دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
نشست مجازی «روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی»

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نشست مجازی «روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی» را چهارشنبه 13 شهریور ماه به مناسبت پاسداشت مقام علمی این فیلسوف و ریاضیدان برجسته ایرانی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (۳۵۲ ه.ش. ۴۲۷ ه.ش) یکی از بزرگترین علمای تاریخ ایران است. وی یک ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و فیلسوف بود که با اکتشافات خود همراه با دیگر دانشمندان بنام، مقدمات ورود به علوم جدید امروزی را پایه‌گذاری کرد. وی در شهر (کاث) «بیرون» از روستاهای خوارزم (قسمتی از ازبکستان کنونی) به دنیا آمد. پشتوانه‌ خانوادگی، ایشان را علاقه‌مند به تحصیل علوم زمان خود کرد. او کسی بود که اولین روش ساده اندازه گیری شعاع زمین را ابداع کرد و همچنین گمانه‌زنی‌هایی را در باب امکان حرکت دورانی زمین به دور خورشید انجام داده بود. همچنین نظراتی را مبنی بر دوره‌های مختلف زمین‌شناسی توسعه داده بود.

مشهوراست که ابوریحان بیرونی مؤلف حدود ۱۴۵کتاب بود که بیش از ۹۰ عنوان آنها مربوط به ستاره‌شناسی، ریاضی و ریاضیات زمین‌شناسی است. اگرچه بیشتر دغدغه‌ی وی در نجوم به محاسبات بر می‌گشت، با این حال به گسترش مباحث نظری نیز پرداخته است. از مهم‌ترین تالیفات بیرونی، می‌توان به کتاب قانون المسعودی اشاره کرد که اگر چه به مسائل بنیادی همانند کتاب المجسطی بطلمیوس در آن پرداخته شده است، با این حال مطالب جدیدی نیز در آن معرفی شده‌اند. بسیاری از مفاهیم نظری ابوریحان بیرونی در این کتاب یافت می‌شود.

حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، منوچهر صدوقی سها استاد فلسفه و مترجم کتاب «تحقیق ماللهند» بیرونی، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم و محمدابراهیم ذاکر پژوهشگر آثار اسلامی و مترجم کتاب « الحاوی فی الطب» زکریای رازی، استادان و پژوهشگرانی‌اند که دراین نشست مجازی به ایراد سخن خواهند پرداخت.



علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به پایگاه «اسکای روم انجمن» به نشانی:
https://www.skyroom.online/ch/farhang/anjomanmafakher
با فشردن گزینه «میهمان» در این نشست مجازی شرکت کنند.
همچنین این برنامه از طریق صفحه اینستاگرام انجمن به نشانی: 
https://www.instagram.com/anjomanasarmafakher2
نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها