شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۰
افشای جنایات آمریکا در جنگ ویتنام

به موازات طنین‌انداز شدن اخبار رفتارهای غيرانساني سربازان آمریکایی در عراق، یک روزنامه‌نگار آمریکایی در كتاب جديد خود نشان می‌دهد بسیاری از رفتارهای سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام هنور هم در پرده ابهام و مسببان آن آزادانه در قید حیات هستند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سیاتل تایمز، «دبورا نلسون»، گزارشگر سابق سیاتل تایمز و استاد کنونی دانشگاه مریلند، در جدیدترین اثر خود با عنوان «جنگ پشت سر من: کهنه سربازان ویتنامی که با حقیقت جنایات جنگ ایالات متحده مواجه می‌شوند»، با بررسی اسناد و گفت‌وگو با سربازانی که در جنگ حضور داشته‌اند، جنایت‌هایی را از رفتار ارتش آمریکا در ویتنام فاش می‌کند که برای سال‌ها مخفی بوده‌اند.

انگیزه اولیه نگارش کتاب در سال 2005 شکل گرفت، زمانی که دبورا و «نیک تورس»، تاریخ‌نگار ارتش آمریکا، یک آرشیو طبقه‌بندی شده را بررسی کردند، مجموعه‌ای که بزرگترین مجموعه اسناد درباره جنایات جنگ ویتنام بود و هنوز منتشر نشده است. این مجموعه شامل بیش از 300 مورد جنایت تایید شده و 500 مورد جنایتی بود که ثابت یا درباره آن تحقیق نشده بود.

نلسون، کتاب را با اعترافات «جیمی هنری» سرباز آمریکایی که در یک قتل عام دسته جمعی در 8 فوریه 1968 حضور داشت، آغاز می کند. هنری به مقامات ارتش آمریکا گزارش داد که 19 غیر نظامی ویتنامی کشته شده‌اند. وی سپس از ارتش، تشویقی گرفت و زندگی او به بهترین صورت ممکن متحول شد. تا زمانی که نلسون، نویسنده کتاب ، به سراغ هنری نرفته بود، هرگز در این باره تحقیق و بازجویی انجام نشده بود، ولی بعد از تحقیقات روشن شد در طول جنگ ،دختران هتک حرمت و کشته می‌شدند، دهقانان در مزارع برنج خودشان به قتل می‌رسیدند، زنان و فرزندانشان کشته شده و در گورهای کم عمق دفن می‌شدند و این از جمله چیزهایی است که سربازان آمریکایی آن را جنگ واقعي می‌دانستند!

ربورا نلسون که قبلا برنده جایزه پولیتزر نیز شده، در طول تحقیق به نقاط زیادی از ویتنام سفر کرده تا از اماکن کشتار از جمله مکان مورد اشاره هنری عکس بگیرد و تلاش زیادی کرده است تا سربازان را مجاب به بازگویی حقایق کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط