دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
نمایشگاه مجازی کتاب تهران عرصه نشر را پاک‌تر کرد

فرهاد نوع‌پرست معتقد است برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب فضای کتاب را پاک‌تر کرده و ناشران دیگر مجبورر نیستند برای غرفه گرفتن دست به کتاب‌سازی بزنند.

فرهاد نوع‌پرست، مدیر نشر آماره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را مثبت توصیف کرد و گفت: برای خود من خیلی فراتر از حد انتظار بود و مشخص است که موسسه خانه کتاب و ادبیات هم زحمت زیادی بایت برگزاری و طراحی پلتفرم کشیده است.
 
وی افزود: یک سری ایرادات در روزهای اول نمایشگاه وجود داشت، اما محاسن و خوبی های آن خیلی بیشتر بود. چون اولین تجربه نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی بود، برخی اشکالات و ایرادات اجتناب ناپذیر بود؛ اما قطعا در تجربه‌های بعدی این معایب رفع می‌شود.
 
مدیر نشر آماره ضمن ابراز رضایت از استقبال خوب مردم در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب ایران، عنوان کرد: از آنجا که نشر آماره کتاب‌های خاصی منتشر می‌کند و جامعه هدف ما مشخص است، به همان میزان که در نمایشگاه حضوری تقاضای کتاب داشتیم، در نمایشگاه مجازی هم تقاضا شد؛ اما شنیدم برخی از ناشرانی که در نمایشگاه حضوری فروش پایینی داشته‌اند، در نمایشگاه مجازی فروش خوبی داشته‌اند.
 
وی ضمن اشاره به همکاری خوب اداره پست در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: پست این امکان را ایجاد کرده بود که بسته‌های با تعداد بالا را در محل تحویل می‌گرفت که این کمک خوبی به ناشران بود.
 
نوع‌پرست در ادامه نمایشگاه مجازی کتاب تهران را محلی برای رفع برخی ایرادات نمایشگاه حضوری خواند و افزود: یکی از معایب نمایشگاه حضوری که در نمایشگاه مجازی رفع شد، این بود که برخی ناشرها برای اینکه به تعداد کتاب حد نصاب دریافت غرفه در نمایشگاه حضوری برسند، دست به کتابسازی می‌زدند؛ یعنی کتاب‌های شاید غیراستاندارد چاپ می‌کردند که اعلام وصول بگیرند و بگویند که این تعداد کتاب چاپ کردیم.  
 
وی افزود: البته ناشرهایی که دست به چنین کاری می‌زدند، تقصیر چندانی هم نداشتند؛ زیرا وقتی که معیار تخصیص غرفه مثلا چاپ 20 عنوان کتاب جدید در سال گذشته بود، ناشر مجبور بود چند کتاب پیش‌پا افتاده چاپ کند که از نمایشگاه کتاب باز نماند.
 
نوع‌پرست با بیان اینکه خوشبختانه در نمایشگاه مجازی دیگر چنین مسائلی مطزح نیست، اضافه کرد: به نظر من با نمایشگاه مجازی کتاب، فضای کتاب پاک‌تر شده، ناشرها دیگر مجبورر نیستند برای غرفه گرفتن چنین کارهایی بزنند و بحث کتابسازی ناشرها از بین می‌رود، زیرا هر ناشر با هر تعداد کتاب می‌تواند یک پنل در نمایشگاه مجازی کتاب داشته باشد و آثار خود را عرضه کند.
 
مدیر نشر آماره در بیان دیگر محاسن نمایشگاه مجازی عنوان کرد: این نمایشگاه استرس برگزاری نمایشگاه حضوری را نداشت. در نمایشگاه حضوری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه ناشران و دیگر برگزارکنندگان نمایشگاه گرفته تا ناشران که از چند روز قبل از نمایشگاه باید کارگر می‌گرفتند، کتاب‌‎ها را بار می‌زدند و جابه‌جا می‌کردند و... از مدت‌ها قبل از برگزاری نمایشگاه تا مدت‌ها بعد از آن استرس داشتند که در نمایشگاه مجازی این دردسرها تقریبا به صفر رسید.
 
وی با بیان اینکه همه ناشرها می‌توانستند در نمایشگاه مجازی شرکت کنند، اضافه کرد: حسن دیگر این نمایشگاه این است که نمایشگاه مجازی دو بار و هر بار به مدت دو روز تمدید شد، اما نمایشگاه حضوری را اصلا به راحتی نمی‌شد تمدید کرد؛ چرا که اگر بخواهید نمایشگاه حضوری را تمدید کنید، بحث اجاره مکان، هزینه‌های آب و برق و... و کلی هزینه روزانه تکرار می‌شود.
 
نوع‌پرست دسترسی یکسان مردم سراسر کشور به نمایشگاه کتاب را از دیگر محاسن نمایشگاه مجازی کتاب خواند و گفت: مخاطبان و خریداران کتاب در همه جای ایران بدون اینکه ریالی هزینه کنند، کتاب‌های خود را از نمایشگاه خریداری کرده و درب منزل خود تحویل می‌گیرند. یا اینکه در تهران بدون اینکه ترافیکی ایجاد شودف کتاب به دست خریداران می‌رسد.
 
مدیر نشر آماره با تاکید بر اینکه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تجربه بسیار عالی بود، اضافه کرد: خود من ابتدا نمی‌خواستم در نمایشگاه شرکت کنم؛ اما این نمایشگاه را دریچه‌ای دیدیم که یاد بگیریم چگونه در نمایشگاه مجازی آثار خود را معرفی و عرضه کنیم؛ ولی الان خیلی راضی هستم. چند ناشری که شرکت نکرده و با من در ارتباط هستند هم پشیمان بودند که شرکت نکرده‌اند؛ ولی مطمئنم اگر نمایشگاه مجازی کتاب برای بار دوم اجرا شود، حتما این ناشرها هم شرکت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها