شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
بازنگری در شیوه‌نامه جام باشگاه‌های کتابخوانی، آن را کارآمدتر می‌کند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان معتقد است: جام باشگاه‌های کتابخوانی از پایه با یک منطق مستمر، محاسبه شده است و هر کتابدار مجرب و با دانش، این پتانسیل را دارد که یک تیم از باشگاه‌های کتابخوانی تشکیل دهد.

عباس حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، درباره روند شکل‌گیری باشگاه‌های کتابخوانی اینگونه توضیح می‌دهد: جام باشگاه‌های کتابخوانی از جمله طرح‌هایی است که عملا کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند. در این طرح یک تیم با یک سرمربی که نامش تسهیل‌گر است، اداره می‌شود؛ تسهیلگری که نخست در کارگاه آموزشی، مهارت‌های تخصصی در زمینه آموزش کودکان و نوجوانان را فرا می‌گیرد، سپس اعضا را در سامانه ثبت نام کرده، با آن‌ها کتاب تبادل می‌کند و از این طریق به باشگاه، هویت می‌دهد.

وی می‌افزاید: کتابداران علاوه بر مشاوره و بالفعل کردن نیازهای هر منطقه، ماهیت حضورشان مصداق کار باشگاه‌های کتابخوانی است؛ به‌طور مثال اگر کتابخانه شهید رجایی اهواز ۱۵۰۰ عضو داشته باشد، می‌تواند از این تعداد عضو، برجسته‌ترین‌ها را انتخاب کند و چند تیم کتابخوانی تشکیل دهد و به‌صورت حرفه‌ا‌‌ی سطح مطالعه آنان را ارتقا دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان معتقد است: کتابداران همچنین به‌عنوان بازوان توانمند، می‌توانند مشاور و راهنمای مسیر فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی باشند. بر این باورم که ۲۲۳ باب کتابخانه استان با تعداد ۵۱۰ نفر کتابدار، ظرفیت حضور تاثیرگذار و هدفمند در باشگاه‌های کتابخوانی را دارند.

حسین‌زاده در کنار همه نقاط قوت باشگاه‌ها به معایبی نیز اشاره و بیان می‌کند: با توجه به تعداد 3200 باب کتابخانه عمومی در کشور و برخورداری از ظرفیت خیلی ناب این کتابخانه‌ها، دبیرخانه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یک بازنگری در شیوه‌نامه جام باشگاه‌های کتابخوانی، می‌تواند شرح وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی، مسیر اجرایی شدن فعالیت‌ها و شرایط حضور در این جام را روشن‌تر کرده و تنها به بردن نام فلان نهاد و فلان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسنده نکند.

به گفته وی، در این صورت است که با این تعداد کتابخانه عمومی موج عظیمی در باشگاه‌های کتابخوانی شکل می‌گیرد و نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز به رسالت خود که ترویج فرهنگ مطالعه است، نزدیک‌تر می‌شود.
 
 
حسین‌زاده همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو، حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی استان را در پنجمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی نسبت به دوره‌های گذشته پررنگ‌تر می‌داند و تصریح می‌کند: نهاد کتابخانه‌های عمومی در صدد است که در پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی به صورت مطالعه شده و هماهنگ، از تمام ظرفیت کتابخانه‌های عمومی استان جهت حضور جدی و تاثیرگذارتر استفاده کند.

وی می‌افزاید: یقینا مسیری که برای باشگاه‌های کتابخوانی تعریف شده است، مسیر سهل الوصولول و جذابی است که از ابتدا با یک هدف مشخص، روند کتابخوانی با ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان به صورت هماهنگ پیش رفته و در انتها خروجی باشگاه‌ها به یک رقابت منسجم و جذاب ختم می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ادامه می‌دهد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همه نیروها در حوزه تخصصی کتابداری و علم اطلاعات جامعه‌شناسی تحصیلات عالی را گذرانده‌اند؛ وجه امتیاز کارکنان نهاد کتابخانه‌ها با سایر دستگاه‌های فرهنگی در همین موضوع است که کتابداران می‌توانند خدمات فرهنگی گسترده‌ای در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به علاقه‌مندان ارائه دهند.

حسین‌زاده می‌افزاید: هرچند قانون ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه را بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی گذاشته، اما به هر حال دستگاه‌های هم‌تراز و هم‌خانواده فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، حوزه هنری، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها ‌همه باید در کنار نهاد کتابخانه‌ها حرکت کنند تا یک اتفاق خوب رقم بخورد.
 
 
وی یکی از محورهای جدید فعالیت کتابخانه‌های عمومی را، روشن کردن چراغ سبز کتابخوانی در روستاها برمی‌شمرد و می‌گوید: هدف ما این است که خلاهای کتابخانه‌ای در روستاها را پُر کنیم؛ جایی که کودکان و نوجوانان عطش و اشتیاق زیادی برای کتابخوانی دارند. هرچند کتابخانه‌ها به لحاظ منابع و تملک محدود هستند و امکان ساخت کتابخانه در هر منطقه  وجود ندارد و خیلی از روستاها فاقد کتابخانه هستند، اما می‌توان با برنامه‌ریزی منسجم و ایجاد طرح‌های خلاقانه‌ کتابخوانی گام‌های موثری در روستاها برداریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با اشاره به اینکه 42 کتابخانه روستایی در روستاهای استان وجود دارد، اضافه می‌کند: یکی از مولفه‌های کتابخانه‌های عمومی آگاهی‌بخشی به جامعه با در دسترس قراردادن منابع اطلاعاتی به سرعت و آسان برای همه مناطق جغرافیایی است. باید با استفاده از ظرفیت دهیارها و هماهنگی بخشدارها بخشی از اعتبارات دهیاری‌ها در زمینه فرهنگی هزینه شود.

حسین‌زاده یکی از راه‌های ترویج کتابخوانی روستایی را ایجاد تور کتابخانه‌گردی می‌داند و می‌افزاید: به دور از همه محدودیت‌ها می‌توان ماهی دو بار در یک ساعت مشخص یک مینی‌بوس را  هماهنگ کرد که در روستاها مستقر شود و یک نفر به‌عنوان یاور کتاب اطلاع‌رسانی کرده و مینی‌بوس را به سمت کتابخانه حرکت دهد. از طرف دیگر با هماهنگی کتابدار کتابخانه در آن روز، عضویت رایگان برای گردشگران روستایی انجام شود. کتاب امانت بگیرند و نیز برنامه‌های فرهنگی برگزار شود. ورود باشگاههای کتابخوانی در روستا و تشکیل باشگاه‌های روستایی از دیگر برنامه‌های محوری تاثیرگذار ترویج کتابخوانی روستایی است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها