سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد و کتاب آگهی‌ها در یزد رونمایی شد

کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد و کتاب اعلان‌ها و آگهی‌ها مشتمل بر سه هزار سند خطی گردآوری شده توسط میرزا محمد کاظمینی، در یزد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد و کتاب اعلان‌ها و آگهی‌ها مشتمل بر سه هزار سند خطی گردآوری شده توسط میرزا محمد کاظمینی، طی مراسمی با حضور مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در یزد رونمایی شد.

اشرف بروجردی در این مراسم که عصر روز گذشته در محل مجموعه ریحانه الرسول یزد و دفتر تولیت موزه موقوفه میرزا محمد کاظمینی برگزار شد، با اشاره به اینکه استان یزد دارای سرمایه‌های مادی و معنوی بسیاری است، افزود: یکی از این سرمایه‌ها، وجود میرزا محمد کاظمینی است و ایشان، سرمایه گرانبهایی برای استان یزد و کشور هستند و به مردم استان یزد تبریک می‌گویم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: گام اول شناسانده شدن ایشان به جامعه فرهیخته کشور است که بدانند مجموعه عظیمی توسط ایشان گردآوری شده و می‌تواند منبع بسیار غنی برای محققان و اساتید و دانشجویان کشور باشد.

بروجردی افزود: من به مردم این خطه به واسطه حضور و سرمایه‌ای مثل ایشان در استان یزد تبریک می‌گویم و امیدواریم قدر داشته‌هایمان را بیش از پیش بدانیم.

وی گفت: حضورم در این مجموعه باعث شعف و شادمانی‌ام شد و همت و تلاش آقای کاظمینی بر این بوده که میراث‌دار فرهنگ کشور باشند و با زحمات بسیار کوشیده‌اند تا این مجموعه بتواند به بخشی از حافظه ملی ایرانیان تبدیل و با جمع آوری اسناد و نسخ تاریخی و فرهنگی کشور در این مجموعه سعی در حفظ و نگهداری آنها کرده‌اند.

مشاور رئیس جمهور در پایان ابراز کرد: این سرمایه عظیم گردآوری شده، سرمایه تمام مردم است و باید در جمع‌آوری اسناد و منابع خطی و اهدا به این مجموعه کمک شود تا به صورت اصولی محافظت و نگهداری شود.

در این دیدار مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز اسناد و کتابخانه ملی و موسسه ریحانه الرسول منعقد شود که بر اساس آن مرکز اسناد ملی متعهد به برگزاری دوره‌های آموزشی برای پژوهشگران تحت پوشش این موسسه، همچنین مرمت نسخ و سندهای این مجموعه، تبدیل نسخ و سندهای موجود در این مجموعه به نسخ دیجیتالی و تبادل نسخ دیجیتال بین ریحانه الرسول و مرکز اسناد ملی صورت پذیرد.

در حاشیه این مراسم میرزا محمد کاظمینی، ۵۰۰ سند تاریخی را به مرکز اسناد ملی استان و یک نسخه خطی نفیس شامل جنگ اشعار با خط شکسته مربوط به قرن یازدهم را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور کشور اهدا کرد.

همچنین در این مراسم خسرو طالب‌زاده معاون سازمان اسناد کشور و داوود پاک‌طینت مدیر مرکز اسناد استان یزد و همچنین پژوهشگران بنیاد ریحانه الرسول نیز حضور داشتند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در جریان این سفر ضمن دیدار با استاندار یزد، از کتابخانه مرکزی یزد نیز بازدید کرد و قول اهدا کتاب به این کتابخانه را داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط