چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
ارزش‌های اخلاقی به اتكای دين، زندگی مطلوب را رقم می‌زنند

محمدباقر خرمشاد، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به جايگاه دين در دنياي مدرن كنوني و تعاريف متعددي كه از اين مولفه ارايه مي‌شود، اظهار كرد: ارزش‌هاي اخلاقي به اتكاي دين زندگي مطلوب را رقم مي‌زنند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سومين دور نشست ديني مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با انديشمندان كره‌جنوبي صبح امروز (چهارشنبه، 6 شهريور ماه) در سالن كنفرانس شهيد رحيمي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آغاز شد. 

دكتر محمدباقر خرمشاد، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در آغاز این نشست با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران سال‌هاست كه پرچمدار گفت‌وگو در جهان بوده، گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران به ويژه گفت‌وگوهاي ديني و فرهنگي را راهكاري موثر براي وصول به آرماني بشري جون صلح و عدالت مي‌داند. 

وی همچنین به روند گفت‌وگوهاي پيشين با هيات اعزامي از كره‌جنوبي اشاره كرد و افزود: با توجه به دستاوردهاي دوره‌هاي پیش اميدوارم اين سير در راستاي تداوم تعاملات ديني ادامه يابد و تقويت شود.

دکتر خرمشاد ادامه داد: امروز مركز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و سازمان كنفرانس اديان براي صلح كره‌جنوبي در شرايطي فعاليت مي‌كنند كه جهان و به‌ويژه منطقه خاورميانه در آستانه جنگ خانمان‌سوزي قرار گرفته‌اند.

وي افزود: بعد از افغانستان، عراق، ليبي و حتي مصر، اكنون سوريه در معرض تهاجم غرب قرار گرفته است و جنگجويان و مزدوران بيش از 80 كشور جهان در اين كشور گردهم آمده‌اند و به نام دين دست به كشتار مي‌زنند، در حالي كه خودشان را نه تنها ديندار كه مسلمان هم نمي‌دانند.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با بيان اين‌كه امروز كشورهاي متمدن به جاي ايستادن در مقابل چنین افراطيوني در كنار آن‌ها ايستاده‌اند، اظهار كرد: اين همراهي تنها سبب مي‌شود جنگي ديگر با صدها هزار كشته روی دست مردم منطقه بر جاي بماند. 

دکتر خرمشاد گفت: جاي تاسف دارد كه در دنياي امروز اضلاع «زر، زور و تزوير» در مثلث استكبار به هم رسيده‌اند و در ميانه اين مثلث، استخوان‌هاي بشريت در حال خرد شدن است. 

وي در ادامه به سابقه ديني و تمدني ايران اشاره كرد و افزود: ايران از گذشته هاي بسيار دور مهد اديان و خداجويي بوده است و پيروان اين اديان داراي نشاط ديني بوده‌اند و به همان اندازه‌اي كه امروز در ايران نشاط ديني حاكم است، به گواه تاريخ در گذشته نيز اين سرزمين با وجود فراز و فرودهاي مكرر اين نشاط ديني را تجربه كرده است. 

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گفت: همه تمدن‌ها كشور ما را موزاييك فرهنگ‌ها و تمدن‌ها نامگذاري كرده‌اند كه در اين ميان، دين همواره به مثابه عنصر حياتي به ايفاي نقش پرداخته و درساحت‌هاي فرهنگي–سياسي و اجتماعي ايرانيان حضور داشته است. 

دکتر خرمشاد در ادامه با طرح پرس‌ هايي از اين دست پرداخت كه اساسا آيا ارزش هاي اخلاقي و انساني مي‌تواند بدون دين تعريف شود و اگر فرض كنيم اين قابليت را دارد، پشتوانه اين ارزش‌ها چيست؟ آيا جهان بدون دين مانند انسان بدون روح نيست و آيا زندگي در جهان بدون روح ممكن است؟ 

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد ارزش‌هاي اخلاقي و انساني با اتكاي دين  مي‌توانند زندگي مطلوب توام با آرامش را براي انسان‌ها رقم بزنند. بنابراین، ما معتقديم كه ارزش‌هاي انساني و الهي، ارزش‌هاي والايی‌اند كه بايد آن‌ها را ارتقا بخشيم.

همچنين در ابتداي اين نشست دكتر علي‌محمد حلمي، رييس مركز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي طي سخناني با بيان اين‌كه اساسا هدف پيامبران الهي به كمال رسانيدن فضيلت‌هاي اخلاقي در ميان انسان‌ها بوده است، اظهار كرد: سوالي كه در اين راستا مطرح مي‌شود، این است كه معناي دين در اذهان بشري چيست. 

وي ادامه داد: آيت الله جوادي آملي درباره معناي دين مي‌گويند كه دين عبارت است از مجموع قوانين، اخلاق و مقرراتي كه براي اداره جامعه انساني و پرورش آن‌ها است. 

حلمي گفت: بشر امروز به قراردادهاي آسماني و ماروايي و ارزش‌هاي ديني بيش از پيش نيازمند است و امروز نقش دين و فرهنگ در روابط بين‌الملل، نقشی محوري است. 

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه برپايي سومين دوره گفت‌وگوي ديني با هيات اعزامي از كره‌جنوبي بتواند افق‌هاي جديدي را پيرامون تعاملات ديني بگشايد.

گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط