چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
کمبود منبع داریم

مترجم کتاب «فلسفه و الهيات در سده‌هاي ميانه» معتقد است کتاب‌هایی که به آشنايي نخستين از فلسفه سده‌های میانه کمک کنند، در کشور تالیف نشده‌ یا آثار کمی در این باره ترجمه شده‌اند./

بهنام اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره جدیدترین کتاب خود با عنوان «فلسفه و الهيات در سده‌هاي ميانه» که به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده، اظهار کرد: اين كتاب در دهه 90 ميلادي نوشته شده‌است. در این دوره تاريخ‌نويسي درباره سده‌های میانه دوباره جان تازه‌ای گرفته بود.

وی با اشاره به این‌که «گيليان رزمري اوانز» نویسنده کتاب، در اثر صد و پنجاه صفحه‌اي خود شيوه‌اي شبيه به تاريخ فلسفه‌ را در پيش گرفته، ادامه داد: در این کتاب، نویسنده سير فلسفي و مفاهيم و اصطلاحات فلسفه قرون وسطا را به صورت مفهومی شرح داده و در خلال بررسي سنت فكري آن دوره، مفاهيم، مكاتب و ريشه‌هاي آن‌ها را در دوره‌هاي مختلف بررسي کرده است. 

این مترجم آثار فلسفی در تشریح بیشتر موضوع کتاب یادآور شد: این اثر به بررسی تاریخی مفهومی درباره هم‌کناری یا تضاد فلسفه و الهیات می‌پردازد.

وی با بیان این‌که فلسفه و الهیات برخی مفاهیم را از یکدیگر اقتباس و برخی مفاهیم را رد کرده‌اند، گفت: این دو مفهوم گاهی به یکدیگر کمک می‌کنند و گاهی نیز همدیگر را نفی کرده‌اند. البته در سده‌های میانه این دو مفهوم چندان قابل تفکیک نبودند در حالی‌که امروز ما ساده‌تر می‌توانیم این مفاهیم را بشناسیم و از یکدیگر تفکیک کنیم.

وی اضافه کرد: این موضوع که ادیان چگونه فلسفه را پذیرفته‌اند و در درون خود جای داده‌اند یا فلسفه‌ها چگونه با ادیان کنار آمده‌اند و مفاهیم آن را رد کرده‌اند، در این کتاب بررسی شده‌است.

اکبری در پاسخ به این سوال که «آیا اکنون نیز تضاد یا توافق فلسفه و ادیان با یکدیگر یکی از سوال‌های جدی امروزی است؟» گفت: امروز هم این یکی از پرسش‌های اصلی جامعه است و همین موضوع نیز ضرورت ترجمه این کتاب را بیشتر می‌کرد زیرا این پرسش که آیا فلسفه و ادیان می‌توانند با یکدیگر سازش داشته باشند یا خیر، از گذشته تاکنون سوالی زنده برای جامعه بوده‌است. 

وی یادآور شد: در تاریخ هزار ساله اروپا نیز پرسش‌های زیادی در این باره وجود داشت که با بسیاری از پرسش‌های جامعه ما درباره این موضوع مشابهت دارد.

اکبری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره کمبود آثار تالیفی و ترجمه شده درباره موضوع فلسفه و الهیات در سده‌های میانه، گفت: متاسفانه در این حوزه کم‌کاری شده و کتابی تالیف نشده‌است. در حوزه ترجمه نیز من کتابی با موضوع مشابه ندیده‌ام، مگر این‌که در برخی آثار به صورت موردی به این موضوع اشاره شده باشد.

این مترجم تاکید کرد: به نظر می‌آید تاکنون کتابی منتشر نشده‌است که به صورت یک پژوهش نظام‌مند به این موضوع پرداخته باشد و كتاب‌هاي فارسي كه به بررسي فلسفه سده‌های میانه پرداخته‌اند، منحصر به کتاب «تاريخ فلسفه در قرون وسطا و رنسانس» نوشته دكتر محمد ايلخاني و جلد دوم تاريخ فلسفه كاپلستون و چند کتاب مختصرتر می‌شوند كه البته مطالعه آن‌ها نيز به مقدماتي نياز دارد. از این نظر، این کتاب را می‌توان یکی از اصلی‌ترین آثاری دانست که می‌تواند آشنايي نخستين از فلسفه سده‌های میانه را در صد و پنجاه صفحه به مخاطب ارايه كند. 

کتاب «فلسفه و الهيات در سده‌هاي ميانه» نوشته «گيليان رزمري اوانز» با شمارگان هزار نسخه، در 246 صفحه و به قیمت 75 هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط