جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
همچنان می‌نویسم

هوشنگ مرادی کرمانی، معتقد است آدم نمی‌تواند برای نوشتن و شعر گفتن اراده کند و می‌گوید: اگر موضوع یا ایده خاصی به ذهنم برسد همچنان می‌نویسم اما فعلا موضوع خاصی ذهنم را مشغول نکرده و می‌خواهم بچه‌هایی که دارم، بزرگ کنم مخصوصا «قاشق چای خوری» که سر پیری نوشتم.

هوشنگ مرادی کرمانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در حاشیه آیین جشن امضای آثارش در غرفه معین در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره جدیدترین اثرش گفت: «قاشق چای خوری» شامل ۱۵ داستان کوتاه است که در فضای جدیدی می‌گذرند. البته فضای روستا کماکان در این داستان‌ها هم وجود دارد چون من آدم روستایی هستم و وقتی به شهر آمدم با خودم روستا را به شهر آوردم در این کتاب هم چند داستان روستایی وجود دارد.

این نویسنده پیشکسوت درباره اینکه آیا بعد از این کتاب همچنان به نوشتن ادامه می‌دهد، گفت: واقعیت این است که آدم نمی‌تواند برای نوشتن و شعر گفتن اراده کند. شعر و داستان وقتی می‌آید نمی‌توان جلویش را گرفت وقتی هم نمی‌آید نمی‌توان به زور چیزی نوشت. براین اساس اگر موضوع یا ایده خاصی به ذهنم برسد همچنان می‌نویسم اما فعلا موضوع خاصی ذهنم را مشغول نکرده است. درحال حاضر می‌خواهم بچه‌هایی که دارم را بزرگ کنم مخصوصا «قاشق چای خوری» که سر پیری نوشتم.

وی درباره اینکه در میان آثارش، کتاب‌هایی مانند «قصه‌های مجید» به چاپ سی‌ودوم و «شما که غریبه نیستید» به چاپ بیست‌ونهم رسیده است، گفت: دلیل اینکه این دو اثر نسبت به سایر آثارم با اقبال بیشتری روبه‌رو شده این است که هراثری که مردم بخوانند و دوست داشته باشند در ذهن‌ها می‌افتد و اقبال به آن‌ها بیشتر می‌شود.

مرادی کرمانی افزود: مثلا کتاب «قاشق چای خوری» که جدیدترین اثر من است بااینکه 5 روز بیشتر از توزیع آن در نمایشگاه کتاب نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه بیش از هزار و 200 نسخه از آن فروش رفته است. البته این کتاب هم باید خوانده شود ببینیم می‌تواند در تعداد چاپ به سایر آثار برسد یا نه. یعنی همه چیز به نظر مخاطبان بستگی دارد و نمی‌توان چیزی را به زور به آن‌ها تحمیل کرد، اگر از کتابی خوششان بیاید خودشان برای کتاب تبلیغ می‌کنند و مطالعه‌اش را به یکدیگر پیشنهاد می‌دهند و این بهترین تبلیغ برای کتاب است.

خالق «تنور» در ادامه بیان کرد: سینماداران همیشه می‌گویند برای ما مهم این است که در هفته دوم اکران، فروش بیشتری نسبت به هفته اول داشته باشیم چون مخاطبان هفته دوم حاصل تبلیغی است که مخاطبان هفته اول انجام داده‌اند. من هم می‌گویم استقبال مردم از یک کتاب در چاپ اول و دوم بستگی به شهرت نویسنده و کارش دارد اما از چاپ سوم به بعد بستگی به مخاطبانی دارد که برای این کتاب تبلیغ می‌کنند. البته مساله مهم دیگری هم در میزان استقبال مخاطبان از یک اثر نقش دارد، این است که یک نویسنده خودش را تکرار نکند. من همیشه سعی کرده‌ام آثار متفاوتی برای مخاطبان بنویسم که برایشان تکراری و خسته‌کننده نباشد.

 
 

وی درباره کتاب «شما که غریبه نیستید» توضیح داد: درهرصورت این کتاب یک زندگینامه است، زندگینامه‌ای بسیار صمیمی و خودمانی. هرکسی حاضر نمی‌شود در کتابش اینگونه خودش را عریان کند و همه چیز را با مخاطبش درمیان بگذارد. سادگی و صمیمیتی که در این کتاب وجود دارد در جذب مخاطب تاثیر دارد.
 
خالق «ته خیار» درباره کتاب «قصه‌های مجید» توضیح داد: درباره این کتاب قضیه متفاوت است. استقبال از این کتاب تا حدی به مطرح شدن داستان‌هایش در رادیو و تلویزیون بود. همچنین شیطنت و جذابیت یک پسربچه که الگوهای خاص اخلاقی و شعاری هم در آن وجود ندارد و بیشتر و بیشتر می‌خواستم بخندند و شاد باشند و از از کتابخوانی لذت ببرند قبل اینکه بخواهیم به آن‌ها آموزش خاصی بدهیم. همچنین چون ایدئولوژی خاصی در آن نیست برای همه فرهنگ‌ها و ادیان خواندنی است.

مرادی کرمانی گفت: از سویی همیشه یکی از آثار نویسندگان نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. مثلا ویکتورهوگو حدود 80 کتاب دارد اما همه او را بیشتر به نام «بی‌نوایان» می‌شناسند یا همینگوی آثار زیادی دارد اما اغلب او را با «پیرمرد و دریا» یا «وداع با اسلحه» می‌شناسند یا شکسپیر را با «اتلو» و «هملت» می‌شناسند. همیشه یک یا دو عنوان از آثار الگو می‌شود و بیشتر دیده می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها