دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
همایشی قرآنی برای تبیین مقام علمی امام رضا(ع)

دبیر علمی همایش«قرآن‌کریم و میراث رضوی» گفت: معرفی ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) ،تبیین مقام علمی و معرفی میراث قرآنی این امام بزرگوار از مهم‌ترین اهداف همایش به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: نخستین همایش ملی«قرآن کریم و میراث رضوی» با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و بنیاد بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) 28( بهمن‌ماه) سال جاری در دانشکده علوم قرآنی سبزوار برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که مهلت ارسال مقالات تا پایان دی‌ماه سال جاری است، عنوان کرد: تا کنون 160 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد 40 مقاله برگزیده خواهد شد که در همایش از صاحبان این ماقلات تجلیل به عمل خواهد آمد.

اکبری یادآور شد: این همایش سه محور اصلی با عنوان‌های«مناظرات امام رضا(ع)»،«استنادهای قرآنی امام رضا(ع)» و «احادیث تفسیری امام رضا(ع)» دارد که هر کدام از این محورها موضوعات و سرفصل‌های فرعی را در بر می‌گیرند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره سرفصل‌های محور«مناظرات امام رضا(ع)» اظهار کرد: اثبات توحید و سپاس خداوند، رد تشبیه و تجسیم خداوند و پاسخ به آیات متشابه و شبهات موجود در این زمنیه که برای رد شبهات مطرح شده از سوی آیین وهابیت کارساز است و پاسخ گویی به شبهات آیین وهابیت سر فصل اصلی موضوع مناظرات امام رضا(ع) است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری افزود: «اثبات عصمت انبیاء از نگاه قرآن و پاسخ به شبهات وارده با استفاده از قرآن»، «اثبات جایگاه اهل‌بیت(ع) بر اساس قرآن»، «اثبات ذریه بودن ائمه(ع) از نگاه قرآن»،« اثبات امامت بر اساس قرآن کریم» و «تفاوت عترت و امامت» از جمله سر فصل‌های فرعی محور مناظرات امام رضا(ع) به شمار می‌روند. 

دبیر علمی همایش«قرآن‌کریم و میراث رضوی» گفت:مقالات محور دوم که «استناد‌های قرآنی امام رضا(ع)» است، در دو سر فصل«استناد عمل و سیره قرآنی امام رضا(ع)» و «استناد سخن و کلام امام رضا(ع) به قرآن» به مسایل کلامی، اعتقادی و اخلاقی قرآن کریم استناد کرده و سبک و روشی از پژوهش‌های امام رضا(ع) را در اختیار جامعه پژوهشی اسلامی قرار می‌دهد.

اکبری یادآور شد: با توجه به این‌که امام رضا(ع) نقش مهمی در تفسیر قرآن داشتند، در محور سوم احادیث تفسیری امام رضا(ع) و پاسخ به شبهات آیات قران مطرح شده است. 

این مقام مسوول با بیان این‌که هدف از برگزاری این همایش معرفی ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) به جامعه اسلامی و مطرح کردن مقام علمی امام(ع) است، گفت: «معرفی پژوهشگران برتر و حمایت از آن‌ها»،« اشاعه فرهنگ و معارف قرآن کریم از دیدگاه امام رضا(ع)» ،« کشف و تبیین میراث قرآنی امام رضا(ع)»، «انس و الفت گرفتن با قرآن از طریق کلام امام(ع)»، «ایجاد فضای تعامل و گفت‌وگو میان پژوهشگران»،«زدودن تحریفات وارد شده به مذهب تشییع»، «ترویج فرهنگ و مذهب تشییع» و «معرفی فرهنگ ناب رضوی» از جمله اهداف برگزاری این همایش ملی به شمار می‌روند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این‌که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مقالات ارایه شده در این همایش مجوز علمی پژوهشی دریافت شده است، اظهار کرد: تعداد 40 مقاله برگزیده در کتابی با عنوان«مقالات برگزیده همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط