شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
نمایشگاه مجازی کتاب تمام شد و اینک نوبت حمایت از کتابفروشی‌هاست

نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همه‌ فراز و فرودها، تجربه‌هایی که به دست آمد، فایده‌هایی که حاصل شد، خوشحالی‌‌هایی که پدید آورد و... به پایان رسید، و حالا نباید از احوال کتاب‌فروشی‌ها نیز غافل شد..

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ابوالقاسم شهلایی مقدم، مدیر مسئول انتشارات نقش‌و‌نگار به مناسبت پایان نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در یادداشتی به روند برگزاری، همچنین لزوم توجه به کتاب‌فروشان در صنعت نشر اشاره کرده است.
 
متن این یادداشت به شرح زیر است:

«نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همه‌ فراز و فرودها، تجربه‌هایی که به دست آمد، فایده‌هایی که حاصل شد، خوشحالی‌‌هایی که پدید آورد، ضعف‌ها و کاستی‌هایی که نمایان شد و توفیقات معنوی و مادی، به پایان رسید. ناشران زیادی در آن شرکت کردند و خوشبختانه توانستند بخشی از زیان‌های ناشی از دوران یک ساله‌ کرونا و نیز عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در فاصله اردیبهشت سال ۹۸ تا بهمن ۹۹ را جبران کنند. خریداران و کتابخوانان زیادی هم از آن بهره‌مند شدند. برخی ناشران نیز از جمله خود من در آن شرکت نکردند. دلیل عمده‌ام از این عدم حضور، نه مخالفت با اصل برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی، که حمایت از کتاب‌فروشی‌هامان در زمان پیک و قله فروششان یعنی بهمن و اسفند ماه است.
 
همان‌طور که در گذشته هم به دفعات نوشته‌ام، مشکل توزیع، ویترین و دسترسی به کتاب در ایران، بنیادی، سراسری و غیرقابل کتمان است. به‌روز نبودن بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها در روش‌های نوین معرفی و فروش کتاب، عدم تخصص بسیاری از فروشندگان در معرفی کتاب‌های کتاب‌فروشی به مشتریان، عدم استفاده از امکانات مدرن قابل استفاده در کتاب‌فروشی‌ها، دیده نشدن بسیاری از کتاب‌های خوب در ویترین و قفسه‌ کتاب‌فروشی‌ها و جفا در حق آن‌ها و اکتفای برخی کتاب‌فروشان صرفا به فروش کتاب‌های پرفروش، محدودیت مکانی در کتاب‌فروشی‌های محلی، و خیلی چیزهای دیگر، روایت مفصل و حدیث مکرری است که گرچه همکاران کاملا با آن آشنایند، اما هنوز جای بحث در آن فراوان است.
 
اما و هزار اما؛ که کتاب‌فروشی، چه در شکل سنتی و چه در شکل مدرن آن، که علاوه بر کتاب‌فروشی‌های بزرگ و مجهز به تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدرن، سایت‌ها و کتاب‌فروشی‌های مجازی و سایت‌های فروش کتاب الکترونیک را هم شامل می‌شود، آخرین حلقه‌ زنجیره‌ی نشر و عقد واسط خوانندگان کتاب با این سلسله است. تضعیف آن و دخالت در  کارش و موازی‌کاری با انجام وظایفش به کل زنجیره آسیب می‌رساند. اگر در کار تولید کتاب به حمایت‌های حداقلی، مانند تأمین کاغذ و تنظیم بازار ملزومات چاپ و نشر و رعایت قانون‌های مصوب در امر بیمه و مالیات و غیره معتقد باشم، در امر فروش کتاب و حمایت از کتاب‌فروشی‌های بخش خصوصی، قائل به حمایت حداکثری دولتی و صنفی‌‌‌ام.
 
اینک که خانه‌ کتاب با همکاری همه جانبه‌ معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه مجازی را برگزار کرده، شایسته است از احوال کتاب‌فروشی‌ها نیز غافل نشود و به اجرای به موقع و با قوت طرح فصلی زمستانه و پیوند آن به طرح عیدانه (طرح‌هایی که ماهیتا کم فسادترین و غیر رانتی‌ترین نوع حمایت از نشر محسوب می‌شوند) همراه با افزایش بودجه‌ دو یا چند برابری این دو طرح از محل صرفه‌جویی در بودجه‌ نمایشگاه‌ فیزیکی (که به بیان مسئولان خانه کتاب با برگزاری مجازی نمایشگاه حاصل شده) اقدام کند و امیدوارم اتحادیه‌های ناشران و کتاب‌فروشان کشور هم از این پیشنهاد حمایت کنند. رونق کتاب‌فروشی‌ها، رونق نشر کشور است و در درجه‌ اول، کتاب‌خوانان و سپس، ناشران و توزیع‌کنندگان و کتاب‌فروشان، همه از آن بهره می‌برند و یکی از راه‌های ارتقای سطح فرهنگ ملی هم همین است. والسلام.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها