شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۶
احياي آثار گذشتگان با «نقد و تصحيح متون»

نقد و تصحيح متون يكي از راه‌هاي شناخت زندگي گذشتگان و آثار مكتوب آن‌هاست كه موجب احياي متون كهن و ممانعت از نابودي اين آثار ارزشمند مي‌شود./

 مدير گروه نقد و تصحيح متون بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي(ره) با اشاره به احياي ميراث كهن از طريق تنقيح و تصحيح متون،به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)گفت: براي آشنايي دانشجويان و علاقه‌مندان با اين فنون، اين گروه كتاب «نقد و تصحيح متون» را تدوين كرده است.

ابراهيم عرب‌پور خاطرنشان كرد: اين اثر در 1500 نسخه توسط بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي منتشر شد.

وي خاطرنشان كرد: اين اثر كه در نوع خود كم‌نظير است، علاقه‌مندان را با همه فنون و مسائل نسخه‌شناسي و نقد و تصحيح متون آشنا مي‌كند.

عرب‌پور ادامه داد: دانشجويان در اين اثر با مراحل نسخه‌شناسي و شيوه‌هاي تصحيح نسخه‌هاي خطي فارسي مانند شناسايي نسخه اصل از نسخه جعلي، استنساخ نسخه اصيل، مقابله نسخه اصيل با نسخه بدل و مراحل ديگر آن آشنا مي‌شوند.

مدير گروه تصحيح متون به آموزش نكات و مباحث نسخه‌شناسي در اين اثر اشاره كرد و گفت: علاقه‌مندان در اين كتاب با نكات و مباحث نسخه‌شناسي از قبيل تاريخ، ادوار، شبكه‌ها، آداب نسخه‌نويسي، كتابت و چگونگي تصرفات عمدي، ذوقي و سهوآميز كاتبان آشنا مي‌شوند.

عرب‌پور ادامه داد: اين اثر به بهترين وجه، مصححان و دانشجويان را با راه‌هاي نسخه‌يابي و نسخه‌جويي، تاريخ اسلوب نگارش و ادوار رسم الخط نيز آشنا مي‌كند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط