شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
رادی: تسهیلات صنعت چاپ هدفمند ارایه شوند

حمیدرضا رادی، مدیر چاپخانه سروش در استان کرمان با اشاره به نبود حمایت لازم از چاپخانه‌داران شهرستانی گفت: اگر تسهیلاتی برای صنعت چاپ وجود دارد، باید برای همه باشد و متمرکز کردن آن در چند شهر درست نیست. دولت می‌تواند با یک برنامه‌ریزی صحیح این تسهیلات را هدفمند کند.-

حمیدرضا رادی با بیش از سه دهه فعالیت در صنعت چاپ به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: هر صنعتی برای رشد و شکوفایی نیاز به حمایت دارد اما متاسفانه از صنعت چاپ در شهرستان‌ها حمایت کافی نمی‌شود. 24 سال است که مجوز چاپخانه‌ را دریافت کرده‌ام اما در طول این سال‌ها کوچکترین حمایتی از من نشده است. همان‌طور که یک زمین فوتبال پس از مدتی فرسوده می‌شود و به بازسازی احتیاج دارد، صنعت چاپ در شهرستان‌ها هم نیاز به توسعه و بازسازی دارد  

این چاپخانه‌دار کرمانی ادامه داد: صنعتگران چاپ امروز با مشکلات فروانی روبه‌رو هستند که ورود اجناس تقلبی یکی از این مشکلات است، ورود جنس‌های تقلبی باعث کاهش کیفیت کالاهای تولیدی می‌شود که این امر، بزرگترین آسیب را به بدنه صنعت چاپ می‌زند. با توجه به مشکلات موجود، از هر منظری که به این صنعت نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسیم که تعطیلی چاپخانه بهتر از کار کردن است. 

وی با اشاره به هدفمند نبودن تسهیلات صنعت چاپ اظهار کرد: متاسفانه تسهیلات به افرادی داده می‌شود که آن‌را وارد صنعت چاپ نمی‌کنند. تسهیلات صنعت چاپ نیازمند هدفمندی است چرا که در غیر این صورت ارایه چنین تسهیلاتی  کمکی به صنعت چاپ نخواهد کرد. اهالی صنعت چاپ امروزه با مشکلاتی روبه‌رو هستند که برطرف کردن آن نباید از دغدغه‌های آن‌ها باشد.

به گفته رادی، در تهران و قم همه چیز در دسترس قرار دارد و تمامی خدمات با یک تلفن انجام می‌شود اما در شهرستان‌ها برای تعمیر یک دستگاه چند روز کار تعطیل است تا یک تعمیرکار از تهران بیاید. به دلیل نبود آموزش‌های آکادمیک در شهرستان‌ها، نیروی متخصص و متعهد بسیار کم شده است، بسیاری از چاپخانه‌ها به دلیل گرانی کیفیت را کاهش می‌دهند که این کار صحیح نیست. 

وی ادامه داد: کسی که زیر قیمت کار می‌کند همیشه نمی‌تواند این کار را انجام دهد چراکه هر قدر هم که دستگاهش به‌روز و ضایعات کمی داشته باشد، باتوجه به هزینه‌های بالای نگهداری از دستگاه‌های جدید،نمی‌تواند عرضه کالا با قیمت پایین  ادامه‌دار باشد. 

این چاپخانه‌دار کرمانی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به استفاده برخی چاپخانه‌ها از اتباع خارجی گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که در قم از اتباع خارجی استفاده می‌شود که نه بیمه دارند و نه با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ این کار هزینه‌های آن چاپخانه‌ را کاهش می‌دهد و اجازه رقابت را از سایر چاپخانه‌ها می‌گیرد. دولت باید نظارتی صحیح در این حوزه داشته باشد.

حمیدرضا رادی سال 1343 در کرمان متولد و دی‌ماه 1361 موفق به دریافت دیپلم تخصصی صنعت چاپ شد. وی سال 1368 مجوز تاسیس چاپخانه را دریافت و چاپخانه سروش را در خیابان خواجوی کرمان تاسیس کرد که این چاپخانه تا به امروز  پابرجاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط