید بگویم البته ممکن است همه حوزه‌ها اثر برگزیده نداشته باشیم اما امیدواریم نتیجه این جایزه انتخاب کتاب‌های مناسب برای تشویق ناشران باشد. در این میان امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از این آثار برگزیده حمایت کند. سال گذشته پس از انتخاب این کتاب‌ها بدون اینکه اطلاعی از کتاب‌های انتخاب شده جایزه کتاب سال داشته باشیم، نیمی از آثار برگزیده ما به عنوان کتاب سال نیز انتخاب شدند در حالی که هیچ یک در جریان روند داوری و بررسی آثار نبودند. اما از میان هفت اثر برگزیده ما حدود 4 اثر نیز در جایزه کتاب سال برگزیده شدند. امسال نیز مراسم اختتامیه چهارشنبه 26 آبان در دفتر انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور ناشران و نویسندگان کتاب‌های برگزیده و جمعی از هیات مدیره برگزار خواهد شد.
 
برنامه‌ای هم برای تجلیل از ناشر پیشکسوت دارید؟
بله. به مانند سال‌های گذشته در اختتامیه جایزه برگزیده کتاب دانشگاهی از یک نفر از ناشران پیشکسوت دانشگاهی تقدیر می‌شود. تا پایان هفته کاندیداهای انتخاب ناشر پیشکسوت توسط هیات مدیره انجام می‌شود.
 
برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی نیز معمولا در برنامه انجمن قرار داشت، امسال هم این نمایشگاه برگزار می‌شود؟
برنامه‌ریزی برای برگزاری مجازی نهمین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در هفته کتاب انجام شده است و اگر مقدمات آن به صورت کامل فراهم شود، بین هفته کتاب و هفته پژوهش برپا می‌شود. در صورتی که هماهنگی‌ها بین انجمن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نتیجه برسد در هفته کتاب و در غیر این صورت در آذر ماه و همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌کنیم.
 
به‌نظر شما این نمایشگاه در طول هشت دوره پیشین توانسته به هدف اصلی خود دست پیدا کند؟
شعار و هدف این نمایشگاه تجهیز کتابخانه‌های تخصصی کشور شامل دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و نهادهای تخصصی است، طی هشت دوره قبل نیز تجربه برگزاری آن را داشتیم و اگرچه طی یکی – دو سال گذشته وضعیت اقتصادی و تامین بودجه با مشکل روبرو بود، اما امیدواریم امسال با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بودجه‌ای که دانشگاه‌ها و نهادهای تخصصی برای خرید کتاب در نظر می‌گیرند، این نمایشگاه با موفقیت برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها