پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
تب خريد کتاب‌های افشاگرانه عليه ترامپ در حال افزايش است

خاطرات کاخ سفید، افشاگری‌های روزنامه‌نگاران، دفاع همه‌جانبه از رئیس‌جمهور: ناشران برای هر حزبی کتاب تولید می‌کنند و از خود می‌پرسند آیا این کار پردرآمد و بی‌دردسر در روز انتخابات به پایان می‌رسد؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز - وقتی «تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» آخرین کتاب از مجموعه «بازی‌های گرسنگی» در ماه می منتشر شد بیش از ۱.۳ میلیون نسخه از آن به فروش رفت. شمارگان کتابی پرفروش با استانداردهای نشر.
 
تمامی نسخه‌های خاطرات مری ال ترامپ در مورد عمویش «خیلی زیاد و همیشه ناکافی» در هفته اول به فروش رسید.
 
کتاب‌های مربوط به سیاستمداران و دولت‌ها عموما موفقیت‌های بی‌چون و چرای تجاری محسوب نمی‌شوند. اما با ورود دونالد ترامپ به عرصه سیاست، کتاب‌هایی در مورد مبارزات انتخاباتی‌‌اش، دولت او، خانواده‌اش، تجارت، سیاست‌ها و حتا بازی گلف او از انتشاراتی‌های بزرگ و کوچک سرریز شده‌اند. و بسیاری از این عناوین فروش فوق‌العاده خوبی داشته‌اند.
 
کریستن مکلین، مدیر اجرایی توسعه بازرگانی شرکت تحقیقاتی بازار ان‌پی‌دی بوکز می‌گوید: «مهم نیست چه موقعیت سیاسی‌ای داشته باشید. شکی نیست که احساسات قوی پیرامون دولت ترامپ، فروش کتاب‌ها را به گونه‌ای که هرگز در حوزه سیاسی شاهد نبودیم بالا برده است. حجم عناوین پرفروش حقیقتا چشمگیر است.»
 
 اوایل دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ اولین گزارش بزرگ از جریانات پشت پرده با «آتش و خشم» مایکل وولف و بعد «ترس» باب وودوارد شروع شد که بیش از دو میلیون نسخه فروش داشت. بعد از آن نوبت به گزارشاتِ خودی از جنجال‌های درونی کاخ سفید از سوی بسیاری از مقامات که استعفا داده یا اخراج شده بودند رسید که با خاطرات نفس‌گیر و خبرساز به دنبال احیای شهرت و اقبال خود بودند. این کتاب‌ها شامل آثاری از آنتونی اسکاراموچی که ۱۱ روز به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید خدمت کرد؛ کلیف سیمز، یکی دیگر از دستیاران سابق ارتباطات کاخ سفید؛ اوماروسا مانیگولت نیومن، دستیار پیشین رئیس‌جمهور؛ جیمز کومی، رئیس سابق اف.‌بی.‌آی و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی است.
 
اگر این نگرانی وجود داشت که خوانندگان از این‌همه داستان خسته می‌شوند، ارقام فروش این موضوع را نشان می‌دادند. فروش کتاب‌های ترامپ همچنان در حال افزایش است: تابستان امسال کتاب آقای بولتون بیش از یک میلیون نسخه فروش رفت و کتاب مری ترامپ به چاپ بیستم رسید.
 
ایمون دولان، سردبیر اجرایی انتشارات سایمون‌اند‌شوستر که ویرایش کتاب مری ترامپ را بر عهده داشت گفت: «کتاب‌های سیاسی عمدتا بر حسبِ چگونگی قرارگیری شخصیتی که به دور مدار آن می‌چرخند در قطب‌های مخالف عمل می‌کنند و شما دوقطبی‌سازی بهتر از دونالد ترامپ پیدا نخواهید کرد. علی‌رغم اینکه ترامپ به عنوان رهبر همیشه تفرقه‌انداز بوده، شخصیت بسیار وحدت‌بخشی برای خریداران کتاب دارد.»
 
چندین اثر موفق هم از نویسندگان محافظه‌کار وجود دارد که از رئیس ‌جمهور حمایت می‌کنند، ازجمله «جنگ تمام عیار: طرح تخریب ترامپ» از ادوارد کلین، «کودتای دائمی» از لی اسمیت، «حقه روسیه: طرح غیرقانونی تبرئه هیلاری کلینتون و پرونده‌سازی برای دونالد ترامپ» اثر گرِگ جَرت و کتاب اخیر دیوید هُرُویتز «بمباران: ترامپ جناح چپ را شکست داده و پیروز خواهد شد». آقای ترامپ اخیرا در توییتی از کتاب لو دابس، مجری شبکه فاکس بیزنس، که در دست انتشار است حمایت کرده، کتابی با عنوان: «قرن ترامپ: رئیس‌جمهور ما چطور مسیر تاریخ را برای همیشه عوض کرد».
 
توماس اسپنس، مدیر انتشارات رگنری که عناوین محافظه‌کارانه‌ای منتشر می‌کند گفت کتاب‌های سیاسی معمولا وقتی قدرت حاکم را به باد انتقاد می‌گیرند عملکرد بهتری دارند. سال‌های ریاست ترامپ برای رگنری خوب بوده است. او گفت: «ما موفقیت‌های بسیاری در این دوران به دست آورده‌ایم.»
 
رونق فروش از خاطرات رسواکنندگان و مدافعان آتشین فراتر رفته. حتا قانون اساسی هم در این مدت به‌طرز غیرمعمولی فروش خوبی داشته است. فروش این سند در مقایسه با فروش آن در دوران باراک اوباما ۴۰ درصد افزایش یافته است.
 
گزارش مولر، گزارشی تحقیقاتی درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶، که به صورت رایگان و آنلاین در دسترس بود، بعد از‌ آنکه ناشران نسخه خود از این گزارش را عرضه کردند صدها هزار نسخه فروش یافت.
 
«آتش و خشم» مایکل وولف در یک کتابفروشی در نیویورک در سال ۲۰۱۸

کتاب‌های سیاسیِ دربردارنده جزئیات امور داخلی یک دولت دهه‌هاست که از زمان آیزنهاور تاکنون یکی از ژانرهای محبوب محسوب می‌شود. اما حجم این عناوین و مخاطبان آن در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است. با ظهور شبکه‌های خبری متعصبانه و وابسته به احزاب و افزایش قطبی‌سازی رسانه‌ها و افکار عمومی از دهه ۱۹۹۰، هنگامی که رسوایی‌های پیرامون کلینتون خشم راست‌ها و تاکتیک‌های دفاعی چپ‌ها را برانگیحت، ناشران شروع به انتشار کتاب‌های حزبی بیشتری کردند تا خوانندگانی از سرتاسر طیف سیاسی را به خود جلب کنند.
 
جان میچم، زندگی‌نامه‌نویس ریاست جمهوری و نویسنده کتاب‌هایی درباره توماس جفرسون، اندرو جکسون، فرنکلین روزولت و جرج بوش گفت: «ژانرهای فرعیِ شکل گرفته –کتاب‌هایی که رئیس جمهور را تحسین می‌کنند، کتاب‌هایی که از او انتقاد می‌کنند، خاطرات کاخ سفید، روایت‌های روزنامه‌نگاران- در دوره آقای ترامپ به درجه بی‌سابقه‌ای رسیده‌اند. ترامپ علاقه به سیاست را در همه افراد برانگیخت. این یک لحظه ذاتا دراماتیک است، لحظه‌ای خشن و ضروری و برای همین است که این اشتیاق شگفت‌انگیز به سیاست شکل گرفته است.»
 
در چهار سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ عنوان مختلف درباره آقای ترامپ منتشر شده که در مقایسه با حدود ۵۰۰ کتاب درباره باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین، رقم بسیار بزرگی است. آن‌قدر کتاب‌های پرمخاطب درباره دوران ترامپ وجود دارد که حتا قرار است یک کتاب درباره تمام کتاب‌های ترامپ از سوی کارلوس لوزادا، منتقد کتاب واشنگتن‌پست منتشر شود که حدود ۱۵۰ عنوان کتاب درباره چگونگی پیروزی ترامپ، حکومت او و اینکه ریاست جمهوری ترامپ درباره کشوری که او را انتخاب کرده به ما چه می‌گوید، بررسی کرده است.
 
همچنین فروش غیرمعمول کتاب‌های ترامپ باعث زیر و رو شدن و نقل و انتقالات کارمندان در بال غربی (ساختمان اجرایی کاخ سفید) شده و به جدول زمانی معمول برای حساب‌های داخلی شتاب بخشیده که معمولا پس از ترک کاخ سفید توسط رئیس جمهور اتفاق می‌افتد. آقای ترامپ خشم خود نسبت به برخی از این کتاب‌ها را ابراز کرده و با توییت‌های عصبانی و شکایت‌های حقوقی حتا باعث پوشش خبری بیشتر و افزایش فروش آن کتاب‌ها شده است.
 
به رغم همه‌گیری ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، برخی در این صنعت از افزایش چشم‌گیر فروش کتاب‌های سیاسی که باعث بالا کشیدن کلی این صنعت در ماه‌های اخیر شده استقبال کرده‌اند. بر اساس آمارها امسال فروش کتاب تا کنون در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ بیش از پنج درصد افزایش داشته است.
 
باب وودوارد که کتاب اولش «ترس» درباره دولت ترامپ بیش از دو میلیون نسخه فروش داشت، کتاب دیگری با عنوان «خشم» درباره او نوشته که ماه سپتامبر منتشر خواهد شد.

در حالی که کمتر از دو ماه به انتخابات مانده، کتاب‌های دیگری درباره ترامپ در راه است. اسکای‌هورس، ناشر مستقلی است که هفته آینده «خائن» را منتشر خواهد کرد؛ خاطرات مایکل کوهن، وکیل سابق رئیس جمهور که ادعاهای جنجالی درباره رفتار ترامپ در پیش‌گفتار کتاب خود را در وب‌سایتش منتشر کرده است. اسکای‌هورس با تیراژ اول ۶۰۰ هزارتایی در انتظار موفقیت است.
 
از دیگر کتاب‌های مهم ترامپ که ماه آینده منتشر می‌شوند می‌توان به «خشم» آقای وودوارد اشاره کرد که جزئیات مربوط به معاملات آقای ترامپ با کره شمالی و نحوه مدیریت بیماری همه‌گیر ویروس کرونا را بررسی می‌کند؛ کتابی از اندرو ویسمن، دادستان اصلی دفتر مشاور ویژه؛ کتابی درباره تحقیقات اف.بی.آی در مورد دخالت روسیه در انتخابات از پیتر استراک، مامور سابق اف.بی.آی و رئیس بخش ضدجاسوسی، و «دونالد ترامپ علیه ایالات متحده: در خلال مبارزه برای متوقف کردن یک رئیس جمهور» از مایکل اس. اشمیت، خبرنگار تحقیقاتی نیویورک تایمز. کتاب خاطرات ریک گیتس، یکی از دستیاران سطح بالای مبارزات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ و شاهد تحقیقات روسیه نیز در ماه اکتبر منتشر خواهد شد.
 
همچنین «ملانی و من: ظهور و سقوط دوستی‌ام با بانوی اول» از استفانی ونستون ولکوف، دوست سابق و مشاور بانوی اول نیز در راه است. او گفته به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر صرف هزینه‌های هنگفت برای مراسم تحلیف که از نزدیک درگیر آن بوده اخراج شده و زیر اتوبوس انداخته شد.
 
مت لتیمر، موسس آژانس ادبی جَولین در واشنگتن گفت: «همیشه ناشران یا نماینده‌هایی هستند که می‌گویند جذابیت ترامپ تمام شده، این کتاب واقعا خوب است ولی دیگر کسی نمی‌خواهد درباره‌اش بخواند. و بعد کتاب دیگری بیرون می‌آید که همه می‌خواهند آن را بخوانند. و این هرگز تمام نمی‌شود.»
 
با این حال مشخص نیست بعد از انتخابات چه اتفاقی می‌افتد. بسیاری در این صنعت به این فکر هستند که آیا «بمب ترامپ» در صورت شکست او ادامه خواهد یافت و آیا بازار فروش کتاب‌های سیاسی در دوران پساترامپ کساد خواهد شد؟
 
جاناتان برنهم، ناشر انتشارات هارپرکالینز گفت: «همیشه نسبت به کتاب‌های خوب داخلی اشتیاق وجود دارد اما چرخ و فلک دولت ترامپ و تلاطم‌های چهار سال گذشته سطح بالاتری از این اشتیاق را ایجاد کرده که شاید تا مدت‌ها تکرار نشود.»
 
اگرچه خود ترامپ منبع اصلی این کتاب‌هاست، اما به نظر می‌رسد این توان را ندارد که فروش کتاب‌های مورد علاقه‌اش را بالا ببرد. اوایل سال جاری او در حساب توییتر خود با ۸۶ میلیون دنبال‌کننده درباره کتاب «ترامپ و چرچیل: مدافعان تمدن غرب» از نیک آدامز نوشت که از ماه می تا کنون تنها دو هزار و ۸۱۰ نسخه از آن فروخته شد. پُست‌هیل‌پرس، ناشر این کتاب اعلام کرد دنباله این کتاب با عنوان «ترامپ و ریگان» در سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد.
 
لتیمر، نماینده ادبی واشنگتن می‌گوید: «وقتی دونالد ترامپ کتابی را توصیه می‌کند تاثیر اندکی روی فروش آن می‌گذارد اما وقتی از کتابی متنفر می‌شود آن کتاب به شماره یک تبدیل می‌شود. باید دعا کنید ترامپ از کتاب‌تان متنفر شود و درباره‌اش توییت کند.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها