یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۵۵
شعر مقاومت "محمود درويش" را از دست داد

«محمود درويش» شاعر مبارز فلسطيني ساعاتي قبل، در اثر ايست قلبي و در حالي كه پزشكان مشغول جراحي قلب او بودند، درگذشت. نخستین مجموعه آثار درويش در سال 1960 منتشر شد یعنی زمانی که او تنها نوزده سال داشت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از سايت خبري "هرالد تريبيون"، درويش در بيمارستاني در شهر تكزاس آمريكا بستري بود. او به وقت مرگ 67 سال سن داشت. درويش ساعاتي پيش درگذشت.
 
گفته مي شود درويش در ساعات پاياني زندگي اش شعري با عنوان «مرگي كه شكستش دادم!» سروده است.

محمود درویش در سال 1941 در "البروه"، روستای شرقی عکا متولد شد. در سال 1948 پس از اشغال فلسطین به وسیله صهیونیستها، و زمانی که مجبور به مهاجرت شد و تجربه آوارگی تاثیرات عمیقی بر زندگی اش گذاشت.

درویش پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان حیفا مهاجرت کرد. در سال 1970 به مدت یک سال تحصیلاتش را در دانشگاهی در مسکو سابق پی گرفت و سپس به قاهره مهاجرت کرد. 

مقارن این ایام به عنوان شاعر مدتی را در حبس به سر برد بعدها فعالیتهای سیاسی اش را پی گرفت و آشکارا به ارائه اشعار اعتراضی اش پرداخت. از آثارش می توان به کتابهای زیر اشاره کرد: «گنجشک های بی بال (1960)، برگهای زیتون (1964)، عاشقی از فلسطین (1966)، تحت بیگانه 1999، دیوان محمود درویش، دیواریه 2000 و موقعیت محاصره (2002).» 

درویش تاکنون جایزه ابن سینا، جایزه لوتس از انجمن نویسندگان آفریقا-آسیایی، جایزه هنرهای حماسی فرانس و مدال آثار ادبی و جایزه آزادی فرهنگی از بنیاد لبنان و نوامبر 2003 جایزه ناظم حکمت به او تعلق گرفته است. 

در سال 1961 فعالیتش را به عنوان روزنامه نگار آغاز و تا مدتی روزنامه الاتحاد را سردبیری کرد. در سال 1971 فلسطین اشغالی را ترک گفته و به بیروت عزیمت کرد. او به عنوان سردبیر مجله ماهانه شئون فلسطینیه و سردبیر ارشد گاهنامه فرهنگی ادبی الکرمل چندی به کار مشغول بوده است. 

درویش سرودن را از زمانی که در مدرسه در حال تحصیل بود شروع کرده بود و نخستین مجموعه آثارش در سال 1960 منتشر شد یعنی زمانی که تنها نوزده سال داشت. با دومین مجموعه اش برگ های زیتون (اوراق الزیتون) 1964 به عنوان یکی از شاعران پیشرو شعر مقاومت شناخته شد.

سايت رسمي محمود درويش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها