دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
نشست رونمایی و معرفی کتاب «مُثمر» برگزار می‌شود

یکصد و پنجاه و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های مؤسسه میراث مکتوب -که با همکاری وبینار بهشتی برگزار خواهد شد- به رونمایی و معرفی کتاب «مُثمر» اختصاص خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، نخستین کتاب فارسی درباره زبان‌شناسی و علم‌اللُّغه با عنوان «مُثمِر» نوشته سراج‌الدین علی‌خان آرزو را با مقدمه و تصحیح سیدمحمد راستگو منتشر کرده است. سراج‌الدین علی‌خان آرزو، (1099-1169ق)، شاعر، نویسنده، ادیب و دانشمند برجسته سده دوازدهم است که در میان نوشته‌های او کتاب «مثمر» جایگاهی ویژه دارد.
 
در نشست رونمایی از این کتاب، ریحانه خاتون، رئیس پیشین گروه فارسی دانشگاه دهلی، علی‌اشرف صادقی، زبان‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و سید محمد راستگو، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان و مصحح اثر، سخن خواهند گفت و مدیریت این نشست نیز به عهده سمیه شکری خواهد بود.
 
گفتنی است خانم پروفسور ریحانه خاتون، فرزند پروفسور نذیر احمد، استاد فقید و برجسته و نامدار فارسی اهل هند است. وی در سال 1980 و با رساله «نقد و تصحیح و تعلیقات مثمر سراج‌الدین علی خان آرزو» مدرک دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی کسب کرد. وی در سال 2013 از دانشگاه دهلی بازنشسته شد. خانم پروفسور ریحانه خاتون که عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، مقاله‌های زیادی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و اردو نوشته است.
 
وی که در طول دوران فعالیت علمی خود خدمات متعددی انجام داده است، تا کنون جوایز متعددی کسب کرده که از آن جمله می‌توان به جایزه منطقه‌ای کتاب سال جمهوری اسلامی برای کتاب تحقیق، تنقید، تصحیح، متن و فارسی فرهنگ‌نویسی، جایزۀ سعدی، جایزه ابوریحان بیرونی، جایزۀ سر احمد خان به پاس خدمات وی به زبان و ادب فارسی، و جایزۀ پدم شری (یکی از جوایز استثنایی برای تمامی اساتید رشته‌های هند و خارج از هند)، اشاره کرد.
 
نشست «رونمایی و معرفی کتاب مُثمر» ساعت 18 تا 20 روز دوشنبه 18 مرداد‌ماه 1400 برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند در ساعتِ جلسه با کلیک روی لینکِ زیر، به این وبینار وارد شوند.
 
http://www.sbu.ac.ir/web/webinar

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها