پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۳
اقتباس هاي هراس انگيز پیرمرد چاق

سيزدهم اگوست مصادف با روز به دنيا آمدن يكي از بزرگترين فيلمسازان تاريخ سينماست كه امروز فيلم هايش به عنوان شاهكارهاي سينماي جهان شناخته مي شوند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سر آلفرد جوزف هیچکاک، کارگردان انگلیسی فعالیت عمده‌اش در امریکا بود. هیچکاک بیشتر در زمینه فیلم‌های معمایی و دلهره‌آور فعالیت داشت. او که در آلمان تحت تأثیر سبک هیجان‌نمایی (اکپرسیونیسم) قرار گرفته بود در انگلیس آغاز به کارگردانی کرد و از سال ۱۹۳۹ در امریکا به فعالیت پرداخت.

 هیچکاک كه طی شش دهه در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت، امروز به عنوان یکی از سرشناس ترین و محبوب ترین کارگردانان فیلم‌های سینمایی شناخته می‌شود. 

وي در كارنامه آثار سينمايي خود از منابع ادبي مكتوب به عنوان دستمايه ساخت بسياري از فيلم هايش استفاده كرد كه در زير به چند نمونه از اين اين فيلم ها اشاره مي شود؛

"ربكا"  اولين اقتباس مهمي بود كه هيچكاك در سال 1940 با الهام از رمان نامدار " دافنه دوموريه" كارگرداني كرد.

فيلم "پنچره عقبي" كه از بهترين فيلم هاي هيچكاك به شمار مي آيد، بر اساس داستان كوتاهي از "كورنل وول ريچ" در سال 1954ساخته شد كه در آن  بازيگراني چون؛ "جيمز استيوارت" و "گريس كلي" حضور داشتند.

در سال 1960 هيچكاك فيلم نامدار "رواني"  را كه يك شاهكار سينمايي به شمار مي‌آيد، با اقتباس از رماني اثر "رابرت بلاك" و با  بازي " آنتوني پركينز" و " جانت لي" كارگرداني كرد.

"پرندگان" نام دومين اقتباس سينمايي آلفرد هيچكاك " از روي داستان هاي دوموريه بعد از ربكا به شمار مي آيد.

 فيلم "مارني" كه با اقتباس از رماني اثر "وينستون گراهام" و با بازي "شون كانري" در 1964  ساخته شد،  از ديگر آثار اقتباسي هيچكاك به شمار مي آيد.

در سال 1969 فيلم "ياقوت زرد" را با اقتباس از رماني اثر"لئون يوريس" و با حضور بازيگري چون " جان ورنون" كارگرداني كرد.

هيچكاك در آخرين آثار فيلمسازي خود نيز به اقتباس از يك رمان پرداخت  و كتاب " فرنزي" اثر "ارتور لبرن" را  در سال 1972 به سينما آورد.

آخرين اثر هيچكاك در مقام كارگردان،"توطئه خانوادگي" نيز با اقتباس از رماني اثر "ويكتور كنينگ" و در سال 1976 ساخته شد.

وي با اينكه در دوران كاري خود هرگز به عنوان برنده اسكار شناخته نشد اما از جشنواره‌هاي گوناگون سينمايي 28 جايزه را دريافت كرد.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط