یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
قدیمی‌ترین کتابخانه زنجان؛ نگاهی از درون

کتابخانه سهروردی زنجان که در سال 1346 در قالب یک قرائت‌خانه دایر شد، امروز نیز روزانه میزبان 350 نفر از اعضا از جمله محققان و پژوهشگران برای مطالعه و پژوهش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، همچنانکه جامعه مدرن امروزی با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین سعی در کسب هر چه بیشتر اطلاعات داشته و ارتقای سطح دانش توسط کشورهای مختلف روندی رو به رشد دارد، فضای مجازی نیز راهکارهای دستیابی سریع به خوراک فکری مورد نیاز مخاطبان مختلف را فراهم کرده است.

با این حال و اگرچه دستیابی به منابع مختلف از طریق فضای مجازی سهل‌الوصول‌تر شده، هنوز هم بسیاری از متقاضیات اطلاعات، خواهان گردآوری مطالب مورد نیازشان از طریق کتاب هستند و ترجیح می‌دهند با حضور در فضای کتابخانه‌، به این دیتاها دسترسی پیدا کنند.

در زنجان هم چند کتابخانه مجهز با فضای مطلوب برای مطالعه و همچنین تحقیق و پژوهش وجود دارد که در روززهای عادی میزبان تعداد زیادی از محققان، پژوهشگران و دانشجویان هستند. قدیمی‌ترینِ این کتابخانه‌ها، «کتابخانه سهروردی» است.

کتابخانه سهروردی زنجان در سال 1346 به‌‌صورت قرائت‌خانه در خیابان سعدی وسط فعال بوده و مسئولیت آن را شخصی به‌نام ابراهیم همتیان بر عهده داشته است. در سال 1356 این کتابخانه به محل فعلی یعنی روبه‌روی مخابرات منتقل می‌شود و در حال حاضر هم با همان بنای قدیمی در سه طبقه، فعال و دایر است.

چند سال قبل سردر و نمای بیرونی کتابخانه سهروردی مرمت شد و هم‌اکنون هم این کتابخانه در بخش‌های مختلفی در حال ارائه خدمات به عموم است.

بخش‌های مخزن اصلی، بخش مرجع و کتب عربی، سالن مطالعه، بخش کتب درسی، بخش زنجان‌شناسی، دفاع مقدس و بخش دیداری و شنیداری و بخش کودک و نوجوان ازجمله بخش‌های کتابخانه سهروردی است.
 

 
طبقه اول کتابخانه شامل بخش اداری کتابخانه و بخش مرجع و کتاب عربی، طبقه دوم شامل مخزن و سالن مطالعه و طبقه سوم نیز شامل سالن آمفی تئاتر کتابخانه برای برگزاری برنامه‌ها و جلسات مختلف است.

با توجه به قرارگیری کتابخانه سهروردی در مرکز شهر زنجان و دسترسی اغلب مردم به آن، تعداد اعضای این کتابخانه بیشتر از سایر کتابخانه‌ها بوده و تقریبا در همه ایام مملو از افرادی است که در آن به مطالعه می‌پردازند.

بخش مخزن این کتابخانه دارای 33 هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف است و به‌صورت قفسه‌باز اداره می‌شود؛ یعنی مراجعه‌کننده شخصا می‌تواند در داخل مخزن کتابخانه، منابع مورد نظر خود را بررسی کند و سپس کتاب مورد نظر خود آن را امانت بگیرد.

کتابخانه سهروردی دارای بخش کتاب‌های درسی نیز هست و فی‌الواقع پرطرفدارترین بخش کتابخانه، همین بخش محسوب می‌شود، چراکه دارای منابع درسی از مقاطع ابتدای تا دکترا است.

همچنین بخش کودک و نوجوانان این کتابخانه با بیش از 2500 نسخه کتاب آماده ارائه خدمت به خردسالان، کودکان و نوجوانان است.

بخش دیداری شنیداری کتابخانه سهروردی نیز دارای ۳۰۰ لوح فشرده در زمینه‌های مختلف آموزشی و مذهبی است.

بخش زنجان‌شناسی نیز از دیگر بخش‌های ویژه کتابخانه سهروردی است که در آن مشاهیر استان به‌صورت مفصل معرفی شده و کتاب‌هایی در این زمینه موجود است.

همچنین این بخش با بیش از 1000 نسخه کتاب در زمینه‌های زندگینامه شهدا، رمان‌های دفاع مقدس، خاطرات جنگ و... قابل استفاده عموم است.

بخش مرجع و کتب عربی هم در دو واحد مجزا در طبقه همکف کتابخانه به‌صورت مستقل قرار دارد و با کتاب‌های نفیس و معتبر مرجع و کتا‌ب‌های به زبان عربی مورد استفاده پژوهشگران و محققین قرار می‌گیرد.

بخش نشریات نیز شامل هفته‌نامه، ماهانه، فصلنامه یا گاهنامه در زمینه‌های موضوعی مختلف ادبی، روانشناسی، فلسفی، سیاسی اجتماعی و … در دسترس مراجعین قرار می‌گیرد و همچنین ۵ عنوان روزنامه سراسری و یک عنوان روزنامه محلی روزانه به‌طور منظم در دسترس مراجعین است.
 

 
سالن مطالعه این کتابخانه نیز دارای 70 صندلی است که به‌صورت شیفتی اداره می‌شود؛ یعنی به صورت زوج و فرد اداره شده و زمان حضور آقایان و خانم‌ها در آن برعکس است.

همچنین برای برگزاری مراسم و همایش‌ها، سالن آمفی تئاتر و سالن همایش کتابخانه سهروردی با ظرفیت 250 نفر دایر بوده و در ایام عادی به‌صورت روزانه میزبان برنامه‌های فرهنگی شامل نقد کتاب، جلسات نقد، معرفی کتاب و ... است.

مسئول کتابخانه سهروردی زنجان درباره قدمت این کتابخانه به خبرنگار ایبنا گفت: کتابخانه سهروردی قبل از انقلاب هم فعال بوده و به‌همین علت برخی از اعضای آن، 40 یا 50 سال پیش در این کتابخانه عضو شده‌اند.

«زهرا نجفلو» با اشاره به اینکه دسترسی راحت به این کتابخانه به‌علت واقع شدن در مرکز شهر نیز از دیگر دلایل استقبال اعضا از آن است، اضافه کرد: در ایام عادی تقریبا روزانه 350 نفر برای مطالعه به کتابخانه مراجعه می‌کنند.

وی تعداد اعضای این کتابخانه را 2000 نفر اعلام کرد و گفت: این کتابخانه به روش سیستم باز اداره می‌شود و مراجعه‌كننده شخصا می‌تواند در داخل مخزن كتابخانه منابع مورد نظر خود را بررسی و پس از انتخاب كتاب مورد نظر خود آن را به امانت بگیرد.

مسئول کتابخانه سهروردی زنجان با اشاره به اینکه این كتابخانه دارای 7 دستگاه رایانه مجهز به نرم‌افزار كتابخانه‌ای «نمایه» است، گفت: از این تعداد دو دستگاه برای جستجوی كتاب در اختیار اعضاء قرار گرفته و بقیه برای انجام كارهای فنی و فعالیت‌های كتابخانه اعم از فهرست‌نویسی، پذیرش اعضا و امانت‌دهی كتاب و جستجوی مقالات علمی و آموزشی به كار می‌روند.

وی به برنامه‌های این کتابخانه در ایام کرونا نیز اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه‌های مجازی روزانه در قالب نشست‌های معرفی کتاب با دعوت از نویسندگان و شعرا، اجرای برنامه‌های خلاقانه که با مشارکت اعضا از طریق صفحه مجازی کتابخانه، معرفی روزانه کتاب، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع «کرونا را شکست می‌دهیم»، آموزش‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا از جمله برنامه‌های اجرایی در این ایام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها