یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
ادبیات داستانی  مقاومت در یمن مغفول مانده است

حمود الاهنومی، ادیب و استاد دانشگاه صنعا گفت: در زمینه ادبیات مقاومت داستان‌های کوتاه معدودی در یمن داریم اما رمان در ادبیات مقاومت ما نقش پررنگی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در پنجمین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست گفتگو درباره ادبیات پایداری یمن در سرای ادبیات برگزار شد.

حمود الاهنومی، ادیب و استاد دانشگاه صنعا در این نشست درباره سابقه ادبیات پایداری یمن گفت: در مورد شعر و ادب و به خصوص شعر مقاومت ما آثار زیادی داریم. یمنی‌ها بسیار شاعر مسلک و به این صفت در جهان عرب مشهور هستند. ادبیات پایداری در یمن قدمتی طولانی دارد و یمن حتی در مورد کشاورزی هم ادبیات دارد. به طور کلی اوضاع یمن باعث شده است که همیشه شاعران بزرگی متولد شوند؛ بنابراین شعر مقاومت همیشه وجود داشته است.

حمود افزود: اکنون ما در یمن دو گونه شعر محلی و ادبی داریم و نوع جدیدی از شعر به وجود آمده است که با انقلاب یمن ظهور یافت. در این گونه شعر، شاعر ادبیاتی حماسی را می‌خواند و این روزها در یمن بسیار مورد استقبال است. به این گونه ادبی «زامل» می‌گویند و این ابیات در انقلاب بسیار موثر عمل کرده است. البته این سبک شعری هم از قدیم بوده است اما کنار گذاشته شده بود و حالا دوباره در این ایام احیا شده است.

وی گفت: از زمانی که یمن مورد حملات مختلف قرار گرفته است شاعران بزرگ زیادی در این کشور شکوفا شدند و نتیجه آن ایجاد ادبیات مقاومت بوده است.

حمود ادامه داد: داستانی در مورد شعر زامل وجود دارد و آن این است که یک شاعر ادیب یمنی گفته است، شعر زامل از اینجا آمده است که روزی استعمارگران به روستایی حمله کردند و اهالی روستا به کوهی فرار کردند. در این زمان، مردی اشعاری را با این مضمون گفته است که آدم ذلیل به آرامش نمی رسد. آدمی باید قوی بماند. وی این اشعار را با لحنی می‌خوانده که مردم نیز با او همراه شده و سرانجام پیروز شده اند و دشمن را بیرون کردند.

در ادامه این نشست معاذ جنید، شاعر یمنی ابیاتی از اشعارش را خواند و حمود در مورد جایگاه رمان در ادبیات مقاومت یمن تاکید کرد: در یمن، شعر بر همه چیز مسلط است. در ادبیات مقاومت هم شعر پررنگ است. بیش‌تر شاعران یمنی در جنگ حضور داشته‌اند واز داخل نبرد، شعر گفته‌اند.

وی گفت: نقش شعر در مقاومت یمن، حتی از قرآن و احادیث هم پررنگ تر بوده است. این اشعار مردم را به میدان جنگ کشانده است. از آنجا که این اشعار براساس تجریبیات واقعی بوده است، بسیار موثر عمل می کرده است.

حمود در ادامه در مورد نقش داستان در ادبیات مقاومت گفت: ما در این زمینه داستان‌های کوتاهی داریم اما رمان در ادبیات مقاومت ما نقش پررنگی ندارد.

وی افزود: در مورد وضعیت آمورش رمان در یمن گفت: ما در حال حاضر مشغول آموزش دادن داستان و رمان در جامعه هستیم. دانشگاه ها سعی می کنند جوانان در حوزه ادبیات و قصه نویسی پرورش دهند. حتی مسابقاتی نیز در این زمینه برگزار می شود. این مسابقات در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

حمود توضیح داد: در شش ماه اخیر سه مجلد دز مورد ادبیات مقاومت در مورد غزه، توسط ده ها شاعر تالیف شده است. در زمینه مقاومت داستانی در یمن منتشر نشده است و آنچه منتشر شده به صورت روایت، خاطرات و ناداستان بوده است.علاوه برآن در زمینه مقاومت چند فیلم پخش شده که در مورد خاطرات فرماندهان انصارالله است. مثلاً فیلم مستندی در السید حسین ساخته شده و ادبیات و شعر ئر خدمت فرماندهان انصار الله قرار گرفته است. این فیلم در اینترنت و قابل دسترسی برای همه مردم است.

وی در پایان گفت: که تمایل داریم که خانه ادبیات یمن با سزای ادبیات ایران، همکاری داشته باشد و از تجرییات ایران در داستان و قصه و روایت و مستند بهره بگیرد.

به گزارش ایبنا، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها