سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
آجرلو: مراکز عرضه کتاب را افزایش دهیم

معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز درباره ضرورت داشتن یا نداشتن برپایی جشنواره‌های متعدد در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: جشنواره‌ها ضمن مفیدبودن در حوزه معرفی آثار فاخر، به دلیل برپایی آن‌ها به صورت تخصصی و خُرد، شرکت‌کنندگان محدودی را در خود راه‌ می‌دهند در نتیجه شاهد تولید آثار ضعیف هستیم. می‌توان با به‌کارگیری روش‌های دیگر مانند افزایش مراکز عرضه کتاب‌ در راستای معرفی آثار فاخر گام برداشت.-

اسماعیل آجرلو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: جشنواره‌ها در مجموع دو کارکرد اصلی دارند؛ نخست این‌که زمینه تشویق نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران و ناشران فعال در حوزه‌های مختلف برای تولید آثار بیشتر را فراهم می‌کنند. دوم این‌که در این جشنواره‌ها آثار فاخر حوزه‌های مختلف بررسی و معرفی می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا تعدد برگزاری جشنواره‌ها در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باعث موازی‌کاری نمی‌شود؟» با بیان این‌که در جشنواره‌ها نیز مانند سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری، افراط و تفریط به چشم می‌خورد، گفت: تعدد جشنواره‌ها به‌ویژه در حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمینه تخصصی‌شدن آن‌ها را فراهم می‌کنند اما در بسیاری از موارد این تخصصی‌شدن به دلیل حضور اندک شرکت‌کنندگان، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و سایر اهداف جشنواره مانند خلق آثار کیفی به دست فراموشی سپرده می‌شود. در نتیجه آثار تکراری یا ضعیف راهی بازار نشر می‌شوند.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم به جای این‌که فقط از ابزاری مانند جشنواره برای معرفی آثار فاخر و کمک به فرآیند توزیع کتاب در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم، از روش‌های دیگر معرفی و توزیع کتاب بهره‌مند شویم؛ برای مثال می‌توانیم توسعه فضاهای مجازی مرتبط با کتاب و کتابخوانی را به صورت جدی‌تر و غنی‌تر دنبال کنیم.

آجرلو ادامه داد همچنین می‌توانیم همزمان با افزایش مراکز عرضه‌ کتاب در سطح کشور، طرح توزیع کتاب در استان‌ها و مناطق را راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان این‌که نقش تاثیرگذار جشنواره‌های متعدد در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در صورتی که آثاری تولیدی با اهداف، رویکردها و ملاک‌های جشنواره‌ها همخوانی داشته باشند، انکارناپذیر است، گفت: حوزه هنری استان البرز در راستای پیشگیری از موازی‌کاری‌های متعدد در عرصه کتاب، مرکز توزیع محصولات فرهنگی با عنوان «کافه کتاب سما» را راه‌اندازی کرده است. این مرکز می‌کوشد با همکاری و هماهنگی‌های لازم با مدارس، دانشگاه‌ها، نهادهای دولتی و کانون‌های فرهنگی، در توزیع کتاب‌های مناسب گام بردارد.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز با بیان این‌که باید با به‌کارگیری روش‌های کم‌هزینه کتاب را وارد زندگی مردم کرد، گفت: متاسفانه اغلب مشاهده می‌شود برخی از افراد یا به دلیل نداشتن آشنایی یا به دلیل این‌که جشنواره‌ای از اسم و رسم بیشتری برخوردار است، به حمایت از برگزاری جشنواره‌های متعدد می‌پردازند در صورتی که می‌توان با کمی خلاقیت در حوزه فرهنگ و فکر فعالیت‌های غنی‌تری انجام داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط