جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
«بحران معاصر غرب در نظر لئو اشتراوس» مکتوب شد

«بحران معاصر غرب در نظر لئو اشتراوس» عنوان کتاب جدیدی از علی مرادخانی،‌ مدرس فلسفه است. مرادخانی به تازگی نگارش این کتاب را به پایان رسانده است.-

دکتر مرادخانی،‌ عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه آزاد تهران، در این باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: موضوع کتاب به دو سخنرانی اشتراوس، نظریه‌پرداز و فیلسوف آلمانی، درباره پیشرفت یا پسرفت تمدن معاصر غربی اختصاص دارد. این اثر تالیفی به تشریح نقد نگاه پوزیتیویستی و تاریخی به دوره روشنگری می‌پردازد.

وی با اشاره به دغدغه اصلی «اشتراوس» توضیح داد: انگیزه اصلی این فیلسوف از بررسی فلسفه کلاسیک ناشی از درک وی از بحران مدرنیته و بحران جاری غرب است. اشتراوس ریشه این بحران را در بی‌اعتقادی غرب به اهداف و ارزش‌های خود می‌داند. این بی‌اعتقادی پیامد چالش‌های نظری فلسفه سیاسی درباره برنامه‌های مدرنیته مانند ارزش جهان‌گرایی، پیوند رفاه با عدالت و سعادت و به‌کارگیری علم در راه قدرت انسان است.

مرادخانی یادآور شد: البته او راهکار خروج غرب از این بحران را در بازگشت به نسبت میان دین و فلسفه می‌داند. به عبارت دیگر، وی معتقد است باید برای خروج از این بحران چراغ نزاع میان دین و فلسفه یا عقل و وحی را روشن نگه‌داشت.

به گفته این مدرس دانشگاه، با توجه به این‌که درباره اشتراوس منابع محدودی وجود دارد، این اثر می‌تواند به درک و شناخت افکار و اندیشه‌های این فیلسوف آلمانی کمک کند.

مرادخانی در پایان به اثر دیگرش با عنوان «پایان تاریخ در نظر فلاسفه مدرن و پست‌مدرن» اشاره کرد و افزود: این اثر نیز قرار است به‌زودی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط