سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
مهران میزبان سومین کنگره ملی اربعین در آینه شعر اقوام ایرانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: شهرستان مرزی مهران در سال جاری میزبان سومین کنگره ملی اربعین در آینه شعر اقوام ایرانی با عنوان «عقیق و ارغوان» است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، عمران خودآموز، با بیان اینکه شهرستان مرزی مهران در سال جاری میزبان سومین کنگره ملی اربعین در آینه شعر اقوام ایرانی با عنوان عقیق و ارغوان است، گفت: بخش ویژه این رویداد فرهنگی به مناسبت برگزاری کنگره ملی ۳ هزار شهید استان ایلام برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، در نشست اعضای اتاق فکر سومین کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی، اظهار کرد: این کنگره در سال جاری برای سومین دوره متوالی به میزبانی استان ایلام با عنوان «عقیق و ارغوان» از سری برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: معرفی ابعاد گوناگون حماسه اربعین حسینی، تبلیغ و تعمیق سیره امام حسین (ع)، ترویج فعالیت‌های فرهنگی و ادبی با محوریت پیاده روی اربعین حسینی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تقدیر از سرایندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ عاشورایی از اهداف  کنگره ملی عقیق و ارغوان است.

وی ابراز کرد: کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی در سال جاری در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می‌شود، تصریح کرد: بخش اصلی این کنگره با محورهای اربعین حسینی و حماسه عاشورا در زبان‌ها و گویش‌های مختلف بومی از جمله بلوچی، ترکی، خراسانی، خوزی، سمنانی، عربی، گیلکی، لری، لکی و مازنی و ... و بخش ویژه با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت به مناسبت برگزاری کنگره ملی ۳ هزار شهید استان ایلام ویژه شاعران بومی سرای استان ایلام برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: بعد از بحث و تبادل نظر اعضای اتاق فکر، آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه کنگره ملی عقیق و ارغوان، نیمه دوم آبان ماه سال ۱۴۰۰ و زمان برگزاری کنگره نیز پایان آبان ماه خواهد بود و مقرر شد که بعد از آماده شدن فراخوان، نسبت به اطلاع رسانی و تبلیغ فراخوان در سطح کشور اقدامات لازم اط طریق دبیر اجرایی این کنگره انجام شود.

خودآموز، با بیان اینکه سومین کنگره  ملی شعر عقیق و ارغوان به میزبانی شهر مرزی مهران برگزار می‌شود، افزود:  با توجه به اینکه استان ایلام و به ویژه شهر مهران با عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) و همچنین محل تردد زوار اربعین حسینی است، دبیرخانه اجرایی کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی در شهر مهران قرار داده شده و بر این اساس بیشترین حجم کاری این کنگره در مهران خواهد بود.

وی ابراز کرد: مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی استان برای برگزاری باشکوه این کنگره در استان، هنر دبیرخانه و دبیر اجرایی کنگره را می‌طلبد که  به طور قطع نقش مهمی در راستای برگزاری باشکوه این آئین در استان و به ویژه در شهر مهران خواهد داشت و شروع این امر نیازمند فعالیت‌های دبیر اجرایی کنگره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با تقدیر از اعضای اتاق فکر کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی یادآور شد: فراخوان این کنگره با تعامل و هم فکری اعضای اتاق فکر در اسرع وقت تهیه و برای اعلام در سراسر کشور توزیع خواهد شد و در  راستای اطلاع رسانی بیشتر بایستی از ظرفیت فضای مجازی و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

خودآموز افزود: علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به تارنمای شمس توس به آدرس www.ilam.shamstoos.ir و portal.shamstoos.ir مراجعه کنند و یا آثار خود را به نشانی دبیرخانه اجرایی کنگره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهران ارسال کنند.

یادآوری می‌شود، پس از بحث و تبادل نظر اعضای اتاق فکر سومین کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی و هماهنگی با دبیرخانه جشنواره‌های رضوی، مقرر شد که بخش ویژه  این کنگره با محوریت فرهنگی ایثار و شهادت به مناسبت برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام برگزار شود.

در این نشست، در خصوص زمان فراخوان، بخش‌های فراخوان، زمان‌بندی کنگره، دبیرخانه اجرایی کنگره در مهران، پوستر و نحوه اطلاع رسانی، جوایز کنگره و  ... بحث و تبادل نظر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها