شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
دلایل مخالفت خانواده شهید مطهری با تغییر نام یک خیابان در دامغان

علی مطهری، فرزند شهید مرتضی مطهری درباره دلیل مخالفت خانواده این شهید با تغییر نام خیابان «شهید مطهری» به «تاریخانه» که با هدف شناسایی بیشتر قدیمی‌ترین مسجد ایران در دامغان انجام شده بود، گفت: مسئولان دامغان اظهار داشتند خیابانی که قرار است مزین به نام شهید مطهری شود، در شان و مقام شهید نیست.

علی مطهری، فرزند شهید مرتضی مطهری و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پیرو انتشار گزارشی با عنوان «ماجرای قدیمی‌ترین مسجد ایران و یک نامگذاری بی‌فرجام!» در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با ارائه توضیحاتی درباره دلایل مخالفت خانواده شهید مطهری با تغییر نام خیابان «شهید مطهری» به «تاریخانه» در دامغان که با هدف شناسایی بیشتر قدیمی‌ترین مسجد ایران انجام شده و موافقت رئیس شورای فرهنگ عمومی، کمیسیون نامگذاری شورای شهر و کمیته انطباق فرمانداری این شهرستان را هم به‌دنبال داشت، به خبرنگار ایبنا گفت: اعلام مخالفت خانواده شهید مطهری با تغییر نام خیابان «شهید مطهری» دامغان به «تاریخانه» که در جلسه فوق‌العاده شورای شهر دامغان مطرح شد، صحت داشته است.
 
وی ضمن بیان اینکه با تغییر نام این خیابان مخالف بودیم، افزود: ضرورتی ندارد خیابانی که از ابتدا به‌نام شهید مطهری بوده است، تغییر نام داشته باشد.
 
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توضیح بیشتر گفت: مسئولان شهرستان دامغان به خانواده شهید مطهری گفتند بلواری که شورای شهر و شهرداری دامغان تصمیم داشت نام شهید مطهری را بر آن بگذارد، در حاشیه شهر بوده و کاملا دور افتاده است که در شان شهید مطهری نیست.
 
 
علی مطهری با اشاره به اینکه ما شناختی نسبت به بلوار و خیابان‌های دامغان نداشتیم و اعلام مخالفت‌مان صرفا بر اساس اطلاعات واصله از ناحیه مسئولان دامغان بود، ادامه داد: برای شناساندن مسجد تاریخانه احتیاجی به تغییر نام خیابان وجود ندارد و بهتر است مسئولان مربوطه با شیوه‌های دیگری به فکر گسترش فرهنگ گردشگری باشند.

بر اساس این گزارش و با پیگیری‌های صورت گرفته توسط خبرنگار ایبنا از مراجع ذی‌صلاح، مقرر شده بود «بلوار طوس» که به مرکز اصلی شهرستان دامغان منتهی می‌شود و از نظر موقعیت مکانی و ملکی در یک نقطه مناسب در دامغان قرار دارد، به نام بلوار «شهید مطهری» نامگذاری شود.

مسجد تاريخانه 15 دی‌ماه 1310 در فهرست آثار ملی ثبت شد. شورای فرهنگ عمومی دامغان نیز چند سال پیش این روز (15 دی‌ماه) را به‌عنوان «روز مسجد تاريخانه دامغان» نامگذاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها