سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
فضای مجازی تاثیر منفی بر کتابخوانی داشته است

نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: فضای مجازی و تلفن همراه بر مقوله کتابخوانی تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان طرح پایتخت کتاب را طرحی جالب و نو توصیف کرد و یادآور شد: اجرای این طرح در سمنان و کسب این عنوان برای این شهر فرهنگی اقدامی زیبا برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

آیت‌الله شاهچراغی ضمن بیان اینکه استان سمنان از دیرباز دارای فرهنگ بالایی بوده است و این فرهنگ باید حفظ شود افزود: قرآن بهترین کتاب‌ها است و با اشاره به بیانات پیامبر اکرم (ص) بر توجه به آن، قرآن کتابی است که همواره باید با آن مانوس باشیم.

وی گفت: هر فردی که می‌خواهد دارای حیات انسانی و دینی باشد باید با کتاب مانوس و اهل کتابخوانی شود؛ مردم باید عاشق کتاب و مطالعه باشند و همواره از برکات مطالعه کتاب بهره‌مند شوند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان تبلیغ و اطلاع‌رسانی را از کارهای مهم و اساسی برای آشنا کردن مردم با آثار و برکات کتاب دانست و ادامه داد: تبلیغات در این حوزه ضعیف است و در خصوص موضوع کتاب نیازمند به تبلیغات گسترده‌تر هستیم.

وی رسالت و وظیفه رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما را در ترویج توجه به کتاب و مطالعه بسیار مهم دانست و اظهار داشت: کتاب تالیف و چاپ می‌شود برای خواندن و نباید از آن تنها برای قرار دادن در قفسه استفاده شود.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه فضای مجازی و تلفن همراه بر مقوله کتابخوانی تاثیر منفی گذاشته است، گفت: ضرورت دارد مسابقات کتابخوانی برگزار شود هر چند مهمتر از خواندن کتاب عمل به مطالب و محتوی کتاب است که این امر نیز باید فرهنگ سازی شود.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان بر لزوم تبلیغ طرح‌های مرتبط با کتاب از جمله پایتخت کتاب توسط روحانیون، ائمه جمعه و جماعات تاکید کرد و گفت: این طرح کاری نو و تازه است و خوب است برای ایده‌های تازه، تبلیغ و به نحو بهتری به مردم شناسانده شود.
 
در ادامه فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از طرح پایتخت کتاب به عنوان یک مسابقه ملی بین شهرها یاد کرد و گفت: با توجه به سابقه فرهنگی سمنان این شهر شایسته کسب عنوان پایتختی کتاب است و تلاش‌های گسترده‌ای توسط سازمان های مردم نهاد و نیز مسئولان برای کسب این عنوان شروع شده است.

فلاح اظهار داشت: مهمترین رسالت و هدف این طرح، ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه است و برای دستیابی به این عنوان نیز طرح‌های نو و خلاقانه‌ای تدوین و ارائه شده است.

وی رونمایی از  20 طرح در این خصوص را یادآور شد و گفت: این طرح‌ها برنامه‌هایی نو و جدید است که در کشور سابقه نداشته و کسب عنوان پایتختی کتاب برای سمنان نیز نیازمند ارائه و اجرای طرح‌های نو، خلافانه و متکی بر سازمان‌های مردم نهاد و مردمی است.
 
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با معرفی برخی از این طرح‌ها گفت: طرح «قفسه‌های الکترونیک کتاب» از جمله این طرح‌ها است که در دهه فجر اولین دستگاه آن رونمایی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تصریح‌کرد: مهمترین تلاش و هدف در این برنامه‌ها بالا بردن سرانه مطالعه مردم است.

سید عباس دانایی فرماندار شهرستان سمنان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در توجه به کتاب و کتابخوانی گفت: در طرح پایتخت کتاب و برنامه‌های ارائه شده به انتظارات کمی و کیفی در این حوزه توجه شده است.

وی با اشاره به مشارکت و همکاری دستگاه‌های فرهنگی سمنان جهت دستیابی به عنوان پایتختی کتاب برای سمنان اظهار داشت: در این خصوص با مشارکت این دستگاه‌ها و نسازمان های مردم نهاد 20 طرح ارائه، مصوب و رونمایی شده است.

دانایی دوران شیوع کرونا، لزوم ماندن مردم در خانه و حفظ فاصله اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این ایام بهترین فرصت برای ارتباط بیشتر خانواده‌ها و مردم با کتاب و کتابخوانی است.

فرماندار سمنان با اشاره به اجرای طرح مواسات برای تامین نیازهای مردم بیان کرد: کتاب به عنوان غذای روح نیز به عنوان کالای مهم فرهنگی باید در سبد مصرفی خانواده‌ها قرار گیرد.

سید عباس دانایی مردم را مهمترین محور در طرح پایتخت کتاب معرفی کرد و یادآور شد: تا زمانی که مردم نخواهند هیچ طرحی موفق نخواهد شد و کسب عنوان پایتختی کتاب برای سمنان نیز نیازمند همراهی مردم و سمن های مردم نهاداست.

فرماندار سمنان در این خصوص از امامان جمعه و جماعات خواست تا برای توجه بیش از پیش مردم به کتاب و فرهنگ مطالعه این امر را نیز در برنامه‌های تبلیغی خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها