یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
«چهل طوفان» علي بوذري نقد و بررسی می‌شود

كتاب «چهل طوفان» علي بوذري كه به بررسی تصاویر چاپ سنگی كتاب «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» مي‌پردازد، دوشنبه 18 آذرماه از ساعت 15 تا 17 در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نقد و بررسی می‌شود.-

به گزارش خبرنگار كتاب ايران (ايبنا)، «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» به قلم محمد ابراهیم بن محمد باقر جوهری در سال 1250 قمري نوشته شد كه روایتی ساده از واقعه کربلا را بيان مي‌كند، اين كتاب در دوره قاجار چندين بار چاپ شد. «چهل طوفان» در قطع رحلی و در 464 صفحه به بررسی تصاویر کتاب چاپ سنگی «طوفان البکاء» كه به شيوه سنگي چاپ شده است مي‌پردازد، اين كتاب از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

علي بوذري در معرفي اين كتاب گفت: در اين كتاب ابتدا به معرفي نويسنده پرداخته‌ام، سپس كتاب «طوفان البكاء» را به‌صورت عمقي بررسي كردم، در بررسي نسخ موجود از اين كتاب، نسخ مصور را شناسايي و تصاوير را دربخش دوم كتاب به شكل موضوعي آورده‌ام. 

وي ادامه داد: کتاب «چهل طوفان» با مقدمه «اولریش مارزلف»، پژوهشگر ارشد دايرة‌المعارف قصه و رسول جعفري، رييس سابق كتابخانه مجلس نوشته شده است، اولريش، استاد دانشگاه «گوتن‌گن» آلمان است كه كتاب «تصويرسازي داستاني در كتاب‌هاي چاپ سنگي فارسي» وي در سال 2001 به‌عنوان كتاب سال شناخته شد.

به گفته اين محقق صنعت چاپ اين کتاب، از معدود آثاري است که در دوره نخست چاپ سربي، به صورت مصور چاپ شده است، محمد ابراهیم بن محمد باقر جوهری در طوفان البكاء به زندگی حضرت محمد (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س)، امام حسين (ع) و امامان شیعه (ع) اشاره كرده‌ و تمامي گفته‌ها براساس اسناد و احاديث است. این کتاب از آثار مذهبی دوره قاجار به شمار می‌آيد که به شیوه چاپ سربی - سنگی و به‌صورت مصور به چاپ رسیده است.

بوذري ادامه داد: در اين مراسم مجید غلامی جلیسه، کارشناس نسخ خطی و چاپ سنگی به بررسی ابعاد مختلف این اثر می‌پردازد و كتاب را نقد و بررسي مي‌كند. کتاب «چهل طوفان» به معرفی و بررسی 40 چاپ از میان 56 چاپ سنگی مصور شناسایی شده این اثر می پردازد، قرار است. 

به گفته اين محقق صنعت چاپ در جلسه فردا به 16 اثري كه در اين كتاب از آن‌ها صحبتي نشده است نيز اشاره خواهد شد.

مراسم نقد و بررسي کتاب «چهل طوفان» دوشنبه 18 آذرماه از ساعت 15 تا 17 در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به نشاني سعادت‌آباد، بلوار دريا، خيابان شهيد مطهري شمالي، نبش خيابان ارغوان شرقي برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها