دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
جهان در انتظار نگارش کتاب والیبال نشسته به قلم یک ایرانی است

مولف و مترجم کتاب «استعدادیابی و آموزش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های والیبال از مبتدی تا قهرمانی» با اشاره به قهرمانی‌های تیم‌های والیبال نشسته ایران در رده‌های مختلف ملی و بین‌المللی گفت: هنوز در سطح دنیا کتابی درباره تکنیک‌ها و تاکتیک‌های والیبال نشسته تالیف و منتشر نشده است. با توجه به قهرمانی‌های مکرر ایران در عرصه‌های بین‌المللی، جهانیان از ما انتظار نگارش کتاب والیبال نشسته را دارند./

علیرضا معمری، مدرس والیبال نشسته در کنفدراسیون والیبال آسیا و اقیانوسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ اظهار کرد: اکنون با همکاری هادی رضایی، سرمربی تیم ملی والیبال نشسته، به تالیف و تدوین کتابی درباره ورزش والیبال نشسته مشغولم. 



وی با اشاره به 35 سال سابقه‌اش در رشته ورزشی والیبال، درباره محتوای آخرین کتاب خود با عنوان «استعدادیابی و آموزش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های والیبال از مبتدی تا قهرمانی» که به تازگی منتشر شده است، عنوان کرد: اکنون در جزییات تکنیک‌های پایه در ورزش والیبال اختلاف‌سلیقه‌هایی دیده می‌شود که این تفاوت سلیقه‌ها سبب شده‌است همیشه به دنبال راه درست و آموزش مناسب باشم.

این مدرس والیبال ادامه داد: در سال 2010 کتابی ایتالیایی را درباره ورزش والیبال یافتم که نویسندگان آن از مربیان برجسته والیبال بودند. پس از مطالعه این کتاب ایتالیایی، تصمیم به ترجمه و تالیف آن گرفتم، ترجمه‌ای که با فرهنگ و نحوه عملکرد ورزشی ما مطابقت داشته باشد. کتاب «استعدادیابی و آموزش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های والیبال از مبتدی تا قهرمانی» ابتدا پنج فصل داشت که پس از ترجمه و اجرای طرح بومی‌سازی، سه فصل دیگر را به آن اضافه کردم. اکنون در این اثر 555 تمرین کاربردی ورزش به مربیان والیبال ارایه شده که اگر آن‌ها را بخوانند و اجرا کنند، برای آنان، نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که «فدراسیون  والیبال ایران برای اشاعه محتوای این اثر چه واکنشی نشان داد؟» گفت: پس از انتشار این کتاب به خواست دیگر کارشناسان والیبال، نامه‌ای نوشته و در آن از مسوولان فدراسیون خواستم این اثر به عنوان منبع درسی کلاس‌های مربیگری والیبال درجه سه تدریس شود. محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون هم نسبت به این پیشنهاد ابراز خشنودی کرد و بعد از آن، این کتاب به عنوان منبع درسی مربیان درجه سه والیبال در نظر گرفته شد.

معمری درباره مضامین کتاب«استعدادیابی و آموزش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های والیبال از مبتدی تا قهرمانی» عنوان کرد: این کتاب در دو بخش استعدادیابی در ورزش و تمرین‌ صحیح تکنیک‌های پایه تالیف و ترجمه شده است.

فقر ایران در علم استعدادیابی ورزشی 

وی با اشاره به ضرورت استعدادیابی در رشته‌های ورزشی ایران اظهار کرد: ایران در بخش استعدادیابی ورزشی فقیر است، در حالی که اکنون همه به دنبال راهکارهایی‌اند تا افراد را بر اساس استعداد انتخاب کنند و پرورش دهند. بنابراین، احساس کردم ضرورت دارد تا نحوه انتخاب افراد مستعد رشته‌های مختلف ورزش به ویژه والیبال به رشته تحریر درآید. در آخرین اثرم با ارایه جدول استعدادیابی در صفحه 31 که حاصل پنج سال تحقیق و تاملی علمی است، راهکارهای استعدادیابی به مربیان را عرضه کرده‌ام.

وی درپاسخ به این سوال که «چه ضرورتی برای تدوین و تالیف کتاب استعدادیابی و آموزش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های والیبال از مبتدی تا قهرمانی وجود داشت؟» گفت: کشورهای صاحب‌نام در ورزش والیبال به یکسان‌سازی تمرین‌ها در مدارس و کانون‌های والیبال رو آورده‌اند تا والیبالیست‌ها پس از پرورش و رسیدن به اوج، در تیم‌های ملی به یادگیری تاکتیک و بدن‌سازی مشغول ‌شوند، اما در ایران به تمرین‌ها یکسان توجه نمی‌شود و مربیان تیم ملی پس از دعوت از والیبالیست‌ها به تیم ملی باید به اصلاح حرکات پایه آن‌ها بپردازند. به همین دلیل، اردوهای تیم‌های ایرانی بسیار طولانی‌اند.

ارومیه می‌تواند پایتخت والیبال ایران باشد

معمری درباره راه‌اندازی کانون‌های استعدادیابی در سطوح استان‌های ایران بیان کرد: سال‌ها پیش در سطوح استان‌ها کانون‌های استعدادیابی والیبال ایجاد شدند که استعدادیابی‌هایی ناقص در آن‌ها شکل گرفت، اما بازهم نتیجه‌ای قابل قبول در پی داشت. ثمره فعالیت این کانون‌ها را می‌توان در کشف استعدادهایی نظیر فرهاد ظریف، سعید معروف و حمزه زرینی دانست. البته اکنون این کانون‌ها به طور علمی و نه تجربی، استعدادیابی می‌کنند و آن‌ها را پرورش می‌دهند.

وی افزود: در استعدادیابی‌هایی که به تازگی انجام شده، مشخص شده است که در شهرهایی مانند آق‌قلا، ارومیه و گنبد بیشترین استعداد در رشته والیبال وجود دارد. به نظر می‌رسد ارومیه با حمایت‌های مالی می‌تواند پایتخت والیبال ایران باشد.

این مدرس بین‌المللی والیبال یادآور شد: پس از اجرای برنامه‌های دقیق در کانون‌های استعدادیابی،‌ سه موضوع هرم انتخاب درست، تغذیه مناسب و تمرین صحیح مطرح می‌شود. در این مرحله، عملیاتی شدن این هرم به همت مسوولان بستگی دارد.

ایران چهار فصل؛ محل شکوفایی انواع استعدادها

رییس کمیته آسیا و اقیانوسیه با اشاره به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی چهار فصل کشور ایران اظهار کرد: سرزمین ایران همواره از چهار فصل بهره می‌برد که این وضع، فرصت پرورش استعدادهای گوناگون را در ورزش‌های مختلف به همراه دارد. در شمال ایران فرصت اسکی، جنوب ایران زمینه شنا و در شرق و غرب این مرز و بوم امکان اجرای ورزش‌های استقامتی و قدرتی فراهم است. بنابراین، ضرورت دارد با برنامه‌ای مدون از این همه استعداد و فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

معمری در پاسخ به این سوال که «موفقیت والیبالیست‌های تیم‌ملی ایران را در سال‌های اخیر مرهون چه اقداماتی می‌دانید؟» گفت: موفقیت والیبالیست‌ها در سال‌های اخیر در عرصه‌های جهانی، حاکی از برنامه‌ریزی ریشه‌ای و پایه‌ای بود که در دوران تصدی‌گری یزدانی‌خرم در سمت ریاست فدراسیون والیبال آغاز شده بود و در دوره ریاست محمدرضا داورزنی در فدراسیون والیبال دنبال شد. کسب مقام‌های نخست و قهرمانی بسیار سخت و ارزشمند است اما حفظ آن بسیار سخت‌تر و ارزشمندتر است. 



وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به پیشینه 35 ساله شما در ورزش والیبال، آیا قصد نگارش خاطرات این سال‌ها را در قالب اثری مکتوب ندارید؟» عنوان کرد: اکنون برای نگارش خاطراتم قدری زود است و اینک بیشتر روی نگارش کتاب‌هایی در رشته‌های والیبال و والیبال نشسته‌ متمرکز شده‌ام. همچنین سرگرم به‌روز نگهداشتن برنامه آنالیز والیبالی که یکی از دو برنامه‌ مورد تایید فدراسیون جهانی والیبال است، هستم.

کتاب «استعدادیابی و آموزش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های والیبال، از مبتدی تا قهرمانی» با شمارگان یک هزار نسخه و در 400 صفحه مصور به تازگی از سوی انتشارات برزآفرین منتشر شده است. قیمت این اثر از سوی فدراسیون والیبال تعیین می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    کتاب بسیار خوب و کار بردی است. برای ما مربیان گویا است ممنون از آقای معمری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط