شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
گیشه فروش کتاب‌های جامعه‌شناسی در دست مترجمان

گیشه فروش کتاب‌های جامعه‌شناسی در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در دست مترجمان است و چه بسا ترجمه در این حوزه از تالیف آثار جامعه‌شناسی ایرانی پیشی گرفته است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مطالعه کتاب‌های جامعه‌شناسی نیاز به دانش گسترده‌ای دارد زیرا جامعه‌شناسی در زندگی روزمره انسان‌ها نقش بسیاری دارد و نقش کلیدی در فرهنگ فکری زندگی امروز ایفا می‌کند و جایگاهی مرکزی در میان علوم اجتماعی دارد. کتاب‌های جامعه‌شناسی چشم‌اندازهای نوینی را پیرامون سرچشمه‌های رفتارمان در برابر دیدگان ما می‌گشاید و ما را به درک ژرف‌تری از زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی‌مان رهنمون می‌کند. به همین دلیل مطالعه و خواندن کتاب‌های جامعه‌شناسی تا اندازه‌ای یک فرایند خودکاوی است و هیچ کس نمی‌تواند جامعه‌شناسی را مطالعه کند و با چالش‌هایی نسبت به برخی از باورهای عمیق خود روبه‌رو نشود.

ایبنا در این گزارش بسته پیشنهادی در حوزه جامعه‌شناسی را در اختیار خریداران کتاب قرار داده تا بتوانند بهتر کتاب‌های مورد نظر خود را در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیابند. این بسته پیشنهادی چاپ نخست و بازچاپ‌های ناشران این حوزه در یکسال گذشته است و دربرگیرنده همه کتاب‌های این حوزه نیست.



کتاب «زندگی سراسر فهم مسئله است: مسئله و مسئله‌شناسی در علوم اجتماعی و انسانی ایران» نوشته نعمت‌الله فاضلی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد. این پژوهش روایتی است از نویسنده‌ای که گمان می‌کند باید مسئله‌شناس باشد؛ کسی که وظیفه‌اش پرسیدن و به چالش کشیدن و روایت کردن پرسش‌های جامعه و فرهنگ در زمانه و روزگارش است. فاضلی در کتاب زندگی سراسر فهم مسئله است به موضوع مساله پرداخته است. یعنی سوال پرسیدن، به چالش کشیدن و ایجاد و طرح یک مساله. او در کتاب زندگی سراسر فهم مسئله است موضوع مساله و مساله شناسی در علم اجتماعی و انسانی را به میان می‌آورد و در تلاش است تا ابعاد و جنبه‌های گوناگون آن را برای مخاطبان بگشاید. در وهله‌ اول، مساله را توضیح می‌دهد و بعد به کارکردهای مختلف مساله، چیستی، چرایی و چگونگی آن می‌پردازد. مساله در آموزش نیز یکی دیگر از مباحث این کتاب است.

این تحقیق تلاشی است برای ارائه رویکردی به نام «مسئله‌شناسی فرهنگی»، رویکردی که بتوان از طریق آن به پرسش ربط و پرسش مسئله معطوف شد. این اثر، تحلیلی است انتقادی از چگونگی ایجاد مسئله و شیوه طرح آن در نظام دانش علوم اجتماعی و انسانی ایران و همچنین تلاشی است برای ارائه یک رویکرد به تحلیل مسئله در این علوم. نظام دانش رایج در آموزش عالی ایران در حوزه علوم اجتماعی و انسانی قادر نیست مسئله‌محور باشد. مسئله در این نظام دانش به حاشیه رانده شده است.



کتاب «اصلاحات سه‌گانه: بررسی جامعه‌شناختی شکست روندهای اصلاحی در عصر ناصری» نوشته مشترک محمدرضا جوادی‌یگانه و ریحانه جوادی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد. در این کتاب که با اتخاذ رویکرد جامعه‌شناسی تاریخی، به دنبال بررسی دلایل شکست اصلاحات در ایران عصر ناصری و ناکام ماندن فرآیندهای اصلاحی در آن دوران است، تکیه‌ اصلی ‌ما بر اسناد درجه‌ی اول یعنی نوشته‌های شاهدان عینی رویدادها به ویژه نامه‌نگاری‌های باقی مانده از عصر ناصری بوده است، که مهم‌ترین اسناد به جا مانده از آن دوره به حساب می‌آیند. هرچند، در کنار این نامه‌ها، خاطرات روزانه و رساله‌ها/کتاب‌های نوشته شده توسط کنشگران (مخالفان و موافقان) درگیر در فرآیند اصلاحی نیز بررسی شده است. به باور نویسنده مشکل اصلی در این پژوهش، رویارویی با «تاریخ» از منظر «جامعه‌شناسی» است. از آن‌جا که مواجهه‌ با تاریخ نه به‌عنوان متخصصان تاریخ، بلکه از دیدگاه جامعه‌شناسی است، کاملا محتمل است که برخی از اولویت‌های صرفا تاریخی نادیده گرفته شده باشد. از دیگر سو، هرچند تلاش بر این بوده که تمامی منابع مورد وثوق و معتبر در خصوص دوره‌ ناصری بررسی شود، ممکن است برخی از کتاب‌های بررسی شده، که داده‌های تاریخی از آن‌ها استخراج شده است، دست اول و معتبر نبوده باشند. اما از آنجا که از منظری جامعه‌شناختی به موضوع تاریخ نزدیک شده‌ و ادعای بررسی تاریخی نداشته‌ است، این نقیصه‌ احتمالی، خللی در روند پژوهش ایجاد نمی‌کند.



کتاب «عبور از گفتمان» نوشته محمد هاتفی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد. این کتاب با هدف و ادعای تبیین وضعیت فرهنگی و تحولات گفتمانی عصر پست‌مدرن در زیر لایه‌های متکثر شکل‌دهنده این وضعیت، با ابزار تحلیل متن، طراحی و تدوین شده است. راهی که پیموده‌ایم و ابزاری که به کارگرفته شده، با دیدگاه معمول نامتعارف اما با دیدگاه روش‌شناختی متکثر متعارف می‌نماید. آنچه تحلیل می‌شود متن است و از اینرو، چنین می‌نماید که صبغه پژوهش ذیل پژوهش‌ هنر یا نشانه‌معناشناسی و نقد ادبی تعریف شده و در نگاهی کلی‌تر، مطالعات فرهنگی به معنای مصطلح قلمداد شود اما از آن‌جا که ژرف‌ساخت معنا با ژرف‌ساخت تحولات اجتماعی، همسان تلقی شده، متن‌ها در تحلیلی کم‌وبیش پیچیده به گونه‌ای تأویل شده‌اند که تحول عمقی لایه‌های فرهنگی و اجتماعی و ... در کل دوره پست‌مدرن را بازتاب ‌دهند، دوره‌ای که هم‌اکنون در آن زیست می‌کنیم.




کتاب «نظام نااجتماعی: مناسبات قدرت و سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران پساانقلاب» نوشته یاسر باقری از سوی نشر نی منتشر شد. نویسنده در نظام نااجتماعی، بر این باور است که چنین منطقی وجود دارد و می‌کوشد؛ با مطالعه تاریخی، برساختی از هندسه میدان سیاست‌گذاری اجتماعی ایران پسا انقلاب ارائه دهد و منطق صورت‌بندی سیاست‌های اجتماعی این دوران را تحلیل کند. در کتاب حاضر، به پرسش‌های متعددی در تشریح معماری میدان پاسخ داده شده است: بازیگران فعال در مناسبات قدرت چه کسانی اند؟ چه تشکل‌هایی در حمایت از منافع خود موفق‌تر عمل کرده‌اند؟ کوتاه آنکه، نظام نااجتماعی کوششی است اکتشافی برای ترسیم نقشه ابتدایی میدان سیاست گذاری اجتماعی در ایران پساانقلاب.




کتاب «زمان و دیگری» نوشته امانوئل لویناس با ترجمه سمیرا رشیدپور از سوی نشر نی منتشر شد. تز اصلی در کتاب زمان و دیگری، برخلاف آنچه تصور می‌شود، این نیست که به زمان همچون تنزلی از جاودانگی بیندیشیم، بلکه به زمان همچون نوعی رابطه فکر می‌کنیم، رابطه با آن‌که، فی‌نفسه غیرقابل شبیه‌سازی، یعنی چیزی مطلقاً دیگری است، و به شبیه‌سازی از طریق تجربه تن نمی‌دهد، یا زمان به منزله‌ رابطه‌ای با آنچه فی‌نفسه نامتناهی است، و به ادراک تن نمی‌دهد. هرچند با این حال این نامتناهی یا این دیگری، هنوز باید این امر را تاب آورد که ما آن را با اشاره‌ی انگشتمان به سویش در ضمیر اشاره‌ای این - همچون شیئی ساده - نشان دهیم، یا این رنج را تحمل کند که برای مشخص کردنش، حرف تعریف معین یا نامعینی را به آن بیفزاییم.



کتاب «اندیشه‌های بنیادی در جامعه‌شناسی» نوشته پیتر کیویستو با ترجمه منوچهر صبوری‌کاشانی از سوی نشر نی منتشر شد. در این کتاب مهم‌ترین موضوعات و مسائل عصر حاضر و جامعه‌ی پست‌مدرن با اندیشه‌های نظریه‌پردازان برجسته‌ای، که تفکر جامعه‌شناسی در اواخر قرن ۱۹ یعنی مهم‌ترین نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی را پدید آوردند، پیوند یافته است. نویسنده مطرح می‌کند که چگونه پیشگامان جامعه‌شناسی، که شاهد دگرگونی‌های شتابان و گسترده در جوامع خود بودند، به اندیشیدن درباره‌ی علل این دگرگونی‌ها و کوشش برای پیش‌بینی روندهای آینده پرداختند و بدین‌سان جست‌وجوی جامعه‌شناسانه را آغاز کردند. این اندیشه‌های بنیادی پیرامون چهار موضوع اصلی: جامعه‌ی صنعتی، دموکراسی، فردگرایی و مدرنیته متمرکز گردیده‌اند و از مهم‌ترین مباحثی به‌شمار می‌روند که در این کتاب بررسی می‌شوند.



کتاب «500 نکته بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی: رهنمودهای ضروری برای بازاریابی در توئیتر، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و...» نوشته اندرو مکارتی با ترجمه مینا مظلومی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. 92 درصد شركت‌كنندگان در يك نظرسنجي در سال 2017 اعلام كردند كه بازاريابي از طريق رسانه‌هاي اجتماعي، براي كسب و كارشان اهميت بالايي دارد. اگر تاكنون از شبكه‌هاي اجتماعي براي تبليغ و گسترش فعاليت حرفه‌اي خود استفاده نكرده‌ايد يا راهي كه رفته‌ايد به موفقيت ختم نشده، مي‌توانيد با آموختن اين 500 نكته و راهنمايي كارشناسانه، كسب و كار خود را در محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي مانند فيس‌بوك، توييتر، يوتيوب، گوگل‌پلاس و اينستاگرام ارتقا دهيد. برندسازي، جذب و حفظ مشتري، ارتباط قوي و طولاني‌مدت با مشتريان، به اشتراك‌گذاري محتوا، مديريت و زمان‌بندي انتشار مطالب و ده‌ها مطلبي كه به شما در بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي كمك خواهد كرد، نكاتي است كه «اندرو مكارتي» (نويسنده) با شما به اشتراك گذاشته است.




کتاب «جامعه‌شناسی انتقادی: متن‌هایی از هگل - مارکس - لوکاچ - دیلتای - گادامر - لورنتزز - تیلور - ریکور - هورکهایمر - پولاک - آدورنو - بنیامین – مارکوزه» نوشته پل کانرتون و ترجمه حسن چاوشیان از سوی اختران منتشر شد. نظریه‌ انتقادی جامعه، متفکران چند نسل، و شاخه‌های گوناگون تفکر را در بر می‌گیرد. این نظریه برآمده‌ی تاریخ روشنفکری آلمان است. خاستگاه آن از یک سو سنت‌های فلسفی ایده‌آلیسم، مارکسیسم و هرمنوتیک است و از سوی دیگر، روانکاوی فرویدی. شناخته‌شده‌ترین متفکران در این سنت فکری، برآمدگان مکتب فرانکفورت، آدورنو، مارکوزه، نویمان، هورکهایمر، بنیامین و هابرماس هستند. در این مجموعه بیست و یک متن در چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول به اسلاف نظریه‌ی انتقادی، هگل و مارکس، اختصاص دارد. بخش دوم نشانگر ماهیت پیوندهای نظریه‌ی انتقادی با سنت هرمنوتیکی است. بخش سوم دامنه‌ی مسائلی را نشان می‌دهد که ذهن دو نسل از نظریه‌پردازان تفکر انتقادی را به خود مشغول داشته است. و بخش چهارم به شرح و تفسیرهایی که درباره‌ی این مکتب به عمل آمده اختصاص دارد: متونی که این مکتب را مورد انتقاد قرار داده‌اند، یا برخی از جنبه‌های آن را شرح و بسط داده‌اند، یا نظریه‌های این مکتب را در متن تاریخی متمایزی به کار گرفته‌اند.



کتاب «چگونه به زبان جامعه‌شناسی بنویسیم؟» نوشته مارک‌اون ادواردز با ترجمه مهدی فرهمندنژاد از سوی نشر ثالث منتشر شد. کتاب چگونه به زبان جامعه شناسی بنویسیم، چیزی درباره روش‌های نمونه گیری یا تحلیل آماری یا پردازش داده‌ها نمی‌گوید، اما صرفاً نیز روش نوشتن را می‌آموزد. پس از خواندن کتاب حاضر، این احساس به خواننده دست می‌دهد که همه مراحل پژوهش را در پیوند با یکدیگر درک می‌کند؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد، هم پیش و هم پس از خواندن مطالب کتاب‌های مرجع یا گذراندن درس روش تحقیق، بازگشت به مطالب این کتاب برای درک بهتر آن چه خوانده و شنیده است، کمکی بی‌همتاست.



کتاب «جامعه‌شناسی استبداد: سندروم انحطاط در جامعه استبدادی بیمار پژوهشی بر علل دوام و استیلای کمونیسم» نوشته محمد ضیایی از سوی انتشارات امید سخن منتشر شد. تاریخ، آبستن هر روزه سیطره استبداد با نام‌ها و القاب فریبنده و زیباست که فریبنده‌ترین آن، برابری و عدالت است که در کمونیسم نمود یافت؛ اما این قابله ناآگاهی و انفعال یک ملت است که می‌تواند این فرزند نامشروعش را به زایش برساند و بدین ترتیب، اگر استبداد ظهور کند، این جامعه بوده که به عنوان دایه و مادر، او را پرورانده است؛ بنابراین، باید مردمی را شماتت کرد و نکوهش کرد که استبداد را پرورانده و سپس تحمل کرده است. جامعه‌ای که دروغ باوری و فریب خوردن، به عادت هر روزه‌اش بدل شده است.



کتاب «جنسیت و زبان‌شناسی اجتماعی» نوشته عباس محمدی‌اصل از سوی انتشارات گل آذین منتشر شد. این کتاب به این مساله می‌پردازد که اختراع مجدد زبان، ساخت مذکر واقعیت را برملا کند و با این درک متفاوت در گستره تفکر بی‌سالار زبانی، مشارکت زنان و مردان را در گفتمان نوسازی جهان نوید دهد و این همه نیز بدان معنا است که در عصر جهانی‌شدن، آزادسازی زبان در گفتمان مشترک زنان و مردان شکل می‌پذیرد. از همان سپیده دم تمدن، این زنان بودند که زبان را بعنوان نظام ارتباطات کلامی ابداع کردند و یک حرف و دو حرف بر دهان طفل بشر نهادند و سخنگویی را نسل اندر نسل به ابناء انسان آموختند و هماره با آن، فرهنگ را در گوش جان زمزمه کردند. زبان اما وقتی به چنگ مردان افتاد، کم کم وسیله‌ای شد برای توضیح طبیعی بودن نابرابری تقسیم جنسی نقش‌ها و پایگاه‌های اجتماعی و دلیل تراشی جهت توجیه معقول تبعیض جنسیتی. در نتیجه زنان، زبان‌های خاصی مثل «زبان زرگری» ایجاد کردند و به «زبان تن» متوسل شدند.



کتاب «قدرت ارتباطات» نوشته مانوئل کاستلز با ترجمه حسین بصیریان‌جهرمی از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.کاستلز در این کتاب بر نقش شبکه‌های ارتباطی در قدرت‌سازی در جامعه و به‌ویژه قدرت سیاسی تاکید می‌کند. اثر حاضر يکي از کتاب‌هاي مجموعه هشت جلدي بسته تحقيقات کيفي سيج است. نگارنده در اين کتاب مي‌کوشد مطالبي بسيار عملياتي و کاربردي براي علاقه‌مندان به تحليل گفت‌وگو، گفتمان و سند ارائه کند. از نقاط قوت کتاب بهره‌گيري نويسنده از مثال‌هاي کاربردي و تجربه‌هاي عملي درباره تحليل گفت‌وگو و ذکر مثال‌هاي متعدد در اين زمينه است.



کتاب «نشانه‌شناسی فرهنگی: جست‌و‌جوی منظری فرهنگی در نشانه‌شناسی» نوشته آناماریا لورسو با ترجمه حسین سرافراز از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. برخلاف رویکرد سنتی در نشانه‌شناسی که صرفا بر ساختار متمرکز بوده و به عبارتی رشته‌ای بود انتزاعی که به کردوکارهای واقعی جهان ربطی نداشت، رویکردی که در این کتاب به عنوان نشانه‌شناسی فرهنگی مطرح می‌شود در پی مطالعه فرآیندها و رویه‌هایی است که معنا با کثرت زبانی‌اش از درون آن‌ها وجود دارد. «آناماریا لاروسو»، نویسنده کتاب، دانشیار نشانه‌شناسی و عضو گروه فلسفه و ارتباطات دانشگاه «بولونیا» در ایتالیا، با بازاندیشی در سنت نشانه‌شناسی از «سوسور» و «پرس» گرفته تا ساخت‌گرایی «لوی استراوس» و «رولان بارت» با هدف برقراری گفت‌وگوی میان نشانه‌شناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و به طور کلی علوم اجتماعی تفکر چهار متفکر این حوزه «گریماس»، «لوتمان»، «اکو» و «فوکو» را مورد بررسی قرار می‌دهد.



کتاب «نمایش رسانه‌ای» نوشته داگلاس کلنر با ترجمه گودرز میرانی از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. نمایش رسانه‌ای نقد داگلاس کلنر، نویسنده آمریکایی درباره جامعه‌ای است که در آن رسانه‌ها نقش اصلی و محوری را ایفا می‌کنند؛ جامعه‌ای که از آن، به جامعه نمایش یاد می‌کند. کلنر در این کتاب، با استفاده از نظریه دبور، به نقد جامعه سرمایه داری و فرهنگ مصرفی امریکا می‌پردازد. کلنر، مانند دبور و نظریه پردازان مکتب فرانکفورت، فرهنگ جهان امروز را محور صنعت فرهنگ می‌داند. کلنر پدیده‌های گوناگونی از فرهنگ آمریکایی را نقل می‌کند که بیشتر آن‌ها، فرهنگ دنیای معاصر را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند، از مک دونالد، نایک و مایکل جردن گرفته تا رسوایی سلبریتی ها و انتخابات ریاست جمهوری در ایالات‌متحده.



کتاب «جامعه‌شناسی زنان» نوشته ثمینه بهادری‌جهرمی و شیوا شکاری از سوی انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شد. در این کتاب سعی شده با تکیه به نظریه‌های جامعه‌شناختی و تحقیقات گوناگون به تحلیل جنسیت در رابطه با فرآیند‌های اجتماعی، ساختارها و نهادهای اجتماعی پرداخته شود و جنسیت هم در سطح جامعه شناسی خرد و هم در سطح جامعه شناسی کلان مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل‌های کتاب نشان می‌دهد که جنسیت در نهادهای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. معمولا در مباحث مربوط به جنسیت ناخواسته توجه به سوی زنان یا مردان جلب می‌شود یعنی محوریت بحث به یکی از دو جنس تعلق می‌گیرد، در حالی که اگر بی‌طرفانه واقعیت را در نظر بگیریم، تعامل دائمی زنان و مردان در طول زمان واقعیت فرهنگی-اجتماعی جنسیت را به وجود آورده است.



کتاب «نوسازی و خانواده» نوشته حسین نازک‌تبار انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شد. در قرن بیستم جامعه ایران شاهد مسائل جدی خانواده ناشی از سیاست‌های مبتنی بر نوسازی و تغییرات فرهنگی متاثر بوده است. همزمان با این تحولات نوعی تغییرات در ساختار و کارکردهای خانواده نیز ضورت می‌گیرد که پیامد آن پیدایش مسائل جدید خانواده است. خانواده به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای موجود در جامعه ایران در قرن اخیر متاثر از فرایند نوسازی دچار تحولات زیادی شده است که همواره نظر محققان حوزه‌های مختلف را به خود معطوف ساخته است. رویکرد کتاب به موضوع فرایند نوسازی و خانواده و برهمکنش میان آن‌ها رویکردهای جامعه‌شناختی است. مباحث کتاب در یک مقدمه و هشت فصل تدوین شده است. مقدمه کتاب بحثی کلی درباره رابطه میان نوسازی و خانواده است و در آن ضمن بیان مساله اصلی، مفاهیم اساسی در حوزه‌های نوسازی و خانواده تشریح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها