شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
درس‌هایی از زندگی پدر صنعت خراسان در «قصه‌های من و بابا ایرج»

کتاب «قصه‌های من و بابا ایرج» حاوی شامل 36 داستان کوتاه از درس‌های مدیریتی در حوزه رفتار سازمانی و منابع انسانی به قلم «امیر شهلا» است. این اثر درباره مرحوم «ایرج یزدان‌بخش» پیشکسوت صنعت ایران و معروف به پدر صنعت خراسان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «قصه‌های من و بابا ایرج» شامل 36 داستان کوتاه از دوره‌ی 10 ساله همکاریِ مولف با مرحوم «ایرج یزدان‌بخش» پیشکسوت صنعت ایران در 275 صفحه است.
 
از این کتاب تاکنون 11 هزار نسخه به فروش رفته است. «قصه‌های من و بابا ایرج» اسفندماه سال گذشته توسط انتشارات «قو» در 1000 نسخه منتشر و تا تیرماه امسال 11 بار تجدید چاپ شد. چاپ دوازدهم آن نیز به زودی وارد بازار کتاب می‌شود.
 
هر 36 داستان این کتاب دارای کد QR بوده و خواننده می‎تواند با صدای نویسنده داستان را گوش کند، همچنین تصویرسازی هر داستان این کتاب توسط «مهرناز جهانی» صورت گرفته که جاذبه بصری اثر را بالا برده است و با توجه به سوژه داستان و با بهره‌گیری از هنر نقاشی آن فریم را تصویری ماندگار و جذاب کرده است.
 

 
بجز 36 داستان، سه مقدمه نیز در این کتاب آمده است که هر یک از منظری به سبک مدیریتی مرحوم «ایرج یزدان‌بخش» نگاه کرده است.
 
«نصرت تنباکوچی» همسر آن مرحوم، فراز و فرودهای بیش از 60 سال زندگی مشترک با وی و نکات دوره خدمت مرحوم در مرکز آمار و همچنین در ادامه فعالیت‌های صنعتی او را تشریح کرده است.
 
«علی رضاقلی» نویسنده دو کتاب «جامعه‌شناسی خودکامگی» و «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» در یکی از مقدمه‌های این اثر به نقش آن مرحوم در ایفای مسئولیت اجتماعی مدیران بخش خصوصی پرداخته است و «غلامحسین شافعی» رییس اتاق بازرگانی ایران و یکی از دوستان مرحوم «ایرج یزدان‌بخش» هم در مقدمه دیگری خاطراتی از چهار دهه دوستی با وی را به رشته تحریر درآورده است.
 

 
در بخشی از داستان دوازدهم این کتاب با عنوان «بحران» می‌خوانیم:
«آقای یزدان‌بخش بیش از ربع قرن گفته بود نیروی انسانی هر سازمان، اصلی‌ترین سرمایه آن سازمان است که هر روز صبح، روی دو پا وارد شرکت می‌شود و عصر، روی همان دو پا، شرکت را ترک می‌کند و این کارفرما است که تا فردا باید در اضطراب و تشویش بماند که آیا سرمایه‌هایش فردا دوباره به محل کارشان بازمی‌گردند یا نه؟ در چنین دیدگاهی که بارها توسط بابا ایرج برای بچه‌ها تبیین و تکرار شده بود، اخراج نیرو یا تعدیل منبع اصلی تولید و ثروت سازمان، به بهانه کاهش سفارش‌ها و کمبود منابع مالی توجیه‌بردار نبود و به نوعی نقض غرض به حساب می‌آمد!»
 

 
مرحوم «ایرج یزدانبخش» اول اسفندماه 1319 در نیشابور به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در نیشابور، در سن 16 سالگی برای گذراندن دوره متوسطه به تهران رفت و در دبیرستان رازی در رشته ریاضی مشغول به تحصیل شد. پس از پایان مقطع متوسطه و دریافت دیپلم در رشته ریاضی، در سال 1339 و در سن 20 سالگی به عنوان کارشناس، به استخدام مرکز آمار ایران درآمد و در سال 1346 مدیر مرکز آمار استان خراسان شد.
 
در سال 1347 در کنکور شرکت کرده و در رشته زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد، پذیرفته و در سال 1352 در همین رشته فارغ‌التحصیل شد و سپس آموزش‌های تکمیلی در زمینه‌های مختلفی نظیر منابع انسانی، فرهنگ سازمانی مدیریت استراتژیک، مدیریت سیستم‌های کیفیت و تعالی سازمانی را گذراند.
 
در سال 1356 مدیرکل مرکز آمار استان اصفهان و در سال 1358 به عنوان معاون اجرایی و اداری مرکز آمار ایران منصوب شد و در سال 1359 بعد از حدود 20 سال خدمت در مرکز آمار ایران با سمت معاون اجرایی و اداری بازنشسته شد.
 

 
«ایرج یزدانبخش» پس از بازنشستگی به زادگاهش برگشت و فعالیت خود را در بخش خصوصی در مشهد آغاز کرد و با تأسیس شرکت پارت لاستیک در سال 1363 وارد مرحله جدیدی از فعالیت در حوزه صنعت شد. وقتی وارد صنعت و بخش خصوصی شد، آنقدر خوش درخشید که ملقب به «پدر صنعت خراسان» شد.
 
وی به کارآمدی بخش خصوصی اعتقاد راسخ داشت که بخشی از این اعتقاد در تلاش‌های او در جهت سازماندهی و توسعه سازمان‌های بخش خصوصی نمایان است. یزدانبخش، تلاش، تفکر و مثبت‌اندیشی را از عوامل موفقیت خود می‌دانست و اعتقاد داشت که تغییر عنصر حتمی در دنیای ماست و کسی می‌تواند به موفقیت برسد که اصل تغییر را درک کرده و خود را برای مواجهه با آن مهیا کند.
 

 
او خانواده و ایرانی بودن را ارزش و افتخار می‌دانست. عاشق کار و صنعت بود. تمام 3000 نیرویش را فرزندان خود می‌دانست و آنها نیز او را «پدر معنوی پارت لاستیک» می‌دانند و او را «بابا ایرج» خطاب می‌کنند. یزدانبخش عاشق ایران بود و در سال 1395 کتاب «با تو می‌گویم» را با موضوع مدیریت صنعتی به رشته تحریر درآورد.
 
تندیس افتخار سازنده برتر ساپکو، کارآفرین نمونه استان خراسان، منتخب اولین جشنواره اشتغال و کارآفرینی در سطح کشور؛ وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان (جهاد دانشگاهی)، کارآفرین نمونه استان خراسان و کارآفرین نمونه کشوری و دریافت لوح تقدیر به امضای ریاست جمهوری. دومین جشنواره کارآفرینی امیرکبیر، از جمله افتخارات مرحوم یزدان‌بخش است.
 

 
همچنین بر اساس مصوبه 30 اردیبهشت 1399 در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد، بلوار حسن‌آباد واقع در شهرک صنعتی توس به نام «ایرج یزدانبخش» نامگذاری شد. این جاده شاهراه ارتباطی بزرگراه آزادی به سمت شهرک صنعتی توس به طول 2200 متر است. سردیس وی نیز توسط اداره هنری در شهرک صنعتی توس نصب شده است.
 
ایرج یزدانبخش، کارآفرین پیشکسوت ایرانی، پدر صنعت خراسان و مدیر عالی و بنیانگذار گروه صنعتی پارت لاستیک و از بنیانگذاران و پیشکسوتان صنعت تولید قطعات خودرو در ایران سرانجام در 13 فروردین 1399 در سن 80 سالگی در مشهد درگذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها