جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
سومین همایش «کتاب سال حکومت اسلامی» فراخوان داد

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی با اشاره به فراخوان سومین «کتاب سال حکومت اسلامی» گفت: این همایش در سه موضوع اصلی فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومی در سال 1400 برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، به همت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری  دومین همایش «کتاب سال حکومت اسلامی» پنجشنبه 30 بهمن با حضور آیت‌الله مرتضی مقتدایی رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، جمعی از اساتید حوزوی، اعضای مجلس خبرگان رهبری و قرائت پیام آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در دبیرخانه این نهاد در قم برگزار شد.
 
آیت‌الله محسن اراکی با اشاره به اینکه بزرگان زیادی تاکنون درباره حکومت اسلامی در حوزه علمیه سخنرانی کرده‌اند، گفت: نظریه پردازی حکومت اسلامی دایره بسیار وسیعی دارد که هنوز گام‌های زیادی در آن برداشته نشده است. استباط دلایل عقلی و نقلی ولایت فقیه و حکومت اسلامی از منابع روایی و قرآنی باید در دوره جمهوری اسلامی به صورت کامل و تام انجام بگیرد.
 
رییس موسسه فقه نظام تصریح کرد: برای نظریه‌پردازی در زمینه حکومت اسلامی باید مباحث مهمی چون نظام سیاسی، جهان‌بینی سیاسی، فلسفه سیاسی، اصل حکومت اسلامی، امت اسلامی، سرزمین، قانون و شریعت اسلامی و اموری از این دست به صورت مشخصی تعریف و تبیین شود.
 
آیت‌الله عباس کعبی با اشاره به ضرورت ورود به فقه معاصر و نیازهای روز جامعه گفت: در دروس خارج فقه بیان کرده‌ایم از نظر حوزه علمیه قم ساخت و انباشت بمب اتم جایز نیست و همچنین مسائلی مربوط به عدالت اجتماعی و غیره هم جای خود را در دروس خارج فقه باز کرده است.
 
این استاد حوزه علمیه درباره برداشتن معضلات و دغدغه‌های مردم بیان کرد: گزارش فساد در قالب مباحث مربوط به فقه نظام با ادله به مساله امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از بیت‌المال، حقوق عامه، نفع مسلمین و دفع منکر در برخی امور واجب کفایی و در برخی امور واجب عینی است و با اتکا به این قواعد می توان قانون متناسب برای اجرا را تصویب کرد.
 
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین امین‌رضا عابدی نژاد، قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی گفت: تبیین نظام مسائل درباره نیاز‌های اساسی نظام اسلامی از مباحث مهمی است که در حوزه پژوهش و تحقیق مورد توجه قرار گرفته و موضوعات بر اساس اولویت بندی در دست اقدام است.
 
وی اضافه کرد: آموزش، پژوهش و ترویج سه پایه اصلی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی است و در بخش آموزش، شبکه استانی ولایت فقیه راه اندازی شده است.
 
 قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی افزود: برگزاری ۲۰ نشست علمی در قالب وبینار‌های تخصصی در مسائل روز جامعه سیاسی از فعالیت‌های دیگر مرکز تحقیقات حکومت اسلامی طی ماه‌های اخیر بوده است.
 
عابدی‌نژاد یادآور شد: تولیدات متناسب با فضای مجازی، درس گفتار‌های کوتاه و فراخوان تولیدات چندرسانه‌ای هم به صورت جدی در حوزه ترویجی و رسانه‌ای مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در حال انجام است.
 
این مقام مسئول درباره ترویج اهدافشان در سطح بین‌الملل بیان کرد: با همکاری امور بین‌الملل حوزه علمیه قم تلاش می‌کنیم مبحث ولایت فقیه را به زبان‌های مختلف در بین کشور‌های دیگر ترویج کنیم.
 
وی تاکید کرد: پاسخگویی به شبهات فضای مجازی در حوزه ولایت فقیه و حکومت اسلامی به عنوان یک اقدام مهم از سوی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در حال انجام است.
 
قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به سومین کتاب سال حکومت اسلامی اشاره کرد و افزود: فراخوان سومین کتاب سال حکومت اسلامی در سال ۱۴۰۰ در سه موضوع اصلی فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومی از امروز ۳۰ بهمن ماه به صورت رسمی اعلام شد.
 
وی گفت: برای دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی ۲۳۰ اثر در قالب کتاب و پایان نامه از ۷۰ نهاد علمی به دبیرخانه ارسال شده بود که در نهایت ۳ پایان نامه و ۵ کتاب به عنوان اثر شایسته انتخاب شد.
 
عابدی‌نژاد با اشاره به لزوم برگزاری این همایش  بیان کرد: مسائل مربوط به حکومت اسلامی طیف متنوعی از ضرورت‌هایی است که با آن مواجه‌ایم و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی تا حد زیادی وابسته به پژوهش‌های فاخر و تحقیقات موثر در این رابطه است.
 
حجت الاسلام و المسلمین عابدی‌نژاد تصریح کرد: مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در نظر دارد با برگزاری سالانه این همایش، آثار و نویسندگان برتر در حوزه مسائل مرتبط با حکومت اسلامی را شناسایی و با شناخت این ظرفیت‌های علمی تا حد امکان از ایشان حمایت کند.
 
در این همایش از مقام علمی آیات فقید محمدتقی مصباح یزدی و محمد قمی تجلیل و از یک مجموعه ۶ جلدی فقه نظام سیاسی اسلامی اثر آیت‌الله محسن اراکی و درس گفتار‌های مبانی فقهی و حقوقی گزارش‌های فساد اثر آیت الله عباس کعبی به همراه چند اثر جدید مرکز تحقیقات حکومت اسلامی رونمایی شد. در پایان از پژوهشگران برتر با اهدای لوح تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها