دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
فردوسي پس از 400 سال

«فردوسي پس از چهارصد سال» عنوان كتابي است به قلم روانشاد دكتر نصرت‌الله كاسمي كه با مقدمه‌اي از پروفسور سيدحسن امين به كوشش انتشارات دايره‌المعارف ايران‌شناسي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، منظومه داستاني فردوسي پس از چهارصد سال در يك مقدمه و پنج بند اثر طبع زنده‌نام دكتر نصرت‌الله كاسمي است كه بر اساس طرح كوتاه فرانسواكپه فرانسوي به رشته تحرير درآمده است.

اين منظومه نخستين‌بار همزمان با برگزاري جشن هزاره تولد فردوسي در سال 1313 در تهران منتشر شد و اكنون براي بار دوم در سال 1387 به مناسبت هزارمين سال پايان يافتن شاهنامه به كوشش نصرت‌الله كاسمي با مقدمه‌اي به قلم سيدحسن امين تجديد چاپ شده است.

سيد حسن امين در مقدمه اين كتاب نوشته است: فردوسي نه تنها بزرگ‌ترين شاعر ايراني است بلكه به حقيقت برترين چهره تاريخي ايران و شخص نخست ايرانيان است. شناسنامه بزرگ منظوم او يعني شاهنامه شناسنامه فرهنگي و سند هويت ملي ماست.

افزون بر آن دوام و بقاي زبان پارسي دري، وام‌دار فردوسي است. فردوسي در بخش‌هاي اساطيري و پهلواني شاهنامه، با گزارش سرگذشت پهلوانان و قهرمانان ملي، وجدان ناخودآگاه جمعي ما را به تصوير مي‌كشد و همه جوانب فرهنگ، اخلاق، دين و آداب ايراني را به ثبت مي‌رساند.

منابع او در نظم شاهنامه نه تنها شامل سنت‌هاي شفاهي ايران باستان است كه سينه به سينه به او رسيده بود بلكه شامل منابع مكتوب به زبان پهلوي اشكاني (زبان فارسي ميانه شمالي) بود. كتاب‌هايي همانند شاهنامه يا خداي‌نامه در رديف آيين‌نامه‌ها و تاج‌نامه‌ها، گنجينه خرد جمعي و ميراث فرهنگي ايران باستان است.

شاهنامه حماسه ملي ماست مثل آن‌كه ايلياد هومر حماسه يونان باستان است با اين امتياز كه قهرمان ايلياد يعني آشيل تنها يك رزمنده روئين‌تن است اما رستم قهرمان شاهنامه از جهات آداب، اخلاق، فرهنگ ، جوانمردي و انسانيت هم نمونه و آرماني است.

اهميت فردوسي در اين است كه با عزم راسخ، سي سال تمام از عمر خود را آگاهانه بر سر اين كار گران گذاشت، سرايش شاهنامه يك تفنن شاعرانه يا يك كار تفنني نبود بلكه كاري بسيار جدي و پروژه‌اي دراز مدت بود.

اين كتاب در سه بخش تنظيم شده است كه بخش نخست كلمه‌اي چند در باب فردوسي و عظمت و اهميت او، بخش دوم به معرفي متن اصلي و ترجمه داستان فردوسي پس از چهارصدسال و بخش سوم به شرح حال و آثار سراينده اين منظومه اختصاص دارد.

«فردوسي پس از چهارصد سال» با شمارگان 1300 نسخه در 120 صفحه و با بهاي 20000 ريال به كوشش انتشارات دايره‌المعارف ايران‌شناسي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط