پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
آیت‌الله شاهرودی الگوی معنوی معناشناسی و زندگی‌شناسی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بخش مهمی از زندگی انسان حیات معنوی انسان است، بیان کرد: گوهر زندگی یک انسان جوهر معنوی است؛ بزرگانی چون آیت الله حسینی شاهرودی الگوهای معنوی معناشناسی و زندگی شناسی هستند و باید از این‌ مهم استفاده کرده و معنای زندگی بهتر را بیابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نکوداشت کنگره ملی آیت‌الله شاهرودی که عصر امروز پنجشنبه 17 تیرماه در شهرداری شاهرود برگزار شد، گفت: اینگونه همایش‌ها غیر از اینکه تجلیل و تکریم شعائر بوده و بزرگان دین نیز بخشی از این شعائر هستند، زمینه‌ای برای پیدا کردن راهی بهتر برای ادامه زندگی و مسیر روشن آینده برای ما نیز خواهد بود.
 
سیدعباس صالحی با تجلیل از جایگاه مرحوم آیت‌الله حاج سید محمود حسینی شاهرودی، عنوان کرد: این مرجع عالیقدر با یک قرن حیات خالصانه، در وجوه مختلفی الگوی امروز و فردای ما است. ایشان هم در اخلاق علمی و هم در روش‌شناسی علمی و اِفاضات علمی می توانند الگوی علم شناسی ما قرار بگیرند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در حوزه اِفاضات، ابتکارات، نوآوری‌ها و دیدگاه‌های آیت‌الله العظمی شاهرودی، الگوهایی برای حیات علمی امروز و فردای ما وجود دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم و الگو‌های خود را بازسازی، بهسازی و پیرایش کنیم.
 
وی اظهار کرد: بخش مهمی از زندگی انسان حیات معنوی انسان است؛ گوهر زندگی یک انسان جوهر معنوی است، بزرگانی چون این مرجع عالی قدر الگو‌های معنوی معناشناسی و زندگی شناسی هستند و باید از این‌ مهم استفاده کرده و معنای زندگی بهتر را بیابیم.
 
صالحی اضافه کرد: بخش دیگری از این گونه نکوداشت‌ها، باید به الگو‌های اجتماعی بپردازد و با شناخت کامل این بزرگان ویژگی‌ها و وجوه شخصیتی این بزرگان را الگوی زندگی اجتماعی خویش قرار دهیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زندگی آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمود حسینی شاهرودی همانگونه که فرزند آیت‌الله علامه امینی تاکید داشتند، از چندین ویژگی آراسته بود؛ در مراودات ایشان هیچگونه تصنعی وجود نداشت و برخورد ایشان و ارتباطاتشان بسیار راحت و زلال بود، شخصیتی بی پیرایه و بی‌تکلف داشتند و عناوین برای این مرجع عالی قدر هیچگونه تکلفی ایجاد نکرد.
 
وی با تاکید بر اینکه آیت الله شاهرودی صاف و زلال بوده و دوچهرگی نداشته و از ریا به دور بودند، بیان کرد: این ‌مرجع عالی قدر در زندگی از اشاعه مَنیّت فاصله داشت و از تبلیغات و پروپاگاندا پرهیز می‌کرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سادگی، ساده زیستی و پارسایی واقعی را به همراه زُهد مجسم در زندگی ۱۰۰ ساله خود به صورت مستمر در ابعاد مختلف زندگی محقق کردند و در عزت این ساده زیستی زندگی کردند.
 
صالحی یادآور شد: دست اندرکاران باید توجه داشته باشند در برگزاری نکوداشت این مرجع عالی قدر کارها به گونه‌ای باشد که با بیت آیت الله شاهرودی هماهنگ بوده و نظر آنها را جلب کند.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند نتیجه اینگونه کنگره‌ها و همایش‌ها دامنه وسیع تری داشته و بخش‌های گسترده ای از جامعه را نیز در بر بگیرد و ما نیز در برگزاری این نکوداشت، تلاش کردیم تا فرآیند عمومی سازی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نوشتن یک رُمان در خصوص زندگی نامه این مرجع عالی قدر تهیه نمایشنامه رادیویی از داخل خاطرات زندگی ایشان و تهیه مستند، از جمله اقدامات در فرآیند عمومی سازی در حوزه این نکوداشت بود تا بتوانیم هرچه بیشتر و گسترده تر پیام کنگره را برای گستره وسیع جامعه و گروه‌های مختلف سنی نشر دهیم.
 
 
حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی امام جمعه شاهرود هم در این مرراسم گفت: آیت الله العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی یکی از مفاخر جهان اسلام و تشییع هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این برنامه بتوانیم گوشه ای از عظمت علمی و عملی این بزرگ مرد را به جهان بشری، ایران و منطقه معرفی کنیم.

امام جمعه شاهرود بیان کرد: این برنامه سه مرحله ای است و در مشهد و قم نیز به جهت نکوداشت این مرجع عالی مقام برگزار خواهد شد.
 
تعمیق باور به ماندگاری کار خیر با تکریم بزرگان
فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تکریم خدمات بزرگان تاریخ روحیه و اعتماد به نفس جوانان را افزایش می‌دهد و باور به ماندگاری کار خیر تعمیق پیدا می‌کند.


وی اضافه کرد: مفاخر بخش مهمی از هویت هر ملت هستند و قدمت شخصیت‌های نامی برآمده از استان سمنان به درازای ده‌ها قرن تمدن و تاریخ است.

فلاح ادامه داد: در بین شخصیت‌های پرآوازه و تاریخی شخصیت آیت الله العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی مرجع معظم تقلید به عنوان یک گوهر بی نظیر در استان، کشور و جهان اسلام می‌درخشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این مراسم به یکی از مهم ترین برنامه‌های فرهنگی کشور با محتواهای فاخر تبدیل شده است.

تهیه و انتشار ۱۵ عنوان کتاب در ۵۵ جلد ثمره برگزاری نکوداشت آیت الله شاهرودی
حجت الاسلام والمسلمین عباس نصیری فرد دبیر کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله العظمی حاج سید محمود شاهرودی تصریح کرد: تبحر در فقه و اصول، زهد و تقوا، خدمات اجتماعی و سایر ویژگی‌های ابعاد شخصیتی آیت الله شاهرودی مسئولیت ما را در برگزاری این همایش بسیار سنگین نمود.

وی افزود: این مرجع متعلق به جهان تشیع است و تنها مختص استان و کشور نیست.

نصیری فرد اظهار کرد: این کنگره و همایش قدر شناسی قریب به یک قرن تلاش علمی مجاهدانه از عالمی است که در سند ساواک ثبت شده که ساواک به علت حمایت ایشان از نهضت امام خمینی (ره) تلاش می‌کند وی را از چشم مردم بیاندازند و موفق نشدند.

دبیر این کنگره اضافه کرد: هدفگذاری داریم تا آثار علمی آیت الله شاهرودی و آثار پیرامون شخصیت وی را برای نخبگان دانشگاهی و مردم معرفی کنیم.


نصیری فرد افزود: شاخصه‌های یک شخصیت در تراز آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمود حسینی شاهرودی برای طلاب و روحانیون و دانشگاهیان معرفی و تبیین خواهد شد.

وی گفت: تهیه و تولید ۱۵ عنوان کتاب در ۵۵ جلد یکی از اقدامات عملی پیرامون نکوداشت شخصیت آیت الله العظمی شاهرودی است که انجام شده است.

نصیری فرد بیان کرد: ۲ مستند تلویزیونی در باب شخصیت این مرجع عالی مقام و یک رمان و ۱۰ نمایشنامه رادیویی بر اساس زندگی ایشان توسط صدای مرکز سمنان، در دست تهیه قرار گرفت.

وی افزود: کتاب صوتی زندگینانه معظم له نیز تهیه شده که امروز رونمایی خواهد شد.
 
احیای سنت حسنه پیاده‌روی اربعین حسینی یادگار ماندگار آیت‌الله شاهرودی
علیرضا آشناگر استاندار سمنان گفت: آیت‌الله العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی (ره) یکی از پیشرو ترین مراجع جهان اسلام و از سرشناس ترین عالمان سده گذشته در جهان تشییع بودند.

وی بیان کرد: دارالمومنین شاهرود از سال‌ها پیش خواستگاه عالمان، عارفان و خطیبان بزرگی است که نکوداشت و معرفی آنان به جامعه کنونی، جوانان و نوجوانان پاک نهاد امری ضروری است.

استاندار سمنان تصریح کرد: آیت الله العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی به عنوان شخصیتی برجسته و عالمی کامل در حیات پر برکت خویش بود.


آشناگر اظهار کرد: ایشان از کلاس درس عالمانی همچون میرزای نائینی، ضیاالدین عراقی و ابوالحسن اصفهانی بهره برد و همچون خورشیدی درخشان بر پهنه سینه علاقمندان، روحانیون، فرهیختگان و جوانان و نوجوانان ماندگار شد. 

وی افزود: یادگار ماندگار این مرجع عالی قدر در احیای سنت حسنه پیاده روی اربعین حسینی و اثرگذاری این اقدام انقلابی در تاریخ تشییع بر هیچکس پوشیده نیست.

استاندار سمنان ادامه داد: وجوه شخصیت ایشان نه تنها در ابعاد زندگی شخصی بلکه در عرصه‌های حساس و تاریخ ساز اسلام و حمایت همه جانبه از نهصت امام خمینی (ره) و به ویژه واکنش به واقعه فیضیه و استقبال از امام خمینی (ره) در نجف اشرف پس از تبعید توسط رژیم دژخیم شاه برهمگان مشخص است.

آشناگر یادآور شد: ژرف اندیشی، نگاه جامع و به روز این عالم نستوه و تلاش برای گسترش علوم علمی و اسلامی ده‌ها چهره علمی و اسلامی به تاریخ بشر ارائه نمود.

وی ادامه داد: خدمات آیت‌الله العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی (ره) در امور خدماتی به حوزه‌های دینی نیز از دیگر اقدامات بی نظیر ایشان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها