شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۵
جلال از حزب توده، به توده مردم پیوست

مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبي جلال آل احمد ، عصرشنبه دوم آذرماه، با حضور دکتر حداد عادل،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیات امنا و هیات علمی اين جایزه ادبي و جمعی از مسوولان و شخصیت های فرهنگی و ادبی در تالار وحدت برپا شد. محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين آيين گفت:جلال از حزب توده به توده مردم پیوست و ما هم به چنین جسارتی احتیاج داریم./

به گزارش خبر گزاري كتاب ايران(ايبنا)، این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید،ابتدا با پخش نماهنگي به کارگردانی "علی ستاری"، درباره تولد ،زندگی و مرگ جلال و تاثیر گذاری شخصیت و آثار وی در ادبیات معاصر آغاز شد و با نمایش ماکتی از منزل کودکی و پدری جلال در روستای اورازان ادامه یافت.
سخنرانی دکتر حداد عادل درباره ویِژگی های جایزه جلال و شرح برش هایی از مقاطع متفاوت زندگی وي در مواجهه با رویدادها و وقایع اجتماعی ،سیاسی روزگار او آغاز شد.
 وي،با برشمردن ویژگی هایی چون استعداد شگرف،صداقت و شجاعت از شخصیت این نویسنده و ناکامل بودن تحول فکری او در بین دو نگرش روشنفکری و مذهبی، به برگزیدگان جایزه ادبي جلال آل احمد تبريك گفت.
نمایش ماکتی از مدرسه ابتدایی جلال در اورازان(زادگاه وی) همراه قرائت قسمت هایی از نوشته "مدير مدرسه" توسط " اميرحسين مدرس"نیز بخش دیگر برنامه این اختتامیه را  به خود اختصاص داد.
این مراسم با سخنرانی "حسن رحیم پور ازغندی"،محقق و عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه يافت.
وي با تاكيد برحقيقي و دروني بودن هنر، جايزه ادبي جلال را راهكاري براي توجه بيشتر به نسل سومي دانست كه در مواقعي، در برخورد با آثارشان مورد بي مهري قرار گرفته اند.
سپس، فیلم مستند 5 دقیقه اورازان،كه به ارايه تصاویری از اين روستا پرداخته بود، به نمايش در آمد.
 اجرای نمایش "خسی در میقات" با هنرمندی "انوشیروان ارجمند"حال و هوای عرفانی و تازه اي به برنامه بخشید. 

در ادامه مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخناني گفت:این جشنواره بهانه ای بود تا آل قلم با نگاه به یک قافله سالار بر سر این خوان بنشینند.همچنان که جلال در زندگی پر برکت خودش، تحول را برای فرهنگ و هنر ما به ارمغان آورد.

وی افزود:جلال از حزب توده به توده مردم پیوست که ما هم به چنین جسارتی احتیاج داریم. او از روشنفکری اي که رسم زمانه بود، گسست و روشن فکری را در زمانه خودش پایه ریزی کرد.امیدواریم این جایزه پایه گذار سنت پسندیده جلال بشود. 

محمد علی رمضانی فرانی،دبیر هیات علمی جشنواره جلال هم بعد  از سخنان وزیر ارشاد، در گزارشي اجمالي،درباره شيوه گزینش آثار توضیح داد.
وي گفت:از میان 3518 اثر منتشر شده درسال های 85و86 که به دبیر خانه جایزه ارسال شد،3441 عنوان حذف و از میان 82عنوان باقی مانده ،5 اثر در رشته های رمان،نقد ادبی،تاریخ نگاری و مستند نگاری شایسته تقدیرشدند.
رمضاني، آثار نرسيده به مرحله پاياني را نيز آثار خوب و شايسته خواند و تاكيد كرد:جايزه ادبي جلال آل احمد، دنبال بهترين هاست. 

در پایان مراسم، باحضور دکتر حداد عادل،محمد حسين صفار هرندي، محسن پرويز، معاون فرهنگي وزيرارشاد و محمد علي رمضاني فراني، جایزه ویِژه ادبی جلال آل احمد که شامل لوح تقدیر،نشان ادبی جلال ، قلم سیمین و 25 عدد سکه بهار آزادی بود،به برگزیدگان آن اهدا شد.
برگزيدگان اين جايزه ادبي عبارتنداز: "حسینعلی قبادی" و"محمد بیرانوندی" به خاطر اثر "آیین آیینه" و "سجاد آیدنلو"با اثر "از اسطوره تا حماسه" در بخش نقد ادبی.
 "یوسف علیخانی" با اثر" اژدها کشان" و "فیروز زنوزی جلالی" با اثر "قاعده بازی" در حوزه داستان و رمان.
جایزه تاریخ نگاری و مستند نگاری این جشنواره نیز به موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، به خاطر اثر "از پیدایی تا فرجام سازمان مجاهدین خلق" تعلق گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها