پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
اشعار «مختومقلی فراغی» بر دل هر انسان آزاده‌ای می‌نشیند

علی یونسی با صدور پیام به‌مناسبت سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمنی نوشت: «اشعار این شاعر بلند آوازه ایران، نماد پیوند فرهنگ ترکمن با فرهنگ اسلامی و سایر فرهنگ‌های ایرانی است.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، به مناسبت تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن با صدور پیامی اظهار کرد: اشعار این شاعر بلند آوازه ایران، نماد پیوند فرهنگ ترکمن با فرهنگ اسلامی و سایر فرهنگ‌های ایرانی است. به همین دلیل اشعار این شاعر به مانند شاعران سترگ و پرآوازه همچون سعدی، حافظ و فردوسی همواره مورد احترام و توجه ایرانیان و اهل ادب بوده است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه مختومقلی فراغی عالم ژرف‌ اندیشی است که مطالعات دینی عمیقی داشته، گفت: این شاعر در طول دوران حیات خود، تجارب ارزشمندی از زندگی اجتماعی‌ دارد و به خاطر همین تجارت ارزشمند، اشعار پرمغز و زیبای او برگرفته از قرآن و سیره پیامبر اکرم‌(ص) است و ارادت به خاندان پاک پیامبر‌(ص) در جای جای اشعارش می‌درخشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی در ادامه با توصیفی درباره مختومقلی فراغی، افزود: او عارف و شاعری است که مفاهیم ارزشی همچون انسان‌ دوستی، خداشناسی، ظلم‌‌ستیزی، انصاف، عدالت‌ محوری و خصایص نیکوی انسانی را به زیبایی و هنرمندی در اشعارش آورده، به‌‌طوری‌ که اشعارش بر دل هر انسان آزاده‌ای می‌نشیند.

مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، ادامه داد: سروده‌های مختومقلی فراغی، سراسر حکمت و دانش است و مطالعه دیوان اشعارش می‌تواند منشاء الهام دیگر انسان‌ها باشد، به همین دلیل نه‌ تنها در میان قوم ترکمن بلکه در میان سایر اقوام و ملت‌ها نیز اشعار وی تحسین شده است.

یونسی در ادامه پیام خویش بیان کرد: اکنون که در آستانه فرارسیدن دویست و هشتاد و هشتمین سالروز تولد آن شاعر مردمی و محبوب هستیم این ایام را به مردم شریف ترکمن صحرا تبریک و تهنیت گفته، امید داریم اندیشه‌های آن عالم اندیشمند که برای تمام ادوار و متعلق به تمام بشریت است در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها به‌خوبی نمود یابد.

 
عصر امروز پنج‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه مراسم ویژه دویست و هشتاد و هشتمین سالروز تولد آن شاعر شهیر در آرامگاهش در آق قوقای شهرستان مراوه تپه با حضور مهمانان بین‌المللی و کشوری برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها