چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
مشتری فروشگاه‌های مجازی هم دنبال تخفیف‌ است/تکرار یک عادت بد در بازار کتاب!

رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: مشتری فروشگاه‌های مجازی کتاب، اغلب خواستار ارسال رایگان کتاب و تخفیف هستند و ترجیح می‌دهند به سایت‌هایی بروند که این دو گزینه را داشته باشد.

محمد یراقچی،‌ رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی کتابفروشان،‌ با بیان اینکه متاسفانه کسی به فکر کتابفروشان نیست، گفت: معمولا آخرین گروهی که برایشان برنامه‌ای در نظر گرفته می‌شود، کتابفروشان هستند؛ برنامه‌‌هایی از‌جمله طرح‌های فصلی و به‌نظر می‌رسد ضرورتی برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار آنلاین فروش کتاب در فضای مجازی، با تخفیف‌های بالا نیز به مشکلات کسب‌و‌‌کار و فعالیت کتاب‌فروشان را دامن می‌زند و شرایط کار را برای کتابفروشان سخت کرده است.
 
یراقچی با اشاره به آفت فروش کتاب‌های قاچاق و آثار کتاب‌سازی شده از سوی افراد سودجو، عنوان کرد: بارها درباره حضور این افراد در فضای مجازی همچنین دستفروشان تذکر داده‌ایم اما تاکنون به نتیجه نرسیده و تغییر محسوسی از برخورد با آن‌ها احساس نشده است. 
 
وی تاکید کرد: به دنبال تعطیلاتی که به‌صورت متوالی یا دوره‌ای برای مشاغل مختلف رخ می‌دهد و کتابفروشان هم شامل آن هستند، شرایط اقتصادی برای بسیاری از همکاران سخت شده است. در ماه جاری به سختی توانستیم، فقط هزینه‌های کارکنان و آب و برق را پرداخت کنیم.
 
یراقچی با بیان اینکه قیمت برق طی ماه‌ اخیر رشد زیادی داشته است، گفت: قرار بود هزینه‌ها و تعرفه‌های برق و سایر خدمات برای کتابفروشان و سایر مشاغل فرهنگی با یارانه همراه باشد که عملا اجرایی نشده است.
 
وی همچنین با اظهار امیدواری برای عبور از روزهای سخت برای کتابفروشان و سایر مشاغل، بیان کرد: در سال جاری، هرچند طرح‌های فصلی، دو بار برگزار شد و مردم هم از آن‌ استفاده کردند، اما بعد از آن معمولا افت وحشتناکی برای فروش کتابفروشان اتفاق می‌افتد که باید راهکار و فکری برای آن اندیشیده شود تا کتابفروشان متضرر نشوند.
 
یراقچی در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم استفاده از فضای مجازی و بستر آنلاین از سوی کتابفروشان، گفت: برخی کتابفروشان، حتی قبل از دوران کرونا به ظرفیت‌های فضای مجازی توجه کرده بودند؛ به‌نظر می‌رسد بعد از گذشت چند ماه از شیوع کرونا، حضور در این فضا را قوی‌تر دنبال می‌کنند؛ اما مشکلاتی هم به همراه دارد به‌عنوان مثال مشتریان اغلب خواستار ارسال رایگان کتاب و تخفیف هستند و اغلب هم ترجیح می‌دهند به سایت‌هایی مراجعه کنند که این دو گزینه را داشته باشد.
 
به گفته وی، عرضه کتاب با تخفیف، امروزه به یک معضل جدی در میان کتابفروشان تبدیل شده است که مخاطب همواره از آن‌ها کتاب را با تخفیف می‌خواهد، در حالی‌که کتابفروشی سود پایینی دارد که امکان تخفیف برای کتاب‌ها به‌صورت همیشگی اصلا وجود ندارد.
 
یراقچی در پایان گفت: اکنون بسیاری از همکاران در شرایط سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، مخصوصا کسانی که ملک آن‌ها استیجاری است؛ آن‌ها علاوه بر هزینه‌های جاری ماهانه باید اجاره‌بها پرداخت کنند و مجبور هستند برای ادامه فعالیت، فشار مضاعفی را تحمل کنند.
 
وی تاکید کرد: امیدوارم نگاه جدی به معضل و مشکلات کتابفروشان در سطوح بالاتر شکل بگیرد، زیرا صنف به تنهایی قادر به حل مشکلات خود نیست و این مسائل باید در یک نهاد بالادستی بررسی شود تا راهکاری برای آن اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها