جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
کتابگردی مدیرعامل خانه کتاب در مشهد/ حسینی‌پور به عیادت مایل‌ هروی رفت

مدیرعامل خانه کتاب در بازدید از تعدادی از کتابفروشی‌های مشهد و گپ‌و‌گفت صمیمی با آنها بر لزوم توجه به موضوعات بومی خراسان و اختصاص بخشی از فضای کتابفروشی‌های ایتن شهر به موضوعات و نویسندگان بومی، خراسان‌پژوهی و خراسان‌شناسی، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در سفر یک روزه خود به مشهد مقدس، از کتابفروشی‌های شهر کتاب، قلم، کافه کتاب آفتاب، انتشارات امام، جاودان خرد و پاتوق کتاب بازدید کرد.

در این دیدارها و گپ و گفت‌های صمیمی، مسائلی همچون طرح‌های حمایتی و مشکلات و مسائل کتابفروشی‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرر گرفت و نیز بر لزوم اجرای طرح‌های نوین در کتابفروشی‌ها، تداوم حمایت شهرداری‌ها از طرح‌های فصلی، توجه به ذائقه مخاطبان از طریق احصاء کتب پرفروش تاکید شد.


مدیرعامل خانه کتاب که به همراه مجتبی تبریزنیا مدیر اطلاع‌رسانی این موسسه، از کتابفروشی‌های مشهد دیدن کرد، در پایان این سفر نیز با حضور در منزل نجیب مایل هروی با این نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس افغانستانی مقیم ایران، دیدار و پیرامون اوضاع آثار در دست تالیف، تجدید چاپ آثار او و حال جسمانی این نویسنده با وی گفت‌وگو کرد.
 

اوضاع کتابفروشی‌های مشهد امیدوار کننده است
نیکنام حسینی‌پور پس از بازدید از کتابفروشی‌های شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، کتابفروشی‌های این کلانشهر را تاثیرگذار در سطح کشور خواند و افزود: شهر مشهد ب‌خصوص با حضور و اقدامات تاثیرگذار و ابتکاری کتابفروشی‌هایی همچون انتشارات امام، در سطح کشور، ضمن دارا بودن جایگاه خوب و ویژه در حوزه تولید و فروش کتاب، در کل کشور و در حوزه کتاب و کتابخوانی تاثیرگذار است.


وی اوضاع کتابفروشی‌های مشهدی را امیدوارکننده خواند و افزود: با توجه به بازدیدی که از چند کتابفروشی در سطح شهر مشهد داشتیم، باید گفت این مراکز به لحاظ موضوعاتی که مورد توجه قرار داده‌اند، کتاب‌های موجود و میزان خرید و فروش، اوضاع خوب و نسبتا امیدوار کننده‌ای دارند.

حسینی‌پور همچنین گفت: مردم مشهد با توجه به سابقه تاریخی و تمدنی خود در حوزه جریان فکری کشور و در حوزه کتاب و کتابخوانی از جایگاه خوبی برخوردار هستند که این موضوع می‌طلبد، مسئولان و متولیان شهری به کتابفروشی‌ها به مثابه دانشگاه‌هایی برای انتقال دانش، توجه ویژه ای داشته باشند.

اجرای طرح زمستانه کتاب در مشهد
وی ضمن تاکید بر لزوم همکاری شهرداری در اجرای طرح‌های فصلی کتاب، یادآور شد: همکاری شهرداری مشهد در برگزاری طرح پاییزه کتاب امسال، ابراز رضایت اکثریت کتابفروشی‌ها را به همراه داشت؛ طوری که آن‌ها اعلام آمادگی کردند که طرح دیگری تا پایان سال در شهر مشهد توسط شهرداری اجرا و عملیاتی شود.


مدیرعامل خانه کتاب در ادامه افزود: اجرای این طرح نشان از جایگاه ویژه کتاب در نگاه تصمیم‌گیران شهری اعم از شهرداری، شورای شهر و شهردار جوان و خوش‌فکر مشهد دار؛ چراکه به واقع، لازمه یک شهر هوشمند و نمونه، شهروندانی آگاه، دانا و کتاب خوان است.

حمایت شهرداری از کتابفروشان با نصب تابلوهای راهنمای کتابفروشی
حسینی‌پور نصب تابلوهای راهنمای کتابفروشی‌ها در سطح شهر را از دیگر اقدامات شهرداری در جهت کمک به کتابفروشان خواند و گفت: ما امیدواریم علاوه بر همکاری شهرداری در اجرای طرح‌های فصلی کتاب، مسئولان شهری گام‌های دیگری نیز در جهت رفع مشکلات کتابفروشان بردارند. ازجمله اقدامات خوبی که در شهر تهران انجام شده بود و می‌طلبد در سطح مشهد نیز اقدام شود، نصب تابلوهای راهنمای کتابفروشی‌ها در خیابان‌های سطح شهر است.


کتابفروشی، پاتوق فرهنگی اصحاب فرهنگ و هنر است
وی همچنین اضافه کرد: خود کتابفروشی‌ها نیز باید همت کرده و نسبت به پاتوق کردن مجموعه خود اقدام کنند، خیلی از کتابفروشی‌های مشهد محیط‌های بزرگ و خوبی دارند که ظرفیت خوبی برای پاتوق فرهنگی شدن اصحاب فرهنگ و هنر دارد، تا شهروندان مشهدی بخشی از اوقات فراغت خود را در کتابفروشی‌ها سپری کنند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب پاتوق فرهنگی شدن کتابفروشی‌ها را از اهداف خانه کتاب خواند و افزود: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسنده، برگزاری جشن‌های امضا و نشست‌های مختلف ادبی و فرهنگی از جمله اقداماتی است که کتابفروشی‌ها برای رونق بخشیدن و پاتوق فرهنگی شدن کتابفروشی خود باید در دستور کار خود قرار دهند. حتی فروشگاهی مانند شهر کتاب با دارا بودن سالنی مجزا علاوه بر برگزاری این قبیل نشست‌ها ظرفیت برگزاری تئاتر را نیز دارد چرا که همه حوزه فرهنگ به هم وابستگی دارند.


وی در انتها بر لزوم توجه به موضوعات بومی در کتابفروشی‌ها تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از نکاتی که به نظرم کتابفروشان مشهدی باید به آن توجه داشته باشند، اختصاص بخشی از قفسه‌های خود به موضوعات و نویسندگان بومی، خراسان پژوهی و خراسان‌شناسی است تا زائران و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، بیشتر با تاریخ و ادبیات این خطه آشنا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها