دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۱
«رند لرستان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد

كتاب «رند لرستان» با عنوان فرعي «تحقيقي ژرف در ادبيات لري» نوشته سيد حميد جهان‌بخت منتشر شد. اين كتاب به اشعار و آراي «مير نوروز» شاعر سروده‌های عامیانه لرستان مي‌پردازد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب در ابتدا به ادبيات لري و فرهنگ ادبي قوم لر و در ادامه به معرفي «مير نورورز» مي‌پردازد. 

مير نوروز يكي از شاعران ادبيات فلكلور لرستان است. اشعار و مفردات وي  اكنون به شكل مثل‌ها و متل‌ها در لرستان مورد اقبال عمومي است. 

 اشعار نوروز را برای این کتاب، اسفنديار غضنفري امرايي گرد‌آوري كرده و جهان‌بخت نیز تصحیح اين اشعار را به‌عهده داشته است.

در بخشي از كتاب، مولف، نوروز را با خيام مقايسه مي‌كند و در بخشي ديگر به بررسی «آيين رندي» در لرستان مي پردازد. 

مير نوروزی از سران طایفه میر و اعقاب شاهوردی‌خان بوده است. شاهوردی‌خان، دو قرن قبل از لطفعلی‌خان زند، در عهد سلطنت شاه طهماسب دوم مقارن هجوم افغانی‌ها و ظهور نادرشاه افشار (حدود ۳۰۰ سال پیش) می‌زیسته و تاریخ تولدش آن‌گونه که خود میر نوشته، سال ۱۱۳۳هجری قمری است ( ۲۹۴سال قبل). 

زادگاه میر منطقه «جایدر» در «پل دختر» لرستان است. او بعد از سیر و سیاحت‌ها در لرستان و خوزستان و شیراز، در دهلران چهره در نقاب خاک می کشد . 

از مزار و آرامگاه او اثر و نشان مستندی در دست نیست .از اشعار میر نوروز چنين استنباط می شود که وی صدایی گیرا و رسا داشته و اهل کوهنوردی و شکار بوده است.

«رند لرستان» در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و  ۱۷۸ صفحه، با قيمت ۲۵۰۰ تومان به بازار كتاب عرضه شده است.

سيد حميد جهان‌بخت (مولف این کتاب) در سال ۱۳۲۶در جنوب شرق لرستان متولد شد. وی تحصيلات خود را در رشته حقوق دانشگاه تهران پی گرفت و  سال ۱۳۶۱ وارد وزارت امور خارجه شد. جهان‌بخت در همان سال به هند عزيمت كرد و سرپرستي سفارت جمهوري سلامي ايران را بر عهده گرفت. از وي تاكنون كتاب‌هايي چون «آيين ادبي نماز» و «نوادر لرستان» چاپ شده است.

این نویسنده و پژوهشگر اکنون چند جلد کتاب را با نام‌های «ادبيات لري»، «زندگي در شهر اتابكان»، «ديوان اشعار لري» و «مشكلات زبان اردو» زیر چاپ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها