یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
معرفی کتاب و ترویج آن هم فن است هم هنر

نشست «ترویج کتاب فن است یا هنر؟» با حضور معصومه توکلی و زهرا توکلی، مروجان کتابخوانی صبح یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا معصومه توکلی و زهرا توکلی، مروجان و معلمان کتابخوانی که مهمانان نشست «ترویج کتاب فن است یا هنر؟» بودند، یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان در خصوص «تأملی در جنبه تعلیمی و زیبایی‌شناختی ادبیات کودک و بازاندیشی بر مفهوم بدآموزی» صحبت کردند.


معصومه توکلی در این‌باره بیان کرد: ادبیات کودک در ابتدا تعلیمی بود؛ اما به مرور به جنبه‌های زیبایی‌شناختی آن هم پرداخته شد.

در این نشست با معرفی و بررسی چهار کتاب «ماتیلدا»، «شام سرد شد کوتی‌کوتی»، «پی‌پی جوراب‌بلند» و «تک و تنها در این دنیا به این بزرگی» به این موضوع اشاره شد که باید فیتیله نگرانی در مورد بدآموزی در کتاب را پایین کشید. قضیه عبارات و رفتارهایی که در کتاب‌ها بدآموزی دارند منتفی نیست؛ اما نباید نگران باشیم و چارچوب ۱۰۰ درصدی برای حذف این کتاب‌ها را در نظر بگیریم؛ زیرا وقتی کودک و نوجوان یک بار در بستر امن کتاب وارد شود و با هم‌ذات‌پنداری همراه با قهرمان کتاب، آن شرایط را تجربه کند حالا با آرامش بیشتری در جهان زیست می‌کند.


زهرا توکلی در این خصوص گفت: بچه‌ها را دست‌کم نگیرید. آن‌ها در مورد کتاب‌ها فکر، تحلیل و تفکیک انجام می‌دهند و تحلیل منِ بزرگسال با کودکان و نوجوانان از یک کتاب بدآموز متفاوت است. کودک با خواندن کتاب قسمت‌های خویش را دریافت می‌کند و آن قسمت از تعارضات بین انتخاب شمای والد و کودک با گفت‌وگو کردن بعد از خواندن کتاب حل می‌شود و با پرداختن به جنبه‌های مختلف، جنبه‌های درست آن روشن می‌شود.


در این نشست برای شناخت بیشتر این‌دست کتاب‌ها و پرداختن بیشتر به موضوع نشست «ترویج کتاب فن است یا هنر؟» دو کتاب به حاضران معرفی شد که عناوین آن‌ها عبارت‌اند از: «کودکان به قصه نیاز دارند» نوشته برونو بتلهایم با ترجمه کمال بهروزکیا از نشر افکار و «درآمدی بر رویکردهای زیبایی‌شناختی به ادبیات کودک» اثر ماریا نیکولایوا با ترجمه مهدی حجوانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.


زهرا توکلی و معصومه توکلی در پایان این نشست و جمع‌بندی موضوع بحث، گفتند: معرفی کتاب و ترویج کتاب هم فن است هم هنر؛ زیرا یک والد یا مروج کتاب هم باید از لحاظ روان‌شناختی با دوره‌های رشدی کودکان و نوجوانان آشنا باشد و هم مهارت‌های بسیاری مانند مهارت گفت‌وگو و ارتباط گرفتن با کودک و نوجوان را داشته باشد.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط