سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
جلد هفدهم دائره‌المعارف قرآن کریم تالیف شد

جلد هفدهم دائره‌المعارف قرآن کریم در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تألیف شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، «دائره المعارف قرآن کریم» نخستین و جامع‌ترین دائره المعارف قرآنی در جهان اسلام است و یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های قرآنی در حال انجام در سطح کشور است.
 
بیش از 20 سال است که پروژه دائره‌المعارف قرآن کریم شروع شده و تاکنون 17 جلد از این پروژه منتشر شده است؛ این کار با معیارها، استانداردها و معیارهای شناخته‌شده دایره‌المعارفی در کشور، در حال تدوین است که بر اساس حروف الفبا و به زبان فارسی انجام شده است.
 
جلد 17 این دائره‌المعارف از حرف «ص» شروع شده و تا حرف «ط» ادامه دارد؛ بخشی از این مداخل که در جلد 17 دائره‌المعارف قرآن کریم استفاده شده، اعم از صادق (از اسما و صفات الهی)، صالحان، صبر، صحابه، صلح، صدیقین، صلح، صلوات و ... مهم‌ترین مداخلی هستند که در این جلد وجود دارد و جلد مذکور مشتمل بر 67 مدخل اصلی و مقاله است.
 
هدف اصلی این دائره المعارف، ارائه و آسان‌یاب‌کردن اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنی است؛ به گونه‌ای که اهل تحقیق را به مثابه منبعی مادر و ماندگار از منابع فرعی بی‌نیاز کند. در کنار این هدف، غرض عمومی تدوین دایره‌المعارف حاضر این است که مخاطبان دانش‌پژوه در حد مطالعات پایه اسلامی نیز بتوانند از پژوهش‌های استوار و اصیل قرآنی بهره گیرند.
 
نثر این کتاب به‌صورت دائره‌المعارفی و معیار است و تلاش شده که مقالات ویژگی جامعیت را داشته باشد و مشتمل بر منابع دسته اول و معتبر بوده و در عین حال، مختصر باشد.

دائره‌المعارف قرآن کریم حدود 3‌هزار موضوع اعم از معارف، مفاهیم و اعلام قرآن را در بردارد؛ این اعلام شامل اعلام مصور و اعلام غیرمصور بوده و در بخش‌های فلسفه و کلام، عرفان و اخلاق، ادیان، فقه و حقوق، اعلام و تاریخ، معارف، مفاهیم و علوم قرآنی در حال انجام است.
 
مهم‌ترین ویژگی های دائره‌المعارف قرآن کریم عبارتند از: نگاه جامع به هریک از موضوعات و انعکاس همه دیدگاه‌های علمی، استوارى بر پايه نظام الفبايى در چينش مدخل‌ها، استفاده از منابع اصيل و متقن و دست اول، ارائه همه آراء و دیدگاه‌های مهم و مبنایی در موضوعات قرآنی، برخوردارى از نظام ارجاع درون‌مقاله‌اى و برون‌مقاله‌اى، بهره‌ورى از نثر معياری در مقالات و اثر برگزیده در موارد متعدد در مجامع علمی و پژوهشی.
 
جلد هفدهم دائره‌المعارف قرآن کریم در 592 صفحه از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تألیف شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها