سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۴
متني روشن و رسا در متون مقدس بنيادين به چشم مي‌خورد

مجموعه چهار جلدي «متون مقدس بنيادين از سراسر جهان» گوهري ارزشمند است و متن برگردان هم كمابيش متني روشن و رساست و به شيوه شايسته و چشم‌نواز از ديد اهل فن منتشر شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر ميرجلال‌الدين كزازي در نشست نقد و بررسي مجموعه چهار جلدي «متون مقدس بنيادين از سراسر جهان» گفت: شايد گيراترين متن كه به شيوه‌اي دل‌پسند به دست داده نشود، نتواند خواننده را آن چنان كه مي‌سزد به خواندن برانگيزد.

وي كه عصر امروز(30مهرماه) در سراي اهل قلم سخن مي‌گفت به شيوه پيراسته اين كتاب اشاره كرد و افزود: اين كتاب به شيوه‌اي شايسته و چشم‌نواز منتشر شده و بايد به ترجمان كتاب دست مريزاد گفت، زيرا در روزگار شتاب‌زدگي‌ها چهار جلد كتاب اسطوره‌اي را به پارسي برگردانده است.

سام محمودي دبير اين نشست نيز گفت: مطالب عمده اين مجموعه گزيده و گردآوري از متون مقدس سراسر جهان است و توصيف خدايان اساطير آفرينش و پيدايش جهان، زندگي پس از مرگ، ارتباط انسان با عالم مقدسات و ماوراء، آيين‌هاي مناسك ديني، ادعيه و سروده‌هاي مقدس را دربردارد.

ع. پاشايي مترجم متون شرقي و بوديسم نيز خاطرنشان كرد: ترجمه اين كتاب كاري بسيار مشكل بود و ما در اين حوزه سابقه قبلي نداشتيم.

وي افزود: ترجمه اين كتاب براي خواننده ايراني تخصصي است و متوني مقدس به شمار مي‌روند كه با متن‌هاي مقدس زرتشتي مسيحي، يهودي، بودايي و مانوي در ارتباطند.

دكتر ابوالقاسم اسماعيل‌پور، رئيس پژوهشكده زبان‌شناسي، كتيبه‌ها و گويش، نيز گفت: در اين كتاب متون مقدس اديان، كيش‌‌ها و آيين‌هاي مختلف را يكجا در دسترس داريد و مي‌توانيد تمام آفرينش‌هاي مقدس اديان مختلف را بخوانيد.

وي افزود: هدف «ميرچا الياده» اسطوره‌شناس قرن 20 تدريس اين اسطوره‌هاي مقدس بوده و نمي‌توان آن را كتابي قلمداد كرد كه دانش آن در سطح باختر زمين به چشم مي‌خورد.

ماني صالح علامه، مترجم كتاب، نيز گفت: اشكالاتي كه استادان ارجمند از اين كتاب ارائه خواهند داد، در ويرايش‌هاي بعدي به كار خواهم برد تا اين كتاب با متني صحيح بتواند مورد استفاده پژوهشگران و محققان اسطوره‌شناس قرار گيرد.

مجموعه چهار جلدي «متون مقدس بنيادين از سراسر جهان» عصر روز سه‌شنبه 30 مهرماه در سراي اهل قلم برگزار شد و تاريخ‌پژوهان و اسطوره‌شناسان درباره آن به گفت‌وگو پرداختند. 

گزارش تكميلي اين نشست متعاقبا اعلام خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط